Începând cu ultima săptămână din august, angajații din Australia beneficiază acum de „dreptul de a te deconecta”, o nouă lege menită să reducă invazia apelurilor și e-mailurilor de muncă în viața personală. Măsura este deja în vigoare în mai multe țări.
Conform acestei măsuri, angajații nu sunt obligați să răspundă la sarcini sau comunicări de serviciu în afara orelor de lucru obișnuite.
Această lege este parte a unei tendințe mai ample, având în vedere că multe state europene, precum Spania, Portugalia și Belgia, au implementat reguli similare în trecut.
De exemplu, Franța a fost pionieră în 2017, aplicând amenzi pentru companiile care nu respectă dreptul angajaților de a nu răspunde la apeluri după program.
Belgia a adoptat legislația în aprilie 2023 și a extins-o în octombrie pentru companiile cu peste 20 de angajați. Grecia a adoptat o legislație similară în martie 2024.
De ce este nevoie de o astfel de reglementare
Studiile arată că lucrătorii care își desfășoară activitatea de acasă au o probabilitate mult mai mare de a lucra în afara orelor normale, comparativ cu colegii lor care lucrează la birou.
Cercetările Eurofound indică faptul că persoanele care lucrează de acasă sunt de două ori mai predispuse să depășească limita de 48 de ore de muncă pe săptămână, iar aproape 30% dintre aceștia lucrează și în timpul liber.
În contrast, sub 5% dintre angajații care lucrează în birouri își extind programul de lucru.
Măsuri similare au fost implementate și în America de Sud, inclusiv în Brazilia, Peru, Argentina, Chile și Columbia, precum și în Mexic, reflectând o tendință globală de protejare a echilibrului între viața profesională și cea personală.