Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Catastrofa de la Midia. Ce se ascunde în spatele epavei Queen Hind

Cel mai cunoscut accident naval produs în România în ultimii ani este legat de nava Queen Hind, care a eșuat în portul Midia.

Share

Mihai Diac 0 comentarii

Actualizat: 27.05.2020 - 18:10

Nava Queen Hind, încărcată cu peste 14.000 de oi, a eșuat în apele românești ale Mării Negre la data de 24 noiembrie 2019. Moartea oilor reprezintă doar un efect economic și emoțional al acestei catastrofe, pentru că ancheta privitoare la accidentul naval nu a lămurit toate aspectele problemei, dintre care unele pot fi penale.

Imediat după accident, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a ordonat deschiderea unei anchete.

"În urma evenimentului produs ieri, când în timpul manevrei de plecare din portul Constanţa - zona Midia, nava Queen Hind, pavilion Palau, cu destinaţia Jeddah - Arabia Saudită, având la bord 14.600 capete ovine vii, s-a înclinat la 60 grade, a balansat până în malul de pământ unde a rămas lipită cu tot bordul tribord în marginea şenalului navigabil, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a dispus, la prima oră a dimineţii, prin ordin de ministru, iniţierea investigaţiei tehnice privind siguranţa şi constituirea comisiei de investigaţie", preciza, în noiembrie 2019, un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Ministrul Lucian Bode a semnat la acel moment şi un ordin comun, împreună cu ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, şi cu preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), Csutak Nagy Laszlo, în care se reglementează constituirea de echipe mixte care să verifice modul în care au fost respectate prevederile legale privind încărcarea-descărcarea, îndeplinirea serviciilor de siguranţă maritimă, gradul de poluare, contaminarea apei în urma incidentului, respectarea condiţiilor de transport privind suprafaţa necesară îmbarcării, verificarea documentelor însoţitoare.

Ulterior însă, pe măsură ce ancheta a început să avanseze, autoritățile române au devenit din ce în ce mai discrete când a venit vorba despre accidentul din portul Midia.
Explicația poate fi aceea că accidentul are legătură cu activitatea unor înalți responsabili economici și politici din județul Constanța. Cel mai important dintre ei pare a fi Ion Dumitrache, cel care controlează terminalul de operare animale vii (încărcare pe nave maritime pentru export) operat de firma Comagra Srl în portul Midia.

Comagra este o firmă deţinută, oficial, de Elena Mușat  (în calitate de administrator/asociat majoritar) şi Amin Hrishieh (în calitate de asociat minoritar). Elena Mușat a fost, aproape 20 de ani, contabilă în cadrul societăţii comerciale 2 x 1 Holding, pe când era deţinută de Ion Dumitrache şi Felix Stroe, în calitate de asociaţi.

Ion Dumitrache și Felix Stroe sunt vechi parteneri de afaceri. În prezent, ei mai sunt asociaţi în cadrul firmei LIT România SRL Constanţa. Cei doi au devenit acţionari majoritari la Şantierul Naval Midia Năvodari în 1999, când au preluat peste 80 la sută din acţiunile de la Şantierul Naval Midia Năvodari. Procedurile economice folosite la acel moment au fost descrise, inclusiv în mass-media, ca fiind frauduloase.

Surse din Dobrogea susțin că Ion Dumitrache deține o mare influenţă la nivelul Companiei Naționale "Administrația Porturilor Maritime" S.A. Constanța (CN APM), al Autorității Navale Române (inclusiv la Căpitănia Portului Midia) şi al DSVSA Constanţa, reuşind să impună decizii care îi avantajează interesele sale private, dar care sunt acuzate că afectează siguranţa navigaţiei în portul Midia şi legalitatea activităţilor de export animale vii care se derulează prin portul Midia.
Concret, la data de 4 februarie, site-ul  http://proconstanta.ro cita o declarație a omului de afaceri Gabriel Comănescu, de la Grup Servicii Petroliere (GSP), care a lăsat să se înțeleagă că cel care a pus la cale “sabotajul” împotriva operațiunii de ranfluare a navei Queen Hind a fost Ion Dumitrache. Acesta ar fi fost posibil interesat să întârzie ranfluarea navei pentru a nu se decoperi anumite ilegalităţi comise în legătură cu încărcarea ei (de exemplu, dacă pe navă s-au încărcat mai multe animale decât cele declarate oficial).

Declarația responsabilului GSP se referea la primele manevre de ranfluare executate de GSP la nava Queen Hind în data de 1 februarie 2020. Potrivit unor specialiști, Căpitănia Portului Midia nu a restricţionat navigaţia în zonă la momentul manevrelor, deşi avea cunoştinţă de ele - astfel că macaraua plutitoare care executa manevra de ridicare a fost destabilizată de cavitaţia (presiune subacvatică) creată de elicea unei nave de mare tonaj ce pleca din SNMN şi a executat o manevră de întoarcere în proxmitatea macaralei.

De asemenea, din filmările efectuate în timpul operațiunii de ranfluare reiese că două remorchere au trecut pe lângă Queen Hind, făcând valuri, relata site-ul https://atacdeconstanta.com.

Din cercetarea epavei Queen Hind pot rezulta elemente care să confirme una dintre ipotezele anchetatorilor, aceea că o structură metalică improvizată în prelungirea danei terminalului Comagra ar fi perforat coca navei Queen Hind în timpul manevrelor de remorcare din ziua scufundării acesteia în portul Midia, la data de 24 noiembrie 2019. Constatarea şi remedierea problemelor legate de starea sau de afectarea elementelor de suprastructură și infrastructură portuară intră în responsabilitatea CN APM, care nu şi-a exercitat atribuţiile în situaţia de faţă. Există indicii că activităţile de control ale CN APM privind starea infrastructurii de operare şi modul cum se derulează activităţile la terminalul Comagra sunt inexistente, ceea ce pune în pericol siguranţa navigaţiei şi a activităţilor specifice, inclusiv aceea de încărcare animale vii pe nave maritime de la nivelul terminalului.

Oamenii din zonă au remarcat că In continuarea unei dane a terminalului Comagra a fost improvizată, de către angajaţii terminalului, în urmă cu mai mulţi ani, o structură metalică cu rol de prelungire a danei. Această construcţie este în funcţiune și la momentul de faţă şi afectează siguranţa navigaţiei – cum s-a întâmplat și în ziua accidentului din 24 noiembrie.

Din cadrul ANR (Autoritatea Navală Română), instituția direct implicată în gestionarea evenimentului din 24 noiembrie 2019 a fost Căpitănia portului Midia. Angajați ai instituțiilor din zonă susțin că Ion Dumitrache ar avea o relaţie apropiată cu Florin Cristian Şincan, şeful Căpităniei Midia, reușind chiar să influenţeze decizii legate de activităţi de control, de verificare sau chiar manevre de navigaţie – cum s-ar fi întâmplat și în cazul navei Queen Hind. Acest vas operează de mai mulţi ani la terminalul Comagra, iar inspecţiile Port State Control ale ANR, din 2017 şi 2019, nu au identificat nereguli. În schimb, în Spania, Queen Hind a fost reţinută în 2018, în portul Taragona, pentru cinci deficienţe majore care generau riscuri la adresa siguranţei navigaţiei şi privind poluarea mediului.

Pe de altă parte, șeful Căpităniei Midia, Florin Șincan, neagă orice legătură cu Ion Dumitrache. „Eu nu vorbesc cu Dumitrache!”, ne-a spus, prin telefon, comandantul Florin Șincan. Șeful Căpităniei ne-a transmis și o „Notă explicativă” în care afirmă că, deși nu era de serviciu în momentul accidentului, a fost informat la ora 11,05 despre producerea accidentului, iar la ora 11,10 a anunțat telefonic evenimentul către directorul general al ANR. Florin Șincan a dispus telefonic, în timp ce se deplasa de urgență la sediul Căpităniei portului Midia, “ca primă măsură, salvarea echipajului navei, acțiune realizată integral, dar și scoaterea navei în extremitatea șenalului navigabil, pentru evitarea pe cat posibil a blocării șenalului navigabil”.

Până în acest moment, Ion Dumitrache, căruia i-am transmis prin mail un set de întrebări despre acest subiect, nu ne-a răspuns nimic.

Comentarii

loading...