27.7 C
București
miercuri, 26 iunie 2024
AcasăInvestigații România LiberăSectorul aviatic, lovit mai grav decât după 11 septembrie 2001

Sectorul aviatic, lovit mai grav decât după 11 septembrie 2001

Pierderile suferite de traficul aerian mondial din cauza norului de cenuşă eliberat în atmosferă de erupţia vulcanului islandez Eyjafjallajokull le depăşesc pe cele înregistrate după atentatele din 11 septembrie 2001, au apreciat Asociaţia Internaţională a Transporturilor Aeriene (IATA) şi Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI), citate de AFP.

Eurocontrol, organismul interguvernamental european pentru securitatea traficului aerian, a precizat că actuala situaţie este „fără precedent”, în condiţiile în care vineri au fost anulate mai mult de 18.000 de zboruri în Europa, sâmbătă alte 17.000, iar duminică alte peste 16.000.
„Fără a dispune deocamdată de cifre precise, apreciem că, în termeni de curse anulate şi inconveniente pentru aeroporturi, impactul îl depăşeşte pe cel din 2001″, a declarat sâmbătă purtătorul de cuvânt al OACI, Denis Chagnon, adăugând că „echipamentele şi pistele aeroporturilor afectate de norul de cenuşă vor trebui curăţate”. „Cea mai gravă problemă este că nu dispunem de nici o previziune, spre deosebire de cazul unui viscol, al cărui final este previzibil şi care ne permite să ne pregătim pentru reluarea activităţii”, a explicat şi Steve Lott, purtător de cuvânt al IATA la Washington.

După atentatele din 11 septembrie 2001, când patru avioane de linie au fost deturnate de comandouri teroriste, traficul aerian din America de Nord a fost suspendat. Conform estimărilor, circa 6.000 de curse aeriene, având la bord un milion de pasageri, au fost redirecţionate de urgenţă către cele mai apropiate aeroporturi, iar toate decolările au fost anulate.

Pierderi de 200 milioane euro pe zi

„Şi în plan financiar impactul situaţiei actuale riscă să fie mai grav decât în 2001″, a apreciat reprezentantul OACI. Conform estimărilor formulate de experţi germani în domeniul aviaţiei civile, citaţi de Der Spiegel, pierderile unei companii aeriene medii se pot ridica la 10 milioane euro pe zi în cazul consemnării la sol a întregii flote. IATA a estimat la circa 200 milioane euro pe zi pierderile înregistrate de companiile aeriene, apreciind că erupţia vulcanului islandez a redus cu 77% traficul aerian deasupra Europei.

Companiile aeriene cer ajutorul UE

În aceste condiţii, companiile aeriene au început încă de ieri să solicite ajutor de la Uniunea Europeană, după modelul planului de salvare a băncilor. Primul transportator aerian care a cerut un astfel de sprijin este Brussels Airlines din Belgia. Guvernul belgian a evitat însă să-şi asume vreun angajament. „Costurile sunt rezultatul unei legi europene. Înţeleg că sunt importante, însă soluţia trebuie găsită la nivelul Uniunii Europene. Vom discuta despre aceasta cu Comisia Europeană”, a explicat Etienne Schouppe, secretar de stat belgian responsabil cu transporturile.

Reuniune de urgenţă a miniştrilor Transporturilor din UE

Dacă vineri Comisia Europeană insista ca operatorii de zbor să achite compensaţii pentru pasagerii care au rămas blocaţi sau ale căror zboruri au fost anulate, duminică Executivul european a decis că este nevoie de o reuniune de urgenţă a miniştrilor Transporturilor din cele 27 de state membre pentru a ajunge la o decizie atât în privinţa asigurării unor coridoare de urgenţă, cât şi în ceea ce priveşte chestiunea – mult mai spinoasă – a asistenţei financiare pentru transportatorii aerieni. Situaţia este cu atât mai comlicată cu cât criza economică şi financiară a afectat serios finanţele publice ale statelor europene.

Teste de zbor efectuate cu succes în norul de cenuşă

Companiile Lufthansa şi KLM au demarat încă de sâmbătă teste de zbor pentru a evalua efectele norului de cenuşă vulcanică asupra avioanelor. Potrivit primelor date obţinute în urma a două zboruri fără pasageri, aeronavele nu au avut de suferit, însă nu toţi parametrii au fost analizaţi. Concomitent, Centrul german pentru Aeronautică şi Astronautică efectuează astăzi un zbor special, în care o echipă de cercetători şi oameni de ştiinţă vor măsura concentraţia de particule din norul de cenuşă pentru a determina riscurile pentru aeronave.

Cele mai citite

Viktor Orban „a recidivat”: În 2013, în România, a murit un om după un accident cu o mașină din coloana oficială

Accidentul a avut loc în timp ce coloana oficială a lui Viktor Orban gonea spre aeroportul din Stuttgart. Cum se întâmplă în astfel de...

Construcție filosofică

O condiție a vieții izbutite este cunoașterea realității în care se trăiește. Împărtășesc opinia că, printre formele spiritului, filosofiei îi revine să asigure reflecția...

Mbappe și Ronaldo, resemnați. Golgheterul EURO 2024 e autogolul

Ilustrație: Marian Avramescu Supervedetele fotbalului Cristiano Ronaldo și Kylian Mbappe sunt pe cale să plece cu cozile între picioare de la Turneul Final al...
Ultima oră
Pe aceeași temă