Inainte de a accepta o slujba, verificati in ce masura va potriviti cu firma la care vreti sa lucrati.
Chiar daca va doriti foarte mult un job anume dintr-o companie, sunteti dispus sa fiti fidel "o viata" si sa va angajati intr-un contract de lunga durata, eventual nedeterminata, n-ar strica sa faceti mici verificari inainte. Ca intr-o relatie de casatorie, si in una profesionala pot aparea probleme de compatibilitate.
De aceea, spun specialistii in resurse umane, este indicat sa testati un pic "terenul", pentru a constata cat de bine va potriviti cu organizatia care are postul la care visati.
Incercati sa vedeti "tabloul complet"
Atunci cand sunteti pus in fata luarii unei decizii de schimbare a companiei, informarea cat mai detaliata asupra noului mediu de munca este extrem de importanta. "Dificultatea apare atunci cand candidatul se bazeaza exclusiv pe recrutor pentru a-si forma o imagine completa. Recrutorul va ofera informatii valoroase referitoare atat la aspectele publice, cat si o imagine asupra tipului de cultura organizationala pe care le-a observat, din interactiunile cu clientul sau, dar nu va poate face un tablou complet", explica Alina Negrea, senior partner la compania APlus Performance.
De aceea, este bine sa apelati la canalele de informare neoficiale, care va pot forma o imagine detaliata din interiorul companiei. "Prima varianta este sa intrebati in cercul de cunostinte daca exista persoane care au lucrat sau stiu pe cineva care lucreaza in compania respectiva si care sunt dispuse sa va ajute cu informatii", mai spune Alina Negrea. Atunci cand utilizati aceasta varianta este important sa ascultati cu atentie, sa puneti intrebari si sa judecati situatia luand in calcul pozitia pe care o are persoana acolo si faptul ca orice experienta are o doza de subiectivism.
O alta varianta este sa accesati forumurile in care angajatii (fosti sau actuali) dau note firmelor si comenteaza experientele avute cu ele. Un numar ridicat de pareri pro sau contra poate fi un indicator important in luarea deciziei.
"Unde ar fi biroul meu?"
Inainte de a accepta jobul luati in calcul si alti factori, precum locul in care este situata compania, programul de lucru si biroul personal. Ganditi-va ca in fiecare zi, de exemplu, ati pierde doar cu drumul pana la serviciu cate doua ore jumatate. Daca adaugati si un program incarcat, s-ar putea sa nu va mai tenteze asa de tare jobul.
"Inainte de interviu, candidatul trebuie sa vada cum si cu ce ajunge la locul de munca la programul stabilit", explica Dina Taralunga, specialist resurse umane la compania Ascent Group. Programul de lucru este, de asemenea, foarte important. Nu toata lumea este dispusa sa mearga in weekend la serviciu, sa lucreze 12 ore fara intrerupere sau sa plece frecvent in delegatii.
Un alt factor care poate fi decisiv este biroul de lucru. Cand cereti informatii despre organizatie, nu va sfiiti sa intrebati cat mai multe despre conditiile de munca. Iata cateva intrebari: "Biroul este la subsol sau la etaj?", "Foloseste lumina artificiala sau naturala?", "Este dotat cu aer conditionat?", "Are fereastra?".
Mai mult, puteti solicita sa petreceti o perioada (de la cateva ore la una-doua zile) in organizatie, pentru a-i putea intelege mult mai profund cultura. "Aceasta cerere trebuie sa vina numai in cazul in care candidatul simte ca are sanse reale de a obtine locul de munca. Nu toate organizatiile sunt flexibile si deschise unei asemenea solicitari, tocmai pentru a pastra confidentialitatea unor date", atrage atentia Mihaela Scarlat, executive researcher in cadrul Advice Human Resources.