Inainte de a pleca dintr-o companie, este indicata o analiza temeinica a motivelor pentru care vreti sa nu mai lucrati in respectiva firma.
Nu v-ati inteles cu seful, nu va mai place munca pe care o faceti, nu va ajung banii sau, pur si simplu, nu mai suportati situatia tensionata la serviciu. Sunt doar cateva motive pentru care unii angajati prefera sa plece de la actualul loc de munca. Iar asta, chiar si pe timp de criza, cand se presupune ca este mai greu de gasit o slujba.
De altfel, cei mai multi dintre demisionari aleg sa paraseasca firma abia dupa ce se asigura ca isi vor continua activitatea profesionala intr-o alta companie.
"Decizia ca angajatul sa-si dea demisia inainte sa fie in discutii avansate cu un nou potential angajator este riscanta", considera Mihaela Scarlat, consultant la Advice-EMA Partners.
Cand sa plecati
In nici un caz nu este indicat sa demisionati fara un motiv temeinic. Iar daca o veti face, este bine sa va asigurati ca ati facut tot ceea ce tinea de dumneavoastra pentru a remedia problemele care v-au adus in pragul acestei decizii.
"Puteti demisiona in cazul in care v-a scazut motivatia de a lucra in respectivul mediu, cand sunt conflicte la locul de munca ce nu pot fi rezolvate sau cand sunt sanse ca firma sa-si restranga activitatea, iar postul pe care activati sa fie desfiintat. Evident, un alt motiv este dat si de posibilitatea ca firma la care lucrati sa intre in faliment. In aceste ultime cazuri, o parte dintre angajati vor vedea intrarea in somaj ca pe o situatie temporara, in timp ce altii vor cauta sa identifice noi oportunitati de cariera", spune Mihaela Scarlat.
Un alt motiv pentru demisie este acela dat de faptul ca angajatorul nu-si indeplineste obligatiile asumate prin contract (nu plateste salariul, nu asigura conditiile corespunzatoare la locul de munca).
Citirea contractelor este obligatorie
Inainte de a demisiona, trebuie sa cititi cu atentie contractul de munca, regulamentul de ordine interioara al firmei, contractul colectiv de munca si orice alte acte aditionale sau documente adiacente care definesc relatia contractuala intre dumneavoastra si angajator.
"In aceste documente se face referire la modul in care relatia de munca poate inceta (termene de preaviz, conditii de incetare, plati compensatorii, obligatii si responsabilitati ale partilor – n.r.). Totodata, lectura atenta a acestor documente poate arata chiar modul in care demisia poate fi depusa.
De exemplu, daca preavizul este mai lung, atunci demisia trebuie depusa din timp si este nevoie sa ganditi, impreuna cu seful direct, un plan de transfer al atributiilor si proiectelor in curs catre o alta persoana. Sunt contracte care fac referire expresa la indeplinirea unei astfel de cerinte", explica Sorin Faur, director de resurse umane al companiei BDO Audit. Este de dorit sa va respectati perioada de preaviz, pentru a nu produce nici un fel de pagube angajatorului.
Care sunt etapele de parcurs
In majoritatea cazurilor, demisia presupune mai multe etape.
Prima este anuntarea formala sau informala a sefului direct, referitor la intentia de a demisiona.
Urmeaza anuntarea formala a demisiei, prin completarea unei cereri si o intalnire cu seful direct, in care se decid aspectele referitoare la predarea atributiilor si proiectelor catre o alta persoana.
In unele companii se practica si un interviu de "iesire", cu responsabilul de resurse umane, in care acesta incearca sa obtina un feedback de la demisionar, referitor la perioada petrecuta in companie.
Dupa toate acestea, urmeaza predarea efectelor primite de la companie (birotica, telefon, laptop), completarea fisei de lichidare si indeplinirea altor formalitati procedurale. "De la caz la caz, ordinea poate fi alta. De exemplu, sunt companii care, in cazul unei cereri de demisie si in anumite contexte, restrictioneaza partial sau complet anumite drepturi ale angajatului demisionar, precum accesul la anumite conturi si informatii si ii cer acestuia sa-si predea laptopul imediat, din ratiuni de securitate", spune Sorin Faur.
Este important ca demisia sa fie inregistrata
Demisia nu trebuie motivata (un drept stipulat de Codul Muncii). Insa o conditie ceruta de lege este inregistrarea demisiei. Practic, trebuie sa puteti face dovada inregistrarii acesteia de catre angajator sau a aducerii la cunostinta acestuia.
"Se cunosc cazuri in care angajatorul nu a inregistrat demisia si apoi s-a intors contra angajatului in cauza, pe care l-a acuzat de absenta nemotivata", atrage atentia Sorin Faur.
Angajatorul isi poate manifesta dezacordul in legatura cu demisia, dar nu o poate impiedica. Demisia nu se aproba. Pur si simplu, angajatorul ia act de existenta ei. Este un act unilateral.
Fara cearta si scandal!
Daca sunteti suta la suta hotarat sa incheiati colaborarea cu firma la care ati fost angajat, este indicat sa plecati in termeni pozitivi, fara cearta si scandal. Nu se stie niciodata cand va veti intalni, pe piata muncii, cu fostul sef! Mai bine lasati loc de buna ziua.
si nici dupa ce va angajati in alta parte nu este indicat sa vorbiti "de rau" fostul angajator.
Asta, chiar daca seful dumneavoastra, luat prin suprindere de demisie, ar putea avea o reactie virulenta, de tipul "de maine sa nu te mai vad!".
Achitati-va datoriile inainte de plecare
In situatia in care aveti anumite obligatii financiare fata de firma (de exemplu, ati urmat traininguri pe banii companiei), sumele datorate trebuie achitate inainte de plecare. Uneori acestea sunt foarte mari, caz in care, pentru anumite pozitii de varf, se practica preluarea acestor costuri de catre noul angajator.
Practic, acesta va achita sumele datorate si le va recupera mai tarziu, intr-un fel sau altul, de la noul angajat.