ANAF ar trebui să fie un minister de sine stătător sau să aibă o mai mare putere de decizie dacă vorbim despre colectarea taxelor de la companiile mari din țară. PSD este hotărât să meargă până în pânzele albe cu taxa de solidaritate, dar rămâne o problemă nerezolvată, cum ne asigurăm pe viitor că nu mai există scăpări în legislație, cum a fost cazul OMV, și dacă se iau măsuri concrete pentru neplata taxelor.
În plină criză energetică și cu sancțiuni impuse asupra Rusiei, toți ochii sunt ațintiți asupra companiilor din industria energetică, multe dintre ele au raportat profit record.
După ce OMV-Petrom a anunțat statul român că nu se încadrează să plătească taxa de solidaritate, iar ulterior au venit cu bilanțul afacerii pe 2022. Astfel, compania austriacă a făcut profit de 10 miliarde de lei anul trecut, plătește impozite și contribuții de doar 7 miliarde de lei și nu și taxa de solidaritate de 5 miliarde de lei.
O altă companie datoare statului român este Lukoil care a fost sancționată ca urma a invaziei ruse, dar care potrivit publicației Profit, are taxe neplătite la ANAF restante din 2021. În această situație vorbim despre suma de 50 de milioane de lei (10 milioane de euro), din profituri obținute din operațiuni din România de vânzare de produse petroliere, inclusiv la export.
Compania Lukoil a raportat pentru 2021 profituri nete (după plata impozitului) cumulate de peste 182 milioane lei, potrivit termene.ro, grosul fiind înregistrat de stațiile de alimentare cu carburanți (peste 160 milioane lei, la o cifră de afaceri de aproape 8 miliarde lei). Rafinăria a obținut în anul respectiv profit net de circa 22 milioane lei, la rulaj de peste 1 miliard de lei. Litasco SA Geneva Sucursala București (inițial Sucursala Ploiești) a fost înființată în România de traderul Lukoil în noiembrie 2020, ca sediu permanent al său, și a raportat pentru 2021 un profit net de numai circa 250.000 lei, la o cifră de afaceri de 7,2 milioane lei.
Nu doar companiile internaționale din Austria, Germania, Statele Unite au datorii la statul român, ci și companiile noastre de stat care cheltuie și nu produc mai nimic, sunt adevărate găuri negre pentru bugetul țării. Lista marilor datornici cu CFR Marfă, Tarom, Blue Air, pagubele lăsate în urmă de City Insurance, este mai actuală ca niciodată.
Taxa de solidaritate de 1% din cifra de afaceri dorită de PSD care ar vrea să aducă mai mulți bani la buget ar trebui să fie bine elaborată, căci în momentul de față, deși țara noastră are un impozit pe profit de 16%, multe dintre companiile internaționale pleacă cu profitul în țara lor, iar statul român nu primește mai nimic.
România, tot mai atractivă pentru business-uri
Din cauza războiului din Ucraina, tot mai companii s-au mutat în țara noastră. Un sondaj realizat anul trecut de Ernst&Young (EY) arată că mai bine de jumătate din 101 companii străine aveau de gând să pornească o afacere în România sau s-o extindă pe cea existentă, mai ales din perspectiva lanţurilor de aprovizionare şi a logisticii.
Astfel, la capitolul planuri de investiţii, România ocupă locul patru. „Suntem optimişti că investiţiile vor creşte în următorii ani, ceea ce este stimulat şi cu fonduri europene”, a declarat expertul EY Alex Milcev.
Un exemplu este compania Nokian Tyres are în plan să investească 650 de milioane de euro la Oradea până în 2024.
Este lăudabil că țara noastră reprezintă interes pentru companiile internaționale care aleg să-și desfășoare activitățile aici, doar că rămâne o problemă nerezolvată, și anume aceea a colectării taxelor și impozitelor sau cel puțin găsirea unei variante prin care giganții să fie stimulați să plătească sau să investească profitul tot în țara noastră.