Consiliile de Administrație (CA) ale TAROM și Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) nu mai sunt funcționale, în acest moment, au declarat, pentru “România liberă”, surse din cadrul transportatorului aerian de stat.
Ca un CA să poată lua decizii, este nevoie să aibă un număr impar de membri, iar acest lucru nu mai este posibil în cazul Companiei Naționale de Transport Aerian TAROM SA.
În plus, după cum ne-au explicat surse din cadrul companiei aeriene, în acest moment, s-ar duce și o luptă între PSD și PNL, pentru majoritate în CA al TAROM.
Ursu și Boagiu au zburat din CA
Mihăiță Ursu, fost director general al TAROM, și Anca Boagiu, de trei ori ministru al Transporturilor, au părăsit recent CA al transportatorului aerian de stat.
Ambii erau membri în CA din partea PNL.
Aceleași surse susțin că PSD nu ar mai dori coaliție cu PNL în CA al TAROM, urmărind să ia singur deciziile.
În aceste condiții, balanța puterii decizionale în cadrul companiei aeriene de stat ar putea fi înclinată de USR.
Potrivit surselor noastre, plecarea Ancăi Boagiu și cea lui Mihăiță Ursu ar putea fi legate și de instalarea lor în alte funcții importante.
Informații care circulă pe surse îl dau pe Mihăiță Ursu drept viitorul director general al CNAB.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ar fi realizat deja o selecție a dosarelor candidaților pentru ocuparea posturilor vacante în CA-urile TAROM și CNAB, însă, până acum, nu a fost realizată nicio numire.
Angajații aeroportului vor bani de la TAROM
La CNAB, din șapte membri ai CA, doar doi au mandat, potrivit surselor din cadrul companiei.
CNAB a încasat, din anul 2000 până acum, chirie pe terenul de sub hangarul TAROM.
Aceasta, cu toate că terenul respectiv a fost dat cu titlu de folosință gratuită CNAB, chiar de Anca Boagiu, pe atunci, ministrul Transporturilor.
Scandalul sindicaliștilor de la CNAB este legat de mărirea salariilor bazată tocmai pe forțarea încasării banilor de la TAROM pentru chiria respectivă.
Ca CNAB să obțină banii de la TAROM, statul ar trebui să se acționeze singur în instanță.
Am încercat să-l contactăm telefonic pe directorul Aeroportului Otopeni, Valentin Iordache, pentru un punct de vedere, însă acesta ne-a spus că lipsește din țară și ne-a direcționat către biroul de presă, pentru aspecte legate de datoria TAROM și către Ministerul Transporturilor și Fondul Proprietatea, pentru situația din CA.
Recent, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, declara că s-a temut că vom pierde TAROM.
„Ştiţi că muncim mult pe ajutor de stat. Lucrurile arată mai bine decât de obicei, adică PNRR merge bine pe zona de ajutor de stat, nu sunt întârzieri. Noi ce trebuie să facem acolo? Să ne asigurăm că proiectele din PNRR respectă regulile de ajutor de stat. Asta, dacă vreţi o precondiţie, ca să se poată face diferitele investiţii, alocări de fonduri ş.a.m.d. Deci, partea noastră merge bine, n-avem întârzieri pe zona asta de ajutor de stat. Începem şi lucrăm pe noile fonduri de coeziune, deci pe noul buget, şi aici lucrurile până acum sunt în grafic. Cazuri importante la Bruxelles: CFR Marfă, pe care nu-l văd atât de urgent, pentru că, repet, comparativ cu TAROM, unde ne era frică că dacă nu vine ajutorul, rămânem fără TAROM, aici CFR Marfă merge, e pe profit operaţional, e ok. E un subiect important, trebuie să-l rezolvăm, că nu ne lasă Comisia Europeană să nu implementăm decizia lor, dar nu e ceva cu care noi să ne grăbim foarte tare, nu e ceva ce vrem noi atât de mult să facem, deşi e un moment bun şi ar fi bine să rezolvăm problema, că cine ştie cum mai evoluează lucrurile în viitor. Deci, aş vrea să rezolvăm şi dosarul CFR Marfă, dar nu-l văd, repet, atât de grav cum era TAROM unde mă temeam că n-o să mai avem ce salva la un moment dat, dacă nu obţinem decizia Comisiei. Cu CFR Marfă nu suntem în aceeaşi situaţie de risc”, afirma Chiriţoiu, în urmă cu câteva zile.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!