-2 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăUzinele Ford Romania lovite de General Motors

Uzinele Ford Romania lovite de General Motors

» Senatul SUA a respins ajutorul de 21 de miliarde dolari pentru Ford, GM si Chrysler.
» 1.000 de salariati care produceau motoare pentru GM se ocupa acum cu schimbarea liniilor de productie.
» Ford isi mentine planurile de investitii pentru Romania.

Respingerea de catre senatul american a planului de ajutor de urgenta in valoare de 21 de miliarde de dolari pentru sustinerea constructorilor de automobile General Motors (GM), Chrysler si Ford a bulversat bursele si a ingrijorat intreaga lume. In ciuda incertitudinii privind capacitatea companiei Ford de a supravietui crizei, reprezentantii acesteia in Romania dau asigurari privind mentinerea interesului pentru investitia la Automobile Craiova. Un avertisment lucid privind implicatiile unui eventual colaps al celor trei giganti americani ai industriei auto vine de la vicepresedintele Comisiei Europene, Günter Verheugen, care a spus ca  prabusirea acestora ar avea "urmari serioase asupra filialelor din Europa".

Compania Ford avea si ea nevoie de o linie de credit de 7 miliarde de dolari, chiar daca a anuntat ca pe termen scurt nu are probleme cu lichiditatile. In Romania, Ford avea planuri mari: investitii directe de 675 de milioane de euro (cheltuieli totale de un miliard de euro), productie anuala de 300.000 de autoturisme din 2011 si marirea numarului de salariati de la 3.900 la 7.000-9.000, ceea ce va crea pe orizontala pana la alte 36.000 de locuri de munca. Recent, Ford a anuntat ca trimite in somaj tehnic 10.000 de salariati de la fabricile din Europa ale companiei. In acelasi timp, Ford sustine cu tarie ca planurile de investitii in Romania vor continua. "Asa cum a spus John Fleming, presedinte si CEO Ford Europa, planurile Ford pentru fabrica de la Craiova raman neschimbate. Domnul Fleming a confirmat ca, de anul viitor, Ford va incepe productia la Craiova cu modelul Transit Connect.

 

De asemenea, vom continua sa pregatim uzina pentru modele noi, pe care intentionam sa le fabricam in Banie in anii urmatori", spune Ana-Maria Timis, din partea McGuireWoods, compania care reprezinta Ford Europa. Surse din companie sustin ca angajarile facute in Romania, in paralel cu disponibilizarile din celelalte fabrici, vor crea tensiune intre patronat si sindicate.
Sindicatul Ford de la fabrica din Craiova asteapta ca planurile companiei americane sa se materializeze. Deocamdata, problemele unei alte companii americane, General Motors, care avea un contract cu uzina din Craiova pentru fabricarea motoarelor, ii lasa pe muncitori fara lucru. "Deocamdata, lucram la inlocuirea liniilor de productie. stim ca in alte fabrici s-a redus productia ca efect al crizei, dar noi nu producem deocamdata masini. 1.000 de salariati de la fabrica de motoare produceau motoare pentru GM. De putin timp, au trecut si ei la amenajari, ca toata lumea, pentru ca GM nu mai vrea motoare pana la cel putin 1 ianuarie", ne-a precizat liderul sindicatului, Ovidiu Cioroianu.

Ford si Renault cer garantii de stat pentru finantari BEI
Producatorii auto Ford si Renault au cerut Romaniei sprijin guvernamental, sub forma unor garantii de stat pentru finantari  din partea Bancii Europene pentru Investitii (BEI) de 400 de milioane de euro, respectiv 100 de milioane de euro, informeaza Mediafax, citand surse anonime. Intr-o intalnire cu presa franceza, presedintele Renault, Carlos Ghosn, care este  si patronul Dacia Renault, a declarat ca industria europeana negociaza cu guvernele obtinerea unui sprijin pentru un montaj financiar de 40 miliarde euro, necesar supravietuirii unei afaceri care depinde masiv de creditare.

Cei trei giganti americani ai industriei auto, General Motors, Ford si Chrysler, nu sunt singurii loviti de criza, spune Carlos Ghosn. Criza actuala, careia ii fac fata in acest moment constructorii de automobile, este unica in industria auto si risca sa dureze mult timp.
"2009 este anul tuturor pericolelor, al tuturor posibilitatilor. Nimeni nu va iesi neatins din criza", a estimat Carlos Ghosn la o discutie cu presa franceza. "Industria auto este o mare consumatoare de credite. Doua masini din trei sunt finantate prin credit. Daca pietele financiare raman in starea actuala, atunci veti urmari cum cad constructorii  unul dupa altul", a declarat Ghosn, citat de cotidianul Le Monde. In plus, spune seful Renault, constructorii nu mai primesc finantari bancare si nu pot astfel profita de reducerea dobanzilor in spatiul UE. Ghosn a promis ca, in cazul in care constructorii auto europeni vor gasi finantare cu sustinerea guvernelor, atunci, in schimb, nu vor mai inchide uzinele.

» Nimeni nu mai cumpara actiuni Ford Romania
Efectele respingerii de catre senatul american a planului de ajutor s-au facut simtite si la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), iar lichiditatea actiunilor Automobile Craiova SA (ACSA) – cea care controleaza pachetul majoritar la Ford Romania – tinde spre zero. "Toate companiile listate au avut de suferit. In ce priveste ACSA, lichiditatea este foarte scazuta. Practic, s-au tranzactionat ieri doar 79 de actiuni, echivalentul a doua cupoane PPM", ne-a precizat Leonard sonei, broker la Intercapital Invest Craiova. Cotatia AUCS a ajuns ieri la 4,95 lei/ actiune, in scadere cu 13,9% fata de deschiderea sedintei, in timp ce valoarea de piata a companiei ajunsese la doar 24 de milioane de lei (6,1 milioane euro).

Cele mai citite

România votează: 18 milioane de cetățeni înscriși pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie

Actualizările sunt gestionate de primari sau de persoane desemnate prin dispoziție legală Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat că numărul total al alegătorilor înscriși în...

Cum să votezi corect la primul tur al alegerilor prezidențiale: reguli și situații de invalidare a voturilor

Pe buletinul de vot sunt înscriși 14 candidați, iar ștampila „VOTAT” trebuie aplicată corect Alegătorii care se prezintă la urne în primul tur al alegerilor...
Ultima oră
Pe aceeași temă