Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) vine cu o soluție pentru Guvern. Revendicările profesorilor pot fi rezolvate partial, începând din luna iulie, printr-un simplu OUG sau o normă ASF care va aduce aproximativ 500 milioane de euro/an în plus la bugetul de stat.
Atragem atenția Primului Ministru, Ministrului Finantelor și Președinților celor două Camere ale Parlamentului României că aproximativ jumătate din necesarul sumelor pentru creșterea salariilor profesorilor poate fi rezolvat începând cu luna iulie 2023, prin adoptarea unei OUG care vizează eliminarea evaziunii fiscale în domeniul reparațiilor auto, pentru plățile de despăgubire primite din partea companiilor de asigurări (RCA și CASCO).
În anul 2022, companiile de asigurări au achitat 2,718 miliarde lei, reprezentând daune materiale în baza polițelor de asigurare RCA. Aceste despăgubiri nu includ sumele aprobate la plată de Fondul de Garantare a Asiguraților: aproximativ 609 milioane lei la care se adaugă și despăgubirile de peste 2 miliarde de lei pe care același Fond va trebui să le achite pentru societatea Euroins, în următorii ani.
De asemenea, companiile de asigurări au achitat despăgubiri de aproximativ 2 miliarde de lei, reprezentând despăgubiri materiale în baza polițelor de asigurare CASCO. Conform raportului de piață al ASF, aproximativ 56% din totalul despăgubirilor achitate în anul 2022 de companiile de asigurări, în baza polițelor de asigurare RCA, au reprezentat plăți de despăgubire anticipate sau așa-numita „regie proprie“.
Ce înseamnă „regie proprie“: presupune plata anticipată a despăgubirilor în baza polițelor RCA sau CASCO, direct către păgubit sau asigurat, fără a fi prezentate documente fiscale justificative. În toate aceste situații nu sunt furnizate documente justificative emise de unități reparatoare autorizate RAR, astfel încât reparațiile acelor autovehicule pot fi realizate în unități reparatoare clandestine și neautorizate, ateliere improvizate care nu eliberează nici facturi pentru reparațiile efectuate și nici certificat de garanție pentru piesele înlocuite și manopera prestată. Acele sume de bani sunt nefiscalizate, iar statul român nu încasează de 30 de ani acele taxe și impozite. Inclusiv FGA efectuează plăți în sistemul „regie proprie“, contrar intereselor economice românești.
„Guvernul României are șansa istorică să rezolve rapid 3 provocări importante, dintr-o singură lovitură: să deblocheze impasul în care se află de peste o săptămână, în relația cu profesorii, aducând mai mulți bani la buget, să reducă numărul uriaș de ateliere neautorizate RAR, evazioniste, din domeniul reparațiilor auto și, nu în ultimul rând, să crească nivelul de siguranță în trafic. Să nu uităm că jumătate dintre autovehiculele verificate în trafic de către Registrul Auto Român aveau deficiențe tehnice majore și periculoase, cauza principală fiind reparațiile de proastă calitate efectuate în service-uri auto neautorizate.“ a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.