Promovarile se fac tot mai greu pe timp de criza. Angajatorii prefera sa cantareasca mult mai atent optiunile inainte de a lua o decizie.
Astazi, cand angajarile sunt rare, a promova pe scara ierarhica pare un obiectiv aproape imposibil de atins. Angajatul isi doreste sa-si pastreze si sa-si consolideze postul in care se afla si nu prea are curaj pentru a urca in functie. sansele de promovare, sustine Gratiela Ratiu, branch manager la compania VON Consulting Brasov, scad pe timp de criza, o data cu reducerile de posturi.
"Inainte de criza, am promovat, in patru ani, de la lucrator comercial la sef de raion, intr-un supermarket", spune Ileana V. (24 de ani, Piatra-Neamt). Ea este convinsa ca va ramane in acest post vreme indelungata, pentru ca promovarile se vor face mult mai greu, de acum inainte.
Expertii in resurse umane sustin ca, de fapt, si in privinta promovarilor, ca si in cea a angajarilor, lucrurile au intrat pe un fagas normal. "Din acest punct de vedere, situatia de «criza» nu a facut decat sa aduca la normal o realitate anterioara atipica pe piata de munca din Romania, in care coordonatele ce dau valoare profesionala unui angajat – cunostinte, experienta si coerenta profesionala – erau luate in considerare doar pentru pozitiile de top management", spune Alina Negrea, senior partner la compania de resurse umane si traininguri A Plus Performance, din Bucuresti.
Avansarea in conditiile actuale ale mediului de business se poate dovedi o provocare, in special daca luam in calcul fluctuatia de personal redusa. "In mare parte, angajatii prefera stabilitatea locului de munca prezent. Daca inainte de criza angajatul care dorea neaparat o functie era dispus sa plece la o alta companie, unde i se oferea postul dorit, astazi acest lucru nu se mai intampla. Plecarile catre alte firme, din motive financiare sau personale, s-au redus semnificativ", adauga Alina Negrea.
Se prefera recrutarile din interior
Promovarile interne au devenit solutia pe timp de criza. "In loc sa fie angajata o persoana noua, este promovat cineva din departament", explica Gratiela Ratiu. Astazi, arata specialista, promovarea implica mai mult o dezvoltare pe orizontala.
Daca ati demonstrat ca aveti o atitudine proactiva, ati avut rezultate bune de-a lungul timpului si stiti sa va faceti placut atat de sefi, cat si de colegi, atunci aveti sanse bune sa promovati in firma in care lucrati. "De regula, chiar daca aceasta promovare pe orizontala nu ofera acordarea unor venituri salariale suplimentare, ea este punctul de sprijin al dezvoltarii ulterioare a carierei", mai spune Gratiela Ratiu.
Ea atrage atentia ca, uneori, astfel de promovari sunt periculoase, in special atunci cand persoana respectiva nu are experienta necesara noilor responsabilitati, de exemplu atunci cand o secretara este promovata intr-un post de recrutare.
Conteaza performanta
Criza i-a largit angajatorului posibilitatile de angajare. El are astazi de unde sa aleaga omul potrivit, fara sa fie presat de timp sau de faptul ca o alta companie va pune mana pe candidatul vizat.
"Angajatorul nu mai simte presiunea de a ocupa rapid o pozitie vacanta cu o persoana care are atitudinea potrivita, dar nu neaparat si calificarile si/sau experienta necesare. Astfel, avansarea devine mai mult ca niciodata legata de performanta, de calificari profesionale potrivite, experienta si abia apoi de atitudine", subliniaza Alina Negrea.
Ea considera ca "timpul «managerilor peste noapte» a trecut". Avansarea in cariera, in acest moment, accentueaza Alina Negrea, este strict legata si de o introspectie profesionala, si de stabilirea unui drum profesional. "De exemplu, un angajat de nivel junior in domeniul turismului nu va mai avea posibilitatea sa schimbe domeniul doar pentru ca vrea. Angajatorii se uita mult mai atent la experienta si calificarile relevante", explica Alina Negrea.
Investitiile in propria persoana sunt necesare
Astazi, pentru a avansa in cariera, este necesar mai mult ca oricand sa investiti in propria dezvoltare profesionala si sa aveti rabdare. "Ca angajat, trebuie sa intelegeti ca lucrurile nu se intampla peste noapte. Trebuie sa va stabiliti un tel profesional clar si coerent, pentru care sa va luptati. Doi ani in vanzari, un an in recrutare si sase luni in domeniul bancar este un exemplu de «asa nu»", adauga Alina Negrea.
Daca va incadrati intr-un profil profesional incoerent, este indicat sa decideti linia profesionala pe care doriti sa avansati si sa va construiti pas cu pas cariera. Perseverenta, coerenta profesionala si rabdarea sunt puncte-cheie in avansarea profesionala, in contextul actual.
10 metode pentru a "creste" in functie
1. Cautati solutii la problemele firmei.
2. Implicati-va in proiecte.
3. Fiti proactiv.
4. Dezvoltati portofoliul de clienti.
5. Construiti-va relatii in interiorul si exteriorul companiei.
6. Pregatiti-va continuu. Cititi, mergeti la cursuri.
7. Fiti cat mai flexibil la solicitarile sefului direct.
8. Incercati sa fiti cat mai eficient si sa nu pierdeti timpul.
9. Dati dovada de reala colegialitate.
10. Fiti optimist si increzator in fortele proprii.
Sursa: Dina Taralunga, specialist resurse umane, Ascent Group