» Voestalpine s-a angajat ca va investi 5,4 miliarde euro.
» Guvernul a promis ca-si respecta termenele de finalizare a proiectelor de infrastructura.
» Austriecii cumpara teren pana in martie.
Grupul siderurgic Voestalpine, care ar putea investi 5,4 miliarde euro in combinatul siderurgic amplasat in Agigea, a batut in cuie, intr-o intelegere cu Guvernul, un set minimal de obligatii pe care si le-au asumat ambele parti. Continutul memorandumului nu a fost dezvaluit de semnatari. Insa, potrivit lui Ovidiu Silaghi, ministrul pentru IMM-uri si Comert, austriecii nu au cerut nici o favoare speciala care sa incalce intr-un fel sau altul reglementarile europene. "Nici nu ne-au cerut sa promitem vreun ajutor de stat care sa incalce reglementarile Uniunii Europene", ne-a declarat Silaghi.
Voestalpine s-a angajat ca va folosi o tehnologie prietenoasa fata de mediu, de inalta performanta, insa va incerca sa acceseze fonduri de mediu europene in acest scop, atat cat ii permit reglementarile.
"Ei vor sa acceseze fonduri europene de mediu, dar nu vor sa primeasca favoruri", spune Silaghi. In plus, austriecii vor oferi cel putin 4.500 de noi locuri de munca, asta, intr-o prima faza. Zona va coagula alti investitori straini care se intereseaza deja de parcul tehnologic din Medgidia, spune Silaghi. "Ei vor investi in combinat 5,4 miliarde euro, dar atrag toti furnizorii si colaboratorii care se intereseaza deja de parcul tehnologic din Medgidia", a spus Silaghi.
Austriecii au cerut ca Guvernul sa isi asume, in intelegerea semnata, termenul la care va finaliza lucrarile la centura rutiera a municipiului Constanta, la portiunea de autostrada intre Cernavoda si Constanta. Totodata, Guvernul a promis sa sistematizeze navigatia pe Dunare si sa finalizeze modernizarea infrastructurii feroviare. "Nu e nimic special, toate aceste lucrari sunt in programul nostru, pur si simplu vor sa se asigure ca le vom finaliza la termen. Cu sau fara investitia Voestalpine, Romania are nevoie de infrastructura respectiva. Daca ar avea infrastructura feroviara adecvata, portul Constanta ar lucra la potentialul real", spune Silaghi. Ministrul Comertului sustine ca "in acest moment 2% din importurile maritime ale Europei vin prin portul Constanta, dar potentialul este dublu, de 4%, insa nu poate fi exploatat pentru ca infrastructura nu sustine dezvoltarea".
Silaghi a negat informatia potrivit careia Guvernul s-ar fi angajat sa exproprieze terenurile necesare pentru constructia combinatului siderurgic. "Nici nu ne-au cerut si nici nu putem sa facem acest lucru, deoarece nu ar fi legal", spune Silaghi. Ministrul Comertului nu crede ca eventualele dificultati intampinate de austrieci in cumpararea terenului ar constitui un handicap pentru Romania. "Au aceeasi problema in toate celelalte tari unde studiaza posibilitatea amplasarii", spune Silaghi. "Voestalpine are nevoie de circa 180 de hectare in portul Constanta, care vor fi concesionate de la stat", ne-a declarat Peter Schifer, oficial al companiei. In total, grupul are nevoie de aproximativ 700 hectare, incluzandu-le aici si pe cele din port. "Noi cumparam teren pana in luna martie a anului viitor. Pana acum avem anumite bucati, dar nu am luat inca partea cea mai mare, deoarece este foarte greu", a spus Schiefer.