Pentru a reusi in cariera trebuie sa stii de timpuriu ce vrei de la viata si sa inveti continuu. Ambitia, concentrarea pe obiective si prioritizarea activitatilor sunt alte elemente-cheie ale succesului. Acestea sunt convingerile Matildei Crossman, managing director pentru Romania si Serbia al companiei BPP Professional Education, din Bucuresti, specializata in trainingul financiar si dezvoltare. Ea spune ca romanii sunt creativi si pasionati de ceea ce fac.
» In ce masura sunt astazi romanii interesati sa se perfectioneze?
De cand BPP a intrat pe piata din Romania, adica de zece ani, am constatat ca romanii iubesc sa invete. Sunt foarte infometati sa stie, sa invete, sa evolueze. Vor sa stie orice este nou, sa prinda primii, daca ar putea. Fata de acum zece ani, lucrurile au evoluat in sensul ca romanii sunt din ce in ce mai interesati de invatare. Solicitarile lor sunt din ce in ce mai sofisticate, mai complexe. Vor sa se dezvolte personal.
In nici un caz nu va scadea dorinta de invatare a romanilor.
Schimbare de mentalitate
» De ce vin managerii la traininguri?
E vorba despre o schimbare de mentalitate. Probabil ca romanii constientizeaza acum, mai mult ca oricand, importanta parcurgerii unei forme structurate de training. Incep sa fie constientizate toate elementele acestui puzzle care alcatuiesc un manager. Fara ele, nu poti sa conduci o organizatie, nu poti sa inspiri niste oameni.
» Ce calitati trebuie sa aiba un sef astfel incat sa fie de succes?
Putem vorbi despre doua categorii. Prima, care se refera la empatie, atitudine, este cea mai importanta. O alta categorie se refera la partea tehnica, de intelegere a afacerii. Ca sa fii manager, este vital sa ai atitudine. si nu numai in Romania, ci peste tot in lume.
Managementul s-a solidificat
» Sunt mai potriviti managerii expati decat cei autohtoni?
Acum zece ani, majoritatea managerilor erau expati. Daca ne uitam la trend, putem spune ca el s-a minimizat. Asta nu inseamna ca managerii expati sunt mai putin buni, ci ca actualul management s-a solidificat. Inseamna ca exista manageri romani extraordinari. Practic, au luat locul expatilor.
S-a invatat mult de la expati, dar acum cred ca romanii pot face de multe ori o treaba mult mai buna. Pentru ca vorbesc limba, inteleg cultura, au toate relatiile si networkingul necesar. Sunt niste atuuri pe care le ai natural, prin simplul fapt ca esti roman si esti in afacere de multi ani.
» Ce lipseste angajatului roman? Care sunt bilele albe si care cele negre?
E dificil sa generalizam, insa am putea spune ca romanii nu sunt foarte punctuali, dar sunt pasionati si creativi. Atunci cand calatoresc, imi dau seama ca romanii pun pasiune in munca lor. Se simte in birou. Vin la job nu ca la o datorie, ci pentru ca le place.
» Se vor intoarce in tara romanii care lucreaza in strainatate?
Cred ca in general romanii care pleaca din tara spera, in adancul sufletului, sa se intoarca. Sunt sentimentalisti. Acum, pe fond de criza, este posibil sa se intoarca mai multi, mai ales ca in Romania oferim pachete mai atractive. Spun pachete pentru ca nu ma refer doar la componenta financiara. Per total, pot spune ca oferim un pachet mai atractiv decat a munci in SUA, pe Wall Street.
Mai avem de slefuit la comunicare
» Ce ar trebui schimbat in sistemul de invatamant astfel incat generatiile viitoare sa fie mai bine pregatite pentru a face fata cerintelor de la un job?
Ne dorim ca lucrurile din sistemul educational sa se imbunatateasca. Cu cat oamenii sunt mai bine pregatiti, cu atat am putea adauga mai multa valoare profesionistilor. Avem oameni care vin la training si spun ca maniera in care le predam le-a schimbat viata. Ei simt ca preiau informatia si o si aplica. Intr-un fel, atunci cand oamenii ne spun asta, ne reconfirma faptul ca nu simt ca prind acelasi lucru din sistemul curent educational. Cred ca ar trebui sa se imbunatateasca si atitudinea celor care intra la clasa si predau. Este necesar ca profesorul sa aiba atitudine, sa fie proactiv, sa inteleaga foarte bine mediul in care ne dezvoltam. Mediul se schimba constant, iar efortul trebuie sa fie tot constant.
Acum se predau materii care poate nu sunt neaparat necesare. Cred ca ar trebui sa ne intrebam "ce va ajunge acel copil in viata?", "ce se va intampla cu partea de abilitati?".
Daca luam un copil din Marea Britanie si il comparam cu unul din Romania, vom constata ca noi mai avem de slefuit la comunicare, prezentare, atitudine. La noi se pune foarte mare accent pe teorie, nu pe practica. Nu e rau, insa nu poti sa retii informatia ca pe o poezie. Este necesara practica. Poti sa inveti teoria de la chimie, dar daca nu faci experimente…
Fiecare minut conteaza!
» Care au fost ingredientele succesului dumneavoastra?
Sunt o fire foarte ambitioasa si concentrata pe obiective. stiu ce vreau sa fac si cum sa fructific fiecare minut. Pentru mine fiecare minut are un cost de oportunitate. Imi spun: "Daca fac asta acum, inseamna ca nu o fac pe cealalta. Ce este mai important?". Este o gandire care m-a urmat inca din liceu.
Ce mi-am propus am facut. De exemplu, daca am vrut sa invat "afara", am petrecut saptamani cautand o bursa. Am gasit-o si am fost patru luni in Danemarca, la studii sponsorizate de guvernul danez.
Am vrut sa lucrez pentru o multinationala si am lucrat, am vrut sa fac training si am convins la acea vreme managementul de ce trebuie sa-l fac. Eu asta cred ca este foarte important: daca iti pui in minte ceva si iti doresti foarte mult acel lucru, il vei face.
» Acesta este secretul?
Ca sa ai succes, sa fii multumit de tine, nu trebuie sa astepti sa vina cineva sa te tina de mana si sa-ti spuna ce sa faci. Trebuie sa faci tu si sa-ti doresti asta. Altfel, este foarte greu. In lumea vestica nimeni nu te tine de mana. Sigur, este important un coaching, dar dorinta de crestere trebuie sa vina si din propria initiativa. Sunt extrem de importante ambitia si concentrarea obiectivelor, adica unde vrei sa ajungi, ce vrei sa faci.
Concentrare pe dezvoltare
Matilda Crossman considera ca este foarte important pentru tineri sa inteleaga cat mai devreme ca trebuie sa evolueze. Ea le recomanda scolarilor si liceenilor sa investeasca in programe, workshop-uri, in orice forma de pregatire. "La 15 ani, este greu sa stii ce vrei. Insa ar fi foarte bine pentru tineri daca s-ar concentra din timp pe dezvoltare", adauga specialista. Ea mai spune ca pentru reusita trebuie sa fim aproape autodidacti in a ne dezvolta si a adauga valoare.