20 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTimbrul de mediu avantajează piaţa maşinilor second-hand

Timbrul de mediu avantajează piaţa maşinilor second-hand

În speranţa că va reduce numărul proceselor cu care se confruntă, statul a conceput o nouă formă a taxei auto. Potrivit noii formule de calcul, veţi plăti mai mult faţă de valorile achitate în 2012 pentru maşinile cu norme de poluare Euro 4 şi Euro 3 dar va fi mai ieftin pentru autoturismele cu Euro 1,2 şi non-euro.

Schimbarea filozofiei taxei auto a fost justificată prin faptul că în vechea formulă se ajungea la valori aberant de mari pentru maşinile mai vechi, preţul plătit era proporţional cu capacitatea cilindrică a maşinii deşi aceasta era deja taxată în cadrul impozitului pe maşină (pentru maşinile de la Euro 3 în sus), taxa producea discriminări în funcţie de locul de unde era achiziţionat autoturismul iar România risca procedura de infringement din partea UE.

Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere. Scuterele scapă din nou de sub incidenţa legii, la fel maşinile înmatriculate în Bulgaria (100.000 după unele estimări)

Cât se plăteşte?
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi vor polua pentru un interval mai mic; în schimb, scumpirile afectează segmentele Euro 3 şi 4.
Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu se va plăti nimic.

De exemplu, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată în 2012, taxa de plătit va scădea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro.

În consecinţă, odată cu introducerea timbrului de mediu, tendinţa de achiziţionare a maşinilor second-hand în dauna celor noi se va accelera. În 2012, importurile de autoturisme second hand au totalizat 170.000 unităţi (+40% faţă de 2011) în timp ce înmatriculările de maşini noi n-au atins 70.000.

Să mai amintim că pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se restituie o parte din taxa platită, ca parte reziduală a acesteia (calculată în funcţie de perioada de utilizare). În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi a celor care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru de mediu va fi plătit la prima vânzare a maşinii.

Rabla pe stil nou

Ministerul Mediului vizează schimbări şi în Programul „Rabla”. Pentru a descuraja intermediarii, se intenţionează creşterea primei de casare, de la 3.800 de lei la 1.500 de euro (6.500 lei) şi acordarea reducerii contra unui singur voucher (în prezent, cine vrea să-şi cumpere o maşină nouă poate folosi maxim 3 vouchere, achiziţionate de pe piaţa liberă).

Cele mai citite

Industria mobilei din România, în scădere: Contribuție în 2023 cu 27% mai mică decât în 2016

În 2023, industria mobilei din România a adus o contribuție de 1,23 miliarde de euro la balanța comercială, înregistrând o scădere de 27% față...

Simona Halep a primit wild card la turneul WTA de la Tokyo

Simona Halep (32 de ani, locul 1132 WTA) este pregătită să revină în competiții la sfârșitul lunii octombrie, după o absență de 5 luni...

Cu ajutorul unui implant dentar, zâmbetul nu (mai) are vârstă!

Dantura joacă un rol esențial nu doar în funcționalitatea zilnică, ci și în stima de sine și în aspectul estetic. Pentru multe persoane în...
Ultima oră
Pe aceeași temă