Valoarea medie a unei rezervări în sezonul estival 2023 a fost de 2.500 de lei, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, iar durata medie a înregistrat o scădere de la 4,9 la 4,7 nopţi, arată un studiu publicat, marţi, de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).
„Sezonul a început promiţător, însă rezervările s-au diminuat semnificativ în lunile iulie şi august. Cu toate că preţurile au crescut cu 10%-20%, bugetul s-a menţinut la un nivel scăzut din cauza reducerii duratei medii a sejurului. Inflaţia, mai mare decât cea oficială, a erodat orice creştere. În plus, apa rece cu o temperatură de 13 grade Celsius în luna august este un fenomen fără precedent în ultimii 30 de ani”, a declarat Adrian Voican, vicepreşedinte ANAT.
Conform cercetării de specialitate, printre factorii care au generat scăderi sau au diminuat dinamica rezervărilor s-au aflat: greva profesorilor, criza din Ucraina, holera, bacteriile E. coli, drone, mine sau creşterea preţului şezlongurilor. Evident, nici situația economică nu e de neglijat. Oamenii încearcă să cheltuiască cât mai puțin, mai ales că în aceste zile se va vota creșterea impozitelor și taxelor.
Aproximativ un sfert din totalul rezervărilor sunt achitate cu voucherele de vacanţă, în timp ce majoritatea turiştilor a fost reprezentată de familiile cu copii, urmate de cupluri.
Totodată, cele mai căutate staţiuni, în ordinea vânzărilor agenţiilor de turism, sunt: Mamaia, Eforie Nord, Olimp, Venus, Saturn, Cap Aurora, Jupiter, Neptun, Mangalia, Costineşti, Eforie Sud, Techirghiol şi Vama Veche. În acelaşi timp, sudul litoralului a înregistrat un plus, staţiunile cu cele mai mari creşteri fiind Eforie Nord, Olimp, Costineşti şi Eforie Sud.
Datele centralizate în studiul ANAT arată că, în 2023, valoarea medie a unei rezervări a fost de 2.500 de lei, cu 5% mai mare în comparaţie cu anul precedent, iar durata medie a sejururilor a înregistrat o scăzut la 4,7 nopţi, de la 4,9 nopţi.
Autoritatea de profil consideră că Organizaţiile de Management al Destinaţiei (OMD) Constanţa şi Mangalia trebuie să devină active în promovarea litoralului şi, la modul general, trebuie să fie lansată o campanie puternică de promovare.
De asemenea, este nevoie ca patronatele de pe Litoral să elaboreze o strategie de marketing şi promovare a Litoralului, care să implice şi participări la târgurile de specialitate.
În plus, Apele Române Dobrogea trebuie să organizeze licitaţii până la 15 martie şi să realizeze o amenajare a plajelor şi mărunţire a scoicilor. Totodată, „ar trebui să reanalizeze preţurile de închiriere a plajelor, care sunt foarte mari”, susţin oficialii ANAT.