Cât vor costa proiectele? Cât va dura implementarea lor, ținând cont că vor transforma sectorul într-un uriaș șantier? Cât de realiste sunt aceste proiecte grandioase?
Cele trei proiecte au fost deja lansate în dezbatere publică. Primul dintre ele propune realizarea unei parcări subterane sub Parcul Sebastian, singurul spațiu verde din zonă, într-un sector care nu are decât aproximativ 2mp de spațiu verde pe cap de locuitor dintr-un standard recomandat de UE de 26mp. Mai mult decât atât, locuitorilor din zonă li se propune și o clădire multifuncțională cu bazin de înot acoperit, bistro, cafenea, sală de fitness, spații multifuncționale și spații administrative. Toate în același parc de numai 2,6 ha.
Proiectul ar uma să aducă în zona 1.100 de noi locuri de parcare, însă, după cum arată planurile Primăriei, cu prețul celor câțiva copaci care de abia au ajuns la maturitate în acest parc. „Modernizarea arhitecturală și peisageră a Parcului Sebastian ar urma să schimbe semnificativ aspectul zonei. Amenajarea peisageră va fi realizată cu pământul excavat și se vor crea movile artificiale. De asemenea, proiectul presupune amenajarea unor trasee de mountain-bike, skateboard și a mai multor terenuri de sport,” potrivit proiectului Primăriei.
Principalele avantaje ale proiectului, după cum le enumără autoritatea locală:
– crearea de sute de noi locuri de parcare într-una dintre cele mai aglomerate și populate zone din Sectorul 5;
– fluidizarea traficului în zona prin eliberarea carosabilului odată cu crearea locurilor de parcare;
– acces la bazin de înot și sală de fitness pentru locuitorii din Sectorul 5;
– modernizarea parcului înseamnă apariția unei zone de relaxare și agrement;
– acces la trasee pentru biciclete și skateboard-uri, dar și la terenuri de sport.
Betonul cucerește parcul
Chiar dacă de principiu sunt de acord cu nevoia stringentă de parcări în zonă, consilierii USR PLUS din sectorul 5 se împotrivesc betonării Parcului Sebastian. Consilierul local al sectorului 5 Iustinian Roșca a declarat pentru România liberă că cele aproximativ 1.000 de locuri de parcare ar acoperi necesarul din zonă, însă formațiunea sa nu susține betonarea parcului, așa cum reiese că se va întâmpla din proiect. „Aici ne distanțăm de acest proiect pentru că observam ca betonul cucerește parcul, indiferent că este în scop de divertisment și de recreere. Suntem la cel mai mic nivel de spațiu verde pe cap de locuitor și obiectivul este să păstrăm ce avem și să dezvoltăm noi zone verzi,” a declarat Roșca. El a adăugat că USR PLUS susține mai degrabă parcările supraterane de tip Klaus (parcări modulare cu lift ce pot fi poziționate printre blocuri) și a depus un proiect în acest sens.
Centru educațional în zona Uranus
Un al doilea proiect lansat în dezbatere de noul edil se referă la construirea unui centru educațional pentru preșcolari și școlari în zona Uranus, pe strada Ion Creangă. Potrivit Primăriei, acesta s-ar realiza în imediata apropiere a unei școli și a unei grădinițe, fiind format din comasarea a 5 parcele existente.
Centrul educațional ar urma să aibă laboratoare moderne, aparatură de ultimă generație, spații de joacă, sală de aerobic, săli de jocuri, atelier de teatru, spațiu pentru cățărări, hol pentru expoziții, săli de meditații, atelier de pictură și arte, sală proiecții filme educative, spații verzi, terenuri de sport, terasă pentru activități în aer liber, sală de dans, sală de muzică, dar și o parcare subterană.
Principalele avantaje ale proiectului, după cum sunt enumerate de autoritatea locală:
– proiectul va rezolva problema locurilor limitate din grădinițele și școlile din Sectorul 5;
– elevii vor avea acces la o instituție de învățământ sigură și modern.
Consilierii USR PLUS atrag însă atenția că zona Uranus este într-o permanentă dezvoltare urbană care va continua încă 4-5 ani până când o sa ajungă la un nivel de saturație. Momentan, nu există o informare publică cu privire la câte locuri noi vor fi în creșă și în grădinița și nu se știe câte clase noi o sa fie adăugate Școli Generale nr. 128. „Sustenabilitatea proiectului este data și de costul pe loc nou creat în unitățile de învățământ, pe lângă lărgirea accesului facilități moderne care sunt binevenite”, a declarat Iustinian Roșca.
Parc suprateran peste Calea Rahovei
Un al treilea proiect se referă la parc suprateran, suspendat peste carosabil, care ar urma să fie amplasat pe Calea Rahovei, între Șoseaua Alexandriei și strada Mihail Sebastian. Lungimea totală a parcului este de aproape 2,4 kilometri. Acesta ar urma să fie realizat în termen de 18 luni din fonduri europene, susține Primăria.
Chiar în lansarea dezbaterii publice, autoritatea locală recunoaște că zona în care ar urma să fie amplasat parcul suprateran este una deficitară în spații verzi și parcuri, cu o densitate mare a populației, iar proiectul e menit să reducă din acest handicap al zonei.
Primăria susține că parcul va constitui o zonă de agrement pentru cetățenii din zonă, aerul din zonă va fi mai curat datorită copacilor și plantelor, biciliștii ar urma să circule în siguranță, odată cu amenajarea pistelor supraterane (care vor trece prin parc) și nu va mai fi nevoie de deszăpezirea carosabilului și a liniei de tramvai, având în vedere că acestea vor fi acoperite de parcul suspendat.
Cât de realistă este realizarea unui astfel de proiect de amploare, într-un sector în care multe au fost puse pe hârtie și mai nimic în practică, rămâne însă de văzut.
„Parteneriatul dintre comunitate și administrație se construiește prin dezbateri și încredere. Pană acum Primăria Sectorului 5, prin contracte direcționate către firme de casă, prin achiziții trucate, prin anunțare de intenții fără a fi vreodată puse în practică, prin santiere deschise și finalizate nici după 3 ani, etc. n-a fost un partener de încredere. Dacă actuala administrație o să facă lucrurile mai transparent, corect și în termen atunci vom susține proiectele propuse și discutate în prealabil”, spune Iustinian Roșca, de la USR PLUS.
Vezi aici o proiecție video cu privire la parcul suspendat: https://youtu.be/rCjSJiSWHwc
Totul e politică
Pentru a demara proiectele, primarul va avea nevoie în primul rând de aprobarea consilierilor locali. Majoritatea în consiliu este însă formată în jurul PSD și PPUSL, partidul care l-a susținut pe Piedone la Primărie. Piedone a obținut susținerea consilierilor PSD prin negocieri la vârful partidului. „Având în vedere că PSD are numărul cel mai mare de consilieri în cadrul Consiliului local Sector 5, am ales să discut primii cu domniile lor pentru o posibilă majoritate în cadrul Consiliului local. Ne-am expus părerile reciproc, atât eu, cât şi domnul Marcel Ciolacu, Consider că discuţiile s-au încheiat. Pot să vă spun că se va forma o majoritate PPUSL-PSD în cadrul Consiliului local sector 5″, declara Popescu Piedone, la finalul unei întâlniri cu conducerea PSD, la începutul lui octombrie.
Înțelegerea a fost întărită și de împingerea pe listele PSD pentru parlamentare a mai multor oameni ai PPUSL, inclusiv fiul lui Piedone. Vlad Popescu s-a aflat pe listele PSD pe un loc eligibil în circumscripția Suceava și ar urma să devină deputat din partea social-democraților în noul Legislativ.
Piedone este cunoscut pentru proiectele de acest tip și a fost condamnat la un an de închisoare cu suspendare pentru o afacere legată de amenajarea Parcului Copiilor din sectorul 4, din vremea când era primar al acestuia.
România liberă a încercat să obțină și punctul de vedere al consilierilor locali ai PNL, însă aceștia susțin că își vor putea exprima opinia asupra proiectelor doar după ce vor fi supuse atenției Consiliului Local.
Surse foto/ video: Primaria sectorului 5