În anul 2024, sistemul de urgență 112 din România a recepționat peste 1,5 milioane de apeluri eronate sau abuzive, conform unui raport al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), citat de Agerpres.
Aceste apeluri reprezintă mai bine de jumătate din cele aproximativ 2,7 milioane de apeluri non-urgente primite până în prezent.
Colonelul Cătălin Chirca, purtătorul de cuvânt al STS, a declarat sâmbătă într-o conferință de presă că 163.000 dintre apelurile primite în acest an au fost abuzive, fiind efectuate de persoane care au făcut glume sau au adresat injurii operatorilor. Aproape trei sferturi dintre apelanții abuzivi sunt adulți.
Chirca a explicat că apelurile abuzive sunt cele efectuate intenționat fără urgență, în timp ce apelurile false implică descrierea unei situații care nu se confirmă la fața locului.
În primele opt luni ale anului, operatorii STS au gestionat un total de peste 6,7 milioane de apeluri.
O parte semnificativă dintre apelurile non-urgente au fost cauzate de manipularea greșită a telefonului, încercarea de a suna la un număr asemănător sau neconfigurarea corectă a tastelor rapide.
Printre apelurile abuzive, au fost situații extreme în care apelanții au irosit resursele de urgență. De exemplu, un individ din Iași a apelat numărul 112 de peste 15.000 de ori în ultimele opt luni, echivalentul a 62 de apeluri zilnice, folosind o cartelă prepay și având un comportament jignitor față de operatori.
Alte cazuri includ un apelant din județul Mureș, care a sunat de 7.109 ori, și unul din județul Botoșani, care a apelat de 5.160 de ori.
Aceste comportamente au consumat peste 50.000 de minute (880 de ore) din timpul valoros al serviciului de urgență.