La data de 05.05.2020, a fost publicat pe site-ul romanialibera.ro articolul intitulat: „Exemplu de „stimulare” greșită a investițiilor de către stat – Guvernul român a acordat ajutoare de stat lui Karcher în dauna unei companii romanești de tradiție”
Autor: Adriana Constantinescu
Aducem următoarele clarificări articolului, cu privire la raportul contractual dintre Kärcher și Electroargeș SA:
-
Kärcher nu a primit niciun ajutor de stat în România. In fapt, o societate românească constituită cu 14 ani în urmă, respectiv CER Cleaning Equipment SRL a primit două ajutoare de stat în cadrul procedurii publice guvernate de Hotărârea Guvernului nr. 807/2014 care reglementează schemele de ajutor de stat pentru investițiilor cu impact major în economie („HG 807/2014”).
- Cer Cleaning Equipment SRL a fost constituită în anul 2006 ca o societate românească de servicii și logistică. Asociații Cer Cleaning Eqipment SRL sunt Alfred Kärcher SE & CO. KG și Kärcher Beteiligungs Gmbh.
- Contribuția Kärcher în cadrul colaborării cu Electroargeș a fost întotdeauna foarte importantă: Kärcher procură și împrumută Electroarges echipamente de producție, cum ar fi unelte pentru piese turnate prin injecție, linii de producție și dispozitive de testare, astfel ca Electroarges să poată produce pentru Kärcher.
- Kärcher furnizează know-how-ul pentru producție, susținând în mod constant pe teren ingineri de test și ingineri de calitate, iar Electroarges se poate folosi de toți furnizorii Kärcher și astfel beneficiaza de prețuri de cumpărare avantajoase.
- Kärcher a investit o sumă de aproximativ 5,3 milioane EUR în unelte și echipamente în decursul anilor pentru a permite Electroargeș să producă pentru Kärcher. De asemenea, Kärcher a plătit în mod constant anual în plus pentru întreținerea mulajelor și a echipamentelor.
- Ajutorul de stat nu a fost acordat niciunei societăți germane, ci unei societăți românești, respectiv Cer Cleaning Equipment SRL, care oricum fusese activă pe piața românească timp de 10 înainte de acordarea ajutorului de stat. Ajutorul de stat nu a fost acordat pentru a prejudicia Electroarges, ci a fost acordat deoarece Cer Cleaning Equipment SRL a solicitat acest ajutor pentru propria dezvoltare comercială și a îndeplinit toate condițiile legale.
- Întreaga procedură de obținere a ajutorul de stat a fost depusă și verificată, analizată și aprobată de către autoritățile competente începând cu Ministerul de Finanțe, fiind respectate toate obligațiile comerciale și fiscale care guvernează această procedură.
- Contractul de ajutor de stat a fost semnat în decembrie 2016.
- Cer Cleaning Equipment a primit o sumă totală de 7.600.000 EUR, dar a si investit o sumă de 17.400.000 EUR.
- Pe baza ajutorului de stat, CER Cleaning Equipment a creat peste 300 de locuri de muncă. Ajutorul de stat acordat societății românești, Cer Cleaning Equipment SRL in 2016 are la bază Regulamentul 651/2014 în aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
- În Articol se invocă faptul că Cer Cleaning Equipment SRL a solicitat și obținut un ajutor de stat secundar în sumă de 7.180.000 EUR. Și acest ajutor de stat a urmat procedura stabilită prin HG 807/2017, pentru un termen de cinci ani, implicând acordul de finanțare pentru ajutor de stat nr. 158/ 23.12.2019 emis de Ministerul de Finanțe.
- Acest al doilea ajutor de stat a fost acordat cu condiția ca Cer Cleaning Equipment SRL să efectueze și investiții suplimentare, respectiv în sumă de 11.650.000 EUR. Este de remarcat faptul că Cer Cleaning Equipment SRL este o companie românească plătitoare de taxe, care a contribuit în medie cu sume de zeci de milioane de RON (impozite locale, impozite pe profit și contribuții aferente salariilor). Mai mult, Cer Cleaning Equipment SRL a fost auditată și supusă mai multor rapoarte de inspecție, concluzia fiind aceea că obligațiile sale fiscale au fost îndeplinite conform legii.
- În plus, Articolul a menţionat că Kärcher a notificat în anii 2016 şi 2017 decizia de transferare a producţiei de aspiratoare profesionale de la Electroarges, acţionând cu rea-credinţă. Or, o societate (Cer Cleaning Equipment SRL) nu poate fi acuzată că a devenit competitivă pe baza propriilor investiții de 29.050.000 EUR din totalul investițiilor aferente ajutorului de stat și a ajutorului de stat în sine de 14.780.000 EUR, deoarece acesta este scopul ajutorului de stat.
- Cer Cleaning Equipment SRL depune eforturi constante pentru a stabili relații cu furnizori români. În prezent, Cer Cleaning Equipment SRL colaborează cu peste 100 de companii locale.
- În 2019, încasările din vânzări realizate de furnizorii locali au reprezentat o sumă de minim zece milioane de lei pe baza colaborării acestora cu Cer Cleaning Equipment SRL.
- Pe baza comenzilor plasate de Cer Cleaning Equipment SRL, aceste 100 de companii au angajat un număr total estimat de 200 de persoane pentru a procesa comenzile pentru Cer Cleaning Equipment SRL.
- Această tendinţă va continua, aceasta fiind una dintre iniţiativele strategice ale Cer Cleaning Equipment SRL. Pe lângă aceasta, Cer Cleaning Equipment SRL este implicată în mod activ în mai multe proiecte sociale, sponsorizând competiţii sportive organizate pe plan local sau sponsorizând şcoli sau licee din Curtea de Arges.
- Articolul susţine că a fost denaturată concurenţa iar Kärcher ar fi interzis Electroargeș să producă bunuri pentru alţi clienţi decât Kärcher.
- De fapt, în 2017, Kärcher a luat la cunoştinţă şi a şi dovedit pe bază de documente că Electroarges fabrica şi construia aspiratoare umede şi uscate cu piese cumpărate de Kärcher şi cu echipamentele acesteia. Aceasta nu a fost prima dată când Electroarges, a avut un astfel de comportament comercial.
- Kärcher a informat imediat Electroargeș că aceasta nu avea voie să producă aparate cu echipamentele plătite integral de Kärcher şi cu piesele dedicate cumpărate de aceasta, conform prevederilor contractelor încheiate între Electroargeș şi Kärcher.
- Directorul general de la acea vreme a semnat un document pe baza căruia Electroargeș nu trebuia să folosească echipamentele Kärcher într-un mod care nu era permis prin contract.
- În vara anului 2018, Kärcher a observat că situaţia s-a repetat, dar părţile au ajuns la o înţelegere de comun acord, ca dovadă a bunei-credinţe arătate de Kärcher.
- Astfel, Kärcher niciodată nu a transmis către Electroargeș faptul că această societate nu ar fi avut voie să producă bunuri pentru alţi clienţi în general.
- Este adevărat că Electroargeș a confirmat societăţii Kärcher că nu va produce aspiratoare umede şi uscate pentru alţi clienţi. Insă Kärcher a încurajat Electroarges să caute alţi clienţi şi să îşi diversifice activitatea de mai multe ori de-a lungul anilor.
- Contrar afirmaţiei din articol, Kärcher nu a închis nicio activitate în România, conform celor invocate în Articol, deoarece Kärcher a lucrat numai pe bază de contracte. Dimpotrivă, Kärcher promovează din ce în ce mai multe activităţi prin contractele sale de furnizare aflate în derulare.
- Decizia Electroargeș din aprilie 2020, în legătură cu angajații săi, nu are nicio legătură cu Kärcher şi orice astfel de asociere este făcută cu rea-credinţă şi contrar relaţiei pe care Kärcher şi Electroargeș au avut-o până în prezent.
- Grupul Kärcher, prin directorul său de comunicare, domnul David Wickel-Bajak, a transmis că este foarte încrezător în relația cu România, iar calitatea produselor realizate de lucrătorii români este întotdeauna excelentă.
- CER este o companie românească cu angajați români care plătesc impozite în România, iar CER nu a primit ajutor de stat neîntemeiat, CER – ca o companie românească – plătește impozite în România și are angajați.
- Chiar dacă producția de aspiratoare pentru Kärcher va fi executată de CER începând cu 2021, încasările și taxele vor rămâne în România. În plus, CER a angajat peste 300 de lucrători în ultimii ani și este un angajator de încredere.”