5.2 C
București
vineri, 15 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăUnde duce ping-pongul dintre Ponta şi Băsescu. Statul va vedea banii pe...

Unde duce ping-pongul dintre Ponta şi Băsescu. Statul va vedea banii pe CFR Marfă abia ANUL VIITOR

Bâlbăielile Guvernului privind contractul de privatizare în cazul CFR Marfă, modificările repetate aduse acestei proceduri, paşii complicaţi referitori la avizarea contractului de către Consiliul Concurenţei şi de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, îi vor permite omului de afaceri Gruia Stoica să verse banii angajaţi pe pachetul de 51% din acţiunile companiei de stat de abia peste un an.

 

Astfel, potrivit declaraţiilor făcute ieri de către premierul Victor Ponta, contractul va fi semnat doar după şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), probabil în luna septembrie.

Deşi a fost atenţionat de jurnalişti că, potrivit caietului de sarcini, docuemntul ar trebui semnat după cinci zile de la aprobarea Guvernului, el a insistat că acest contract va fi semnat doar după avizul CSAT. Contractul de privatizare a companiei CFR Marfă a fost aprobat de Guvern, în şedinţa de miercuri.

De abia după semnarea contractului, Gruia Stoica are obligaţia înştiinţării Consiliului Concurenţei asupra acestei tranzacţii.

Potrivit avocaţilor, ”termenul in care agenţii economici au obligaţia depunerii notificării incepe să curga, potrivit Regulamentului privind autorizarea concentrărilor economice, de la momentul semnării actului prin care s-a dobândit controlul – aşadar de la momentul intrunirii acordului de voinţă,  iar nu de la cel în care a existat o manifestare de voinţă unilaterală”. Dealtfel omul de afaceri a declarat recent că nu are de ce să notifice CC atât timp cât nu s-a semnat contractul.

Abia după finalizarea analizei privind concentrarea economică, care poate dura până la şase luni, se poate face plata celor 202 milioane de euro, potrivit proiectului de HG privind principalele elemente ale contractului de privatizare. Mai exact, la 10 zile după avizul CC. În forma iniţială banii trebuiau depuşi în 60 de zile de la semnarea contractului. Fostul ministru al Transporturilor a modificat însă această prevedere, în sensul plăţii acţiunilor la 10 zile după avizul CC, argumentând că, altfel, ar exista riscul ca statul să fie nevoit a da banii înapoi dacă CC refuză preluarea. Toate aceste termene, puse cap la cap, arată că, cel mai probabil, vărsarea banilor de către Gruia Stoica va avea loc anul viitor în iulie.

”E posibil să fie cum spuneţi dvs. Interesul meu este însă să se rezolve cât mai repede. Nu e în interesul nimănui să se întâmple aşa ceva”, a răspuns miercuri întrebărilor noastre Gruia Stoica.

Potrivit lui, procedura privatizării HZ Cargo, operatorul feroviar naţional din Croaţia, se desfăşoară cumva invers. Dacă în România au avut loc mai întâi negocieri, apoi a fost desemnat câştigătorul, acolo negocierile de abia vor urma. Investitorul se aşteaptă la o birocraţie mai mică în Croaţia în privinţa finalizării privatizării.

 

CFR Marfă prins între preşedinte şi premier

 

Privatizarea CFR Marfă pare a fi devenit subiect în disputa dintre preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta. Astfel şeful statului a anunţat zilele trecute că va lua o decizie privind numirea lui Ovidiu Silaghi la şefia Transporturilor de abia în luna august, când expiră interimatul premierului la conducerea acestui minister. Victor Ponta, a spus Traian Băsescu, trebuie să îşi asume această privatizare. „Având de vedere aprecierile publice extrem de favorabile făcute de domnul prim-ministru, cred că trebuie să-şi asume răspunderea politică în continuare. Atenţie, eu nu vorbesc de faptul că prim- ministrul trebuie să semneze contractul. Probabil este o comisie de privatizare, cineva care trebuie să semneze. Dar nu aş vrea să-l aud pe domnul prim-ministru, peste câteva luni, să spună «Păi, a fost Silaghi, nu eu am fost». Deci, aş vrea să-l ajut să rămână consecvent, ceea ce ar fi un eveniment”, a spus Băsescu.

De aceea trimiterea contractului de privatizare a CFR Marfă la CSAT, în condiţiile în care există deja o aprobare anterioară dată de CSAT pentru strategia de privatizare a CFR Marfă, elaborată de Guvern, pare a fi mai degrabă o încercare a Guvernului Ponta de a se sustrage de la răspunderea acestei privatizări şi mai puţin dovada unui interes privind securitatea României. Ipoteza e confirmată de modul în care premierul Victor Ponta a pus ieri problema.. Avizul CSAT ar fi necesar nu pentru că modul în care se va privatiza CFR Marfă ar putea afecta securitatea ţării, ci pentru că Traian Băsescu nu a tăcut din gură în privinţa vânzării companiei.  „Dacă CSAT se opune, contractul nu va fi semnat deloc (…) În baza strategiei avizată de CSAT a fost aprobată o hotărâre de guvern. Dacă spuneţi că nu e în atribuţia preşedintelui (avizarea contractului de privatizare aprobat de Guvern – n.r.), atunci ar trebui să tacă din gură. Dacă tot vorbeşte, să-i dăm atribuţii”, a spus ieri premierul Ponta.

Declaraţii haotice de ultimă oră

Guvernul a modificat în şedinţa sa de miercuri propunerea de HG făcută de Ministerul Transporturilor, încurcând şi mai mult situaţia. Miercuri seară purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a făcut câteva precizări privind termenul în care Gruia Stoica trebuie să plătească preţul pachetului de acţiuni cumpărat. Aceste ”precizări” crează dimpotrivă neclarităţi şi mai mari. “Până la data de 23 septembrie GFR trebuie să plătească banii pentru pachetul de 51% din CFR Marfă. Dacă contractul nu este încheiat din vina statului (spre exemplu din cauza absenţei avizului CSAT, pretins de Victor Ponta – n.red.) , atunci cumpărătorul nu se poate adresa instanţei“, a precizat Zaharescu, arâtând însă că încheierea contractului ţine de decizia CSAT. El nu a putut preciza la ce dată ar urma să se fie încheiat contractul de privatizare.

 Potrivit hotărârii de guvern adoptate în şedinţa de miercuri, „dacă finalizarea nu va avea loc, independent de orice culpă a cumpărătorului, într-o perioadă de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei Hotărâri, contractul se desfiinţează de plin drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.

Lucrurile nu sunt atât de simple pe cât le prezintă Andrei Zaharescu. Astfel presupunând că între timp va apărea un aviz al CSAT, apare întrebarea: Gruia Stoica va vărsa banii fără a avea un contract semnat? Dacă în cele 60 de zile menţionate de Ponta, in ipoteza existenţei avizului CSAT, contractul va fi semnat iar Gruia Stoica va vărsa şi banii, iar CC nu va aproba operaţiunea, i se vor da banii înapoi? Contrar, cum ar putea CC aproba tranzacţia dacă termenul legal în care se poate pronunţa este de 6 luni? Va face Guvernul presiuni pe CC pentru a fi dat un verdict în doar două luni? De regulă aprobarea CC este cerută de cumpărător. Va putea însă Gruia Stoica să solicite acest aviz în următoarele două luni, neavând un contract? 

„Ca să facem aceasta analiză, trebuie ca cineva să o ceară, câştigătorul (licitatiei – n.red.) trebuie să vină la noi şi să ceară avizul. De obicei, el face treaba asta dupa ce semnează contractul, însa legea spune că în momentul în care tranzacţia e certă, el poate face notificarea, chiar înainte de finalizarea tranzacţiei. De semnat, pot sa semneze înainte sau după acordul nostru, de plătit pot să plătească banii inainte sau dupa acordul nostru (…) Durata maximă a evaluării unui caz este de 6 luni” a declarat recent Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei la Digi 24.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă