Chiar dacă sunt, statistic, mai prudente la volan decât bărbaţii, femeile nu vor mai putea beneficia de reduceri la poliţele de asigurare auto.
Curtea Europeană de Justiţie a dat, pe 1 martie, verdictul în privinţa discriminărilor în funcţie de sex în materie de tarifare în asigurări. Astfel, CEJ a anunţat că, după data de 21 decembrie 2012, companiilor de asigurări li se va interzice stabilirea preţurilor pentru produsele de asigurare pe baza unei evaluări a riscurilor fundamentată pe diferenţieri statistice în funcţie de sex.
CEA, federaţia asigurătorilor şi reasiguratorilor europeni, s-a declarat „dezamăgită” de decizia CEJ, care stipulează că societăţilor de asigurări din Europa nu le va mai fi permisă utilizarea de factori actuariali şi statistici diferenţiaţi pentru cele două sexe în evaluarea riscurilor şi stabilirea cotelor de primă pentru asiguraţi.
„Decizia judecătorilor CEJ de a nu recunoaşte genul ca factor legitim de diferenţiere a preţurilor pentru asigurări şi de a contesta faptul că tarifarea în asigurări se bazează pe un proces echitabil de evaluare a riscurilor reprezintă o veste proastă pentru clienţii companiilor de profil”, a declarat Michaela KOLLER, director general, CEA.
Scumpiri substanţiale
Pe scurt, rezultatul acestei decizii va fi o creştere de până la 50% a sumelor pe care femeile vor trebui să le plătească pentru poliţele de asigurări auto. În acelaşi timp, cu toate că interdicţia va mări beneficiile lunare pe care femeile le vor încasa la maturitatea poliţelor de asigurare de viaţă cu acumulare, primele de asigurare pe care acestea le vor plăti pentru astfel de produse vor creşte şi ele.
CEA subliniază că utilizarea de statistici şi probe este indispensabilă în ştiinţa actuarială, iar genul s-a dovedit pe parcursul timpului unul din factorii cu impact evident asupra riscurilor preluate de asigurători în cazul produselor de asigurări auto, asigurări de viaţă la termen, asigurări de sănătate şi asigurări de viaţă cu acumulare.
Cu toate că asigurătorii îşi vor menţine produsele la preţuri cât mai competitive posibil, unele companii vor cunoaşte creşteri semnificative ale costurilor, o dată cu reevaluarea datelor, modificarea primelor şi a termenilor şi condiţiilor aferente poliţelor în cauză, dar şi cu marketingul necesar promovării unor anumite produse. Deşi acestea vor reprezenta decizii comerciale ale fiecărui asigurător în parte, care vor conduce la creşteri generalizate de preţuri, în particular sunt aşteptate scumpiri ale poliţelor de asigurare pentru anumite grupuri, cum ar fi cel al tinerelor conducătoare auto, pe pieţele unde sexul este în prezent utilizat ca şi criteriu de tarifare.
Femeile sunt mai prudente statistic
„Datele statistice, dar şi alte studii psihologice şi sociologice arată că femeile conduc mai prudent şi sunt implicate mai rar în accidente rutiere decât bărbaţii. Dacă la calculul preţurilor nu se va mai ţine cont de aceste statistici, preţul unei poliţe de asigurare auto pentru femei ar putea creşte cu până la 25%, în general, iar pentru cele tinere, cu până la 50%, acestea urmând să fie incluse în aceeaşi categorie cu tinerii conducători auto, cea mai riscantă categorie de şoferi”, a punctat parlamentarul britanic Arlene McCarthy în luna februarie.
De asemenea, în cazul poliţelor de asigurări de viaţă cu acumulare ajunse la maturitate, anuităţile lunare încasate de femei sunt în prezent mai mici decât cele încasate de bărbaţi, chiar dacă sumele totale strânse în conturi sunt aceleaşi pentru ambele sexe, din cauza speranţei de viaţă mai mari la femei (caz în care suma acumulată trebuie împărţită lunar pentru o perioadă mai lungă de timp). Utilizarea aceloraşi tabele de mortalitate şi pentru femei, şi pentru bărbaţi va conduce, potrivit Asociaţiei Asigurătorilor Britanici, la o scădere a sumelor încasate lunar de bărbaţi cu 15% şi, totodată, la o creştere de până la 4% a sumelor încasate de femei. În schimb, speranţa de viaţă mai redusă a bărbaţilor ar influenţa statisticile de mortalitate într-un mod negativ, ceea ce va conduce la prime de asigurare mai mari decât în prezent pentru aceleaşi sume acumulate, în cazul femeilor.
Presiune pe fondurile de pensii
CEA mai semnalează că orice creştere a costurilor şi orice scădere a cererii populaţiei pentru produse de economisire pentru vârsta pensionării ar putea avea un impact social major asupra gradului de economisire în rândul populaţiei, într-o perioadă în care schemele de pensii din Europa sunt deja supuse unei presiuni financiare considerabile. În ceea ce priveşte perioada de tranziţie mai mică de doi ani în care asigurătorii trebuie să îşi recalibreze produsele în acord cu noua legislaţie, CEA spune că adaptarea va constitui o provocare serioasă pentru industria de profil.
Prima anuală plătită de şoferiţe pentru asigurările auto ar putea creşte cu până la 50% în urma deciziei „antidiscriminare” luate de Curtea Europeană de Justiţie.