Programul redus de operare al aeroportului Braşov, de doar 12 ore pe zi, îl face nefezabil şi neprofitabil pentru operatorii aerieni, susţin reprezentanţii Dan Air.
Programul de doar 12 ore este consecinţa lipsei controlorilor de trafic aerian ROMATSA care să asigure serviciile necesare pentru ca aeroportul Braşov să poată funcţiona 24/7.
Dan Air precizează că a suferit până în prezent pierderi de 2,6 milioane de euro „pentru a menţine în viaţă visul braşovenilor de a zbura de la ei de acasă”.
„La momentul de faţă, dacă se va continua în aceeaşi direcţie, fără a fi luate niciun fel de măsuri, este garantat că acest obiectiv se va închide, iar investiţia de peste 140.000.000 euro cât şi investiţiile operatorilor privaţi vor fi trecute în lunga listă de proiecte eşuate pe care România le are la activ”, se menţionează în comunicat.
De asemenea, din cauza acestui program de lucru limitat, Dan Air şi alţi operatori aerieni „s-au văzut nevoiţi ca să aterizeze la alte aeroporturi deoarece aeroportul Braşov se închide conform programului de lucru”.
Totodată, reprezentanţii companiei aeriene susţin că s-a solicitat în repetate rânduri extinderea/flexibilizarea programului atât de către Dan Air cât şi de aeroportul Braşov, însă au fost „de fiecare dată refuzaţi”.
„S-au făcut foarte multe greşeli în faza de management de proiect şi nu s-a avut în vedere potenţialul evident al aeroportului Braşov, ba mai mult, structurarea organelor de control din zona Braşovului a fost complicată în mod nenecesar, fapt care a condus ca foarte puţini controlori de trafic să se poată califica pentru a deservi aeroportul Braşov”, precizează reprezentanţii operatorului aerian.
De altfel, reprezentanţii Dan Air susţin că prelungirea programului de lucru al controlorilor de trafic ROMATSA este cea mai simplă şi la îndemână soluţie pentru a asigura serviciile necesare desfăşurării operaţiunilor de transport aerian comercial.
În acest sens, reprezentanţii companiei aeriene au adresat o scrisoare autorităţilor române cu privire la operaţionalizarea aeroportului Braşov în vederea extinderii programului de lucru şi aprobarea capabilităţilor tehnice.
Totodată, Aeroportul Braşov urmează să se confrunte cu şi mai multe probleme legate de operare întrucât sezonul rece, care a debutat deja, provoacă fenomene meteo nefavorabile printre care vizibilitatea redusă.
În scrisoarea trimisă către autorităţi, Dan Air pune în vedere aspectele stringente la momentul de faţă şi propune soluţii pentru a rezolva problemele aeroportului care ţin mai mult de reorganizarea resursei umane şi nu de finanţări sau investiţii adiţionale.
„Dan Air a publicat programul de iarnă unde sunt evidenţiate zboruri în afara orelor de program actuale ale aeroportului întrucât programul propus este singura variantă prin care Aeroportul Braşov se poate autofinanţa, de aceea am alocat şi a doua aeronava pentru operarea de pe Aeroportul Braşov, pentru a ne asigura că acest aeroport va rămâne viabil. Fără cooperarea autorităţilor şi fără implementarea unor soluţii simple care sunt propuse de către Dan Air se conturează un viitor sumbru pentru cel mai nou aeroport din România”, se mai precizează în document.
Potrivit sursei citate, aeroportul Braşov a fost deschis publicului la data de 15 iunie 2023.