Raspunsul corect la aceasta solicitare a recrutorului v-ar putea ajuta sa treceti de interviul de recrutare si sa ocupati postul pe care vi-l doriti.
Felicia Niculae Traistariu, felicia.niculae@romanialibera.ro
La un moment dat, in cadrul interviului de angajare, vine un moment in care candidatului i se solicita de vorbeasca despre el. Iar aici intervine, de multe ori, reticenta, timiditatea sau nestiinta de a se vinde a celui care vrea postul. Insa raspunsul la aceasta intrebare este determinant in reusita.
Nu putini sunt candidatii care, desi au o experienta profesionala solida, atunci cand sunt pusi sa vorbeasca despre propria persoana, intampina reale dificultati si nu reusesc sa scoata in evidenta ceea ce isi doreste de fapt angajatorul. "Aceasta este una dintre posibilele cauze ale ratarii interviului", accentueaza Alin Ghizasan, business-coach. Expertii in resurse umane ii indeamna pe candidati sa-si invinga emotiile si sa se pregateasca de acasa pentru raspunsul la aceasta intrebare.
"Pentru ca de acest raspuns depinde adeseori tonul intregii discutii, este important sa fie elaborat din timp. Pregatirea se face prin definirea punctelor tari, a realizarilor si a motivatiilor profesionale, dar si prin identificarea opiniilor altora despre candidat, relevante pentru post", subliniaza Amalia Savinescu, managing partner la compania Tandem Consulting. Trebuie sa tineti seama de faptul ca intervievatorul are informatii despre dumneavoastra, obtinute numai din CV-ul pe care-l are in fata.
"CV-ul nu reuseste insa sa ofere toate informatiile, cu atat mai putin informatii legate de personalitate. Ganditi-va ca persoana din fata dumneavoastra va vede pentru prima oara in viata", spune Adina Stroe, HR consultant la compania de resurse umane VON Consulting.
Ce sa spuneti
Prin solicitarea "vorbiti despre dumneavoastra" facuta de intervievator, recrutorul urmareste sa obtina cat mai multe informatii legate de personalitatea candidatilor, de interesele si de motivatiile acestora. "De aceea, raspunsul la aceasta intrebare trebuie sa scoata in evidenta acele aspecte pe care compania angajatoare le cauta. Daca, de exemplu, angajatorul vrea o persoana cu initiativa, ar trebui sa scoateti in evidenta acele chestiuni prin care ati putea sa demonstrati initiativa, chiar daca este vorba despre activitati extraprofesionale", considera Adina Stroe.
Un raspuns adecvat, spune si Amalia Savinescu, pune accentul pe aspectele personale si profesionale remarcate de catre colegi, sefi, apropiati. "Intervievatorul va aprecia exprimarile de genul: «lucrez in domeniul acesta de x ani», «in aceasta perioada am realizat aceste proiecte», «intentionez sa ma dezvolt in aceasta directie». Formularile de acest gen, insotite de un ton pozitiv, tonic si de un limbaj nonverbal adecvat, cresc sansele candidatului de a face o prima impresie favorabila", considera Amalia Savinescu.
Trebuie sa oferiti informatii relevante despre propria persoana, prin care sa demonstrati cat de potrivit sunteti pentru jobul pentru care candidati. "Nu exagerati totusi cu elogii la adresa propriei persoane", atrage atentia specialista Adina Stroe.
Atitudine pozitiva si multa incredere
– Incercati sa raspundeti scurt, in cel mult doua minute.
– Nu va balbaiti.
– Abordati o atitudine pozitiva.
– Nu dati amanunte picante din viata personala.
– Fiti increzator in propria persoana, dar nu arogant.
– Vorbiti despre realizarile cele mai importante pe care le-ati avut la ultimul job si in intreaga activitate, despre calitatile pe care le puteti dovedi.
– Faceti legatura intre performantele dumneavoastra si postul pentru care va luptati.
Sursa: experti in resurse umane