Lapte şi ulei – mai mult din import, în schimb carnea, ouăle, mezelurile şi pâinea – preponderent din România. Astfel arată “harta” produselor alimentare din supermarket-urile de la noi, potrivit unui studiu al Consiliului Concurenţei.
Cercetarea a vizat o serie întreagă de produse alimentare comercializate în perioada 2009-2012, pentru a se vedea evoluţia provenienţei acestora. Aşa s-a constatat că laptele şi uleiul au ajuns pe primul loc în topul importurilor din galantarele noastre. Vestea bună, cel puţin pentru consumatori, este că importurile provin, în cea mai mare parte, din Uniunea Europeană.
“La nivelul produselor alimentare de bază, selecţionate de către Consiliul Concurenţei, raportul dintre produsele naţionale şi cele provenite din import continuă să fie unul supraunitar. Cu toate acestea, cu excepţia cărnii de porc, pentru toate celelalte categorii produsele din import câştigă teren. Laptele dulce de consum şi uleiul de floarea-soarelui au înregistrat cele mai mari modificări în această direcţie, în perioada analizată”, se arată în raportul publicat de Mediafax. Altă categorie importantă de importuri este reprezentată de legume şi fructe. Prezenţa lor masivă este legată, în primul rând, de preţul mai mic, în comparaţie cu produsele similare autohtone.
Produsele româneşti gâfâie
Cu totul altfel este situaţia în cazul cărnii de porc, de pui, a pâinii, vinului, mezelurilor şi ouălor. Supermarket-urile sunt ocupate, în acest caz, de produsele autohtone. Ponderea lor este de-a dreptul covârşitoare, de la 63% mergând până aproape de 90% din totalul acestor categorii de produse comercializate în marile magazine.
Dacă tot vorbim însă de producţia autohtonă, atunci trebuie spus că o situaţie limită se înregistrează în cazul verzei şi cireşelor. Acestea se află aproape la paritate – 50 la 50% – cu mărfurile similare din import. La coada clasamentului, în privinţa produselor româneşti, se află fasolea. Din prezentul raport reiese că, din tot ce înseamnă fasole în supermarket-urile de la noi, numai 4% e din România. Mult mai bine stă, în acest caz, ceapa – 41% din cantităţile de acest fel de pe raft reprezintă producţia autohtonă.
Autorităţile trag însă un semnal de alarmă, referindu-se la “campioanele” româneşti, a căror prezenţă pe rafturi este, de doi ani încoace, şubrezită de importurile din ce în ce mai agresive. “În perioada 2011-2012, deşi pe anumite categorii de produse se observă o creştere a ponderii produselor autohtone pe rafturile marilor retaileri, în majoritatea cazurilor se înregistrează scăderi”, atrage atenţia Consiliul Concurenţei.