E nevoie de o campanie care să atragă oamenii cu bani să investească în piaţa de capital iar statul trebuie să deruleze o campanie inteligentă de marketing pentru a determina populaţia să cumpere acţiuni la companiile din domeniul energetic care urmează să fie listate la bursă, consideră Mihai Chişu, broker la IFB Finwest.
Un preţ „bun” catalizează piaţa
„Pachete de acţiuni de la mai multe companii de stat vor fi listate pe bursă în acest an. Privatizăm împinşi de la spate de FMI deşi au existat anterior perioade excepţionale pentru vânzări. Însă orice vânzare de acţiuni pe bursă este benefică pentru toată lumea, stat, piaţă, populaţie etc.
Pentru a se evita o situaţie precum cea cu Petrom-ul de anul trecut, când s-a înregistrat un eşec, acum e nevoie de o mişcare inteligentă. Un preţ bun şi un îndemn către populaţie să cumpere acţiuni la companii româneşti precum Transgaz pot dă ducă la un rezultat deosebit de bun”, a declarat Mihai Chişu.
Anul trecut, oferta publică secundară de vânzare a 9,8% din acţiunile Petrom a eşuat, subscripţiile înregistrate fiind sub nivelul necesar de 80%. Ministerul Economiei susţinea însă că „Executivul îşi respectă programul şi privatizează transparent pe bursă, dar nu la orice preţ”.
Pachete de acţiuni
Anul acesta, la sfârşitul lunii aprilie, statul va vinde pachete de acţiuni la Oltchim (vânzarea acţiunilor publice rămase către un investitor strategic), Tarom (ofertă publică pentru 20% din acţiuni), Transelectrica (ofertă publică secundară pentru un pachet de acţiuni de 15% plus o majorare ulterioară de capital de aproximativ 12%, Transgaz (ofertă publică secundară pentru un pachet de acţiuni de 15%) şi Poşta Română. În lunile care vor urma, acelaşi lucru se va întâmpla cu Hidroelectrica, Nuclearelectrica, CFR „Marfă” şi Petrom.
Discounturi, bonusuri şi în cadrul campaniei de marketing, un discurs (poate chiar al autorităţilor) care să treazească anumite sentimente în populaţie sunt ingredientele pentru reuşita vânzării pachetului de acţiuni al Transgaz, potrivit brokerului Mihai Chişu.
„În România sunt doar 5.000 de investitori activi faţă de peste un milion în Polonia. România şi Polonia au avut acelaşi punct de start în anii 90, diferenţa acum în privinţa pieţei de capital este că piaţa poloneză concurează cu cea austriacă, iar în România instituţia bursieră nu funcţionează cum trebuie, volumul zilnic tranzacţionat fiind foarte mic.
În cazul Transgaz, statul trebuie să înţeleagă că trebuie să acţiunile să fie oferite la un preţ corect, un preţ bun, cu discounturi şi alte bonusuri, de exemplu anumite facilităţi fiscale. Preţul va fi catalizatorul, cel care va declanşa succesul listării”, a menţionat Mihai Chişu.