În plin sezon estival, trenurile CFR Călători se confruntă cu întârzieri semnificative, variind de la câteva minute până la peste o oră și jumătate, conform informațiilor din mersul trenurilor din Gara de Nord, cel mai mare nod feroviar din România.
În weekend, tabela online a CFR Călători indica întârzieri de până la 90 de minute pentru trenul pe ruta Craiova-București Nord. De asemenea, trenul de Iași, care parcurge o distanță de peste șase ore și jumătate până în Gara de Nord, avea o întârziere de peste 30 de minute, iar trenul de Pitești întârzia cu aproximativ 40 de minute.
Aceste întârzieri, întâlnite frecvent, prelungesc semnificativ durata călătoriilor cu trenul în această perioadă de vârf.
Revizuirea programului de transport din august evidențiază o cerere pentru călătoriile cu trenul care este cu 66% mai mică decât media europeană de 650 km per pasager pe an.
Lipsa modernizării căilor ferate duce și la o viteză mică a trenurilor.
De asemenea, viteza medie comercială a trenurilor de călători pe rețeaua feroviară din România este de doar 46 km/h, ceea ce contribuie la percepția că acest mod de transport este „neatractiv” și „necompetitiv”, conform programului de transport 2021-2027.
În ultimele trei decenii, România a modernizat mai puțin de 700 km dintr-o rețea feroviară totală de peste 10.000 km, cu fonduri europene.
Traficul de pasageri pe calea ferată a scăzut la 55 de milioane de persoane în anul precedent, comparativ cu 69,7 milioane în 2019, conform datelor statistice recente.