O datorie de nici două milioane de euro este motivul pentru care CFR SA a fost forţat să renunţe la Palatul Transporturilor din Capitală, deşi imobilul valorează câteva zeci de milioane de euro. Nici la Braşov, situaţia patrimoniului Căilor Ferate nu este una mai roz: un SRL obscur a pus ochii pe clădirea regionalei CFR de acolo.
Ca să nu îi execute creditorii activele, după cum s-a întâmplat acum un an când un SRL obscur s-a procopsit cu hotelul Astoria din Capitală în contul unei creanţe de doar 17.000 de euro asupra CFR, statul se execută singur. Societatea de cale ferată are datorii de 1,5 miliarde lei doar la furnizorii de electricitate, nivelul total fiind de 4,2 miliarde lei. La finele săptămânii trecute, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a forţat compania feroviară de stat să îi cedeze pachetul de acţiuni deţinut de aceasta la Grupul de Exploatare Întreţinere CFR (GEI CFR), firma deţinută tot de stat care deţine palatul. Acesta este una dintre cele mai mari construcţii interbelice din Bucureşti, având o suprafaţă utilă de 42.000 de metri pătraţi şi o valoare de piaţă de 40 milioane de euro. Războiul Ministerului Transporturilor cu CFR SA, societate a cărui politică o face şi pe care trebuia să o redreseze, datează din 2001. MT a pus în sarcina companiei plata unei datorii de 109,2 milioane lei, ca urmare a unor „alocaţii bugetare nerestituite, TVA de recuperat şi penalităţi de majorare şi întârziere”, potrivit unei note interne a companiei CFR. Actualul secretar general al Ministerului, pe atunci ministru plin, Gheorghe Dobre, a chemat în judecată CFR la începutul lui 2006 şi a obţinut obligativitatea plăţii datoriei.
O ordonanţă de urgenţă emisă în acelaşi an a iertat însă CFR de plata datoriilor, rămânând de plată doar penalităţi şi dobânzi de 6,75 milioane lei. Nivelul datoriei a fost contestat ulterior de MT în justiţie, acesta câştigând în 2008 şi obţinând un titlu executoriu în 2010 împotriva CFR. Potrivit notei, există însă un extras de cont recunoscut de MT care menţionează că începând din 2008 mai sunt de plată doar 6,75 milioane lei. Fără a ţine seamă că CFR contestă executarea sa la două judecătorii, MT îi blochează conturile şi acceptă deblocarea de abia după ce CFR îi cedează pachetul de acţiuni deţinut la GEI CFR. Totodată, MT a preluat pachetul deţinut de CFR la CFR Telecomunicaţii (firmă de stat care administrează 4.000 de km de fibră optică la nivel naţional), în pofida faptului că această companie urmează să fie subordonată Ministerului Comunicaţiilor, prin decizie a Guvernului.
Palatul CFR Braşov, dorit de un SRL
Clădire simbolică a Braşovului, sediul regionalei CFR Braşov a intrat, şi el, în atenţia combinatorilor de sub Tâmpa. Firma STS SRL, care are sediu comun cu Regiotrans – operator privat feroviar care derulează trasportul feroviar în zonă şi care este subvenţionată de stat – propune într-o scrisoare adresată ministrului Anca Boagiu un schimb imobiliar cu impozantul sediu al regionalei, aflat pe o arteră importantă din centrul Braşovului. STS propune o asociere sau oferă la schimb o clădire de birouri care ar avea şi parcare. Presa a relatat că Regiotrans, firma privată cu sediul comun cu STS SRL, derulează cu regionala CFR Braşov contracte dezavantajoase pentru stat, în condiţiile în care toţi miniştrii Transporturilor se plâng cât de falimentar ar fi transportul feroviar. „Clădirea regionalei pare părăsită şi nu este exploatată corespunzător, în opinia noastră”, îşi argumentează SRL-ul cererea. După declanşarea scandalului public, oficiali ai MTI susţin că cererea firmei STS a fost respinsă.