Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Se pregătește un tun imobiliar de proporții în Constanța?

Un regulament publicat de Primăria Constanța, spre informare și consultare publică, anul trecut, cu numai câteva zile înainte de Crăciun, lasă calea unui tun imobiliar de proporții la malul mării. Și ilegal, pe deasupra.

Share

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 21.01.2019 - 16:14

Pe 20 decembrie 2018, toată lumea se pregătea de Crăciun. Era joi, urma o perioadă de minivacanță.

Atunci, când toată lumea se gândea la cadouri, pe site-ul primăriei Constanța a fost postat, la categoria „Informare și consultare publică”, un proiect de hotărâre în care se ascund câteva prevederi care lasă cale deschisă spre unul dintre cele mai mari tunuri imobiliare de pe litoral.

Este vorba despre un proiect de hotărâre pentru „aprobarea regulamentului privind închirierea prin licitație publică a bunurilor imobile care fac parte din domeniul public sau privat al municipiului Constanța sau din domeniul public al statului și în administrarea Consiliului local al municipiului Constanța”.

Un proiect care va fi supus aprobării consilierilor locali, un proiect care are o expunere de motive prezentată de primarul Decebal Făgădău și care este însoțit de rapoarte de specialitate ale comisiilor pentru administrație publică și juridică, dar și un raport al Direcției Patrimoniu. Regulamentul, așa cum arată el în forma publicată de primărie, deschide calea închirierii, de către consilierii locali, a terenurilor aflate pe malul lacului Siutghiol, la o distanță de 15 metri de țărm, terenuri care aparțin, prin lege, statului român. Ori numai statul român poate închiria bunurile sale.

 

Diavolul se ascunde în detalii

Dacă la prima vedere lucrurile ar putea părea în regulă, trebuie să luăm totuși în considerare că, potrivit unei zicale, diavolul se ascunde în detalii. Regulamentul despre care vorbim ar fi fost legal și poate necesar dacă s-ar fi oprit numai la bunurile care fac parte din domeniul public sau privat al municipiului Constanța, dar acesta vrea să reglementeze și bunurile imobile din domeniul public al statului.

Potrivit experților ONG-ului Demos Constanța, proiectul ridică multe suspciuni și întrebări, pe care le adresăm public și la care ar trebui să răspundă atât reprezentanții Apelor Române, cât și cei ai Primăriei Constanța.

 

Zona de protecție

Regulamentul ascunde o portiță, spuneam, către închirirea terenului statului. Ne referim exclusiv la terenul aflat în domeniul public al statului român din zona riverană lacului Siutghiol de pe raza orașului Constanța, compus din zona de protecție, ce are o lățime de 5 metri liniari măsurată de la luciul lacului Siutghiol spre uscat, și zona care, prin Legea nr. 310/2010, a fost scoasă din regimul restrictiv al zonei de protecție, dar nu și din domeniul public al statului, ce are o lățime de 10 metri liniari măsurată de la luciul lacului Siutghiol spre uscat.

Suprafețele despre care vorbim au fost calculate prin raportare la suprafața de 1.077,22 ha din cuveta lacului Siutghiol, inclusiv luciul de apă aferent, dată în administrare, prin Legea nr.42/2010, Consiliului Local al Municipiului Constanţa și nu includ suprafața terenurilor câștigate din lacul Siutghiol prin construcțiile hidrotehnice edificate pe întreg perimetrul lacului Siutghiol.

 

Domeniul public al ­statului nu poate fi ­închiriat prin regulament

Domeniul public al statului român din zona riverană lacului Siutghiol de pe raza orașului Constanța nu poate face obiectul contractelor de închiriere al căror regulament urmează a fi aprobat prin proiectul de hotărâre publicat de Primăria Constanța din mai multe motive.

În primul rând, nu există niciun act normativ, cu valoare de lege organică, prin care Consiliul Local al Municipiului Constanța să fi dobândit dreptul de administrator al domeniul public al statului din zona riverană lacului Siutghiol de pe raza orașului Constanța.

În al doilea rând, potrivit dispozițiilor art. 14-16 din Legea nr. 213/1998, în cazul în care închirierea bunurilor proprietate publică a statului se face de către titularul dreptului de administrare, valoarea chiriei, clauzele contractului și cota-parte ce se cuvine titularului dreptului de administrare, între 20-50%, sunt stabilite exclusiv de către stat, prin hotărâre a Guvernului.

În al treilea rând, luciul de /apă, cuveta lacului, zona de protecție, zona care prin Legea nr. 310/2010 a fost scoasă din regimul restrictiv al zonei de protecție, dar nu și din domeniul public al statului, precum și terenurile câștigate din lacul Siutghiol prin construcțiile hidrotehnice edificate pe întreg perimetrul lacului Siutghiol – bunuri proprietate publică a statului – pot fi închiriate doar în baza unei hotărâri de Guvern.

În al patrulea rând, cum Lacul Siutghiol se regăsește și în prezent în domeniul public al statului și în administrarea Administrației Naționale „Apele Române” – Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-­Litoral, Consiliul Local al Municipiului Constanța nu are competența legală de a aproba nici închirierea domeniului public al statului din zona riverană lacului Siutghiol de pe raza orașului Constanța, nici prețul de închiriere și nici cota-parte din valoarea chiriei ce urmează a fi inclusă în veniturile municipalității, întrucât statul român nu i-a conferit calitatea de titular al dreptului de administrare, ci a condiționat transferul dreptului de administrare, conform art. 9 din Legea nr.42/2010, de realizarea lucrărilor de cadastru şi publicitate imobiliară pentru imobilele prevăzute la anexele nr. 1 şi 2 și de actualizarea, în mod corespunzător, a Hotărârii Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului.

Această condiție nu a fost niciodată îndeplinită, intabularea lacului Siutghiol nu a fost precedată de măsurători cadastrale și nici de modificarea corespunzătoare a H.G nr. 1.705/2006, dovadă fiind faptul că și în anul 2018, lacul Siutghiol se află în dome­niul public al statului și în administrare ABDL. Relevante sunt și dispozițiile cuprinse în Ordinul 1718/2011, potrivit cărora „pentru bunurile din domeniul public al statului date în administrarea unităţilor administrativ-teritoriale, iniţierea actelor normative de modificare a inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului se face de către Ministerul Administraţiei şi Internelor...

Aprobarea cererii de actualizare a inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului se face online de către Direcţia generală de legislaţie şi reglementare în domeniul activelor statului din cadrul Ministerului Finanţelor Publice”. Evident, în cazul de față nu a existat o HG privind modificarea titularului dreptului de ­administare.

 

Întrebări publice către Consiliul Local

ONG-ul Demos adresează public o serie de întrebări și primăriei Constanța. De exemplu, dacă la nivelul Consiliului local al municipiului Constanța o inventariere distinctă a bunurilor imobile care fac parte din domeniul public/privat al municipalității și a celor care fac parte din domeniul public al statului al căror drept de administrare a fost încredințat, în baza unor HG-uri adoptate în temeiul art. 867 Cod Civil, Consiliului local al municipiului Constanța. Conform expunerii de motive, necesitatea inițierii acestui proiect a fost justificată de faptul că: ”nu există prevederi legale care să reglementeze procedurile necesar a fi urmate de către autoritățile administrației publice în ceea ce privește organizarea și desfășurarea licitației publice privind închirierea bunurilor proprietate publică și privată ale unității adminsitrative”.

De asemenea, temeiul legal indicat în proiectul de HCL, art.123 alin.(1-2) din Legea nr. 215/2001, face trimitere exclusiv la dreptul consiliilor locale de a adopta hotărâri cu privire la bunurile ce aparţin domeniului public sau privat de interes local. În acest context, de ce proiectul de HCL vizează și închirierea bunurilor din domeniul public al statului, aflate în administrarea Consiliului local al municipiului Constanța?

De asemenea, conform art.14-16 din Legea 213/1998, în cazul în care închirierea bunurilor proprietate publică a statului se face de către titularul dreptului de administrare, valoarea chiriei, clauzele contractului și cota-parte ce se cuvine titularului dreptului de administrare, între 20 și 50%, sunt stabilite exclusiv de către stat, prin hotărâre a Guvernului. În acest context, primăria este rugată să indice hotărârile prin care Guvernul, în numele statului român, prin care s-a aprobat reținerea la bugetul local a unei cote parte de 50%.

De asemenea, ONG-ul cere public primăriei să comunice dacă există vreun act normativ prin care Consiliul Local al Municipiului Constanța să fi dobândit dreptul de administrator al domeniului public al statului din zona riverană lacului Siutghiol de pe raza orașului Constanța, dacă proiectul de hotărâre indicat în preambul vizează și aceste bunuri imobile ce aparțin exclusiv domeniului public al statului și dacă, există o delimitare a acestor zone în sensul art.40 din Legea nr. 107/1996.

Comentarii

loading...