» 37% din investitiile straine directe "de la zero" (greenfield) au fost dirijate catre industria auto.
» Renault si-a obligat furnizorii sa fabrice componente cu costuri minimale, de dragul Loganului.
» Analistii se asteapta ca Ford sa atraga furnizorii proprii.
Anul trecut in Romania s-au cumparat 1.245 de masini pe zi, intr-o efervescenta care dureaza de cativa ani, care a facut din tara noastra a treia piata a Europei Centrale si de Est. Cererea mare a fost sustinuta de deschiderea creditarii si de ofertele de cumparare in leasing. Capacitatea mare de absorbtie a pietei romanesti, impreuna cu ambitia patronului Dacia, producatorul francez Renault, de a crea cea mai ieftina masina din lume, au schimbat fata industriei romanesti, spun analistii. In ultimii cinci ani, in Romania s-au investit 1,5 miliarde euro in fabrici din industria auto construite "de la zero". Astfel, mai mult de o treime (37%) din investitiile straine de tip greenfield, in care afacerea porneste de la zero au fost directionate catre industria auto, potrivit statisticilor Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS).
Expansiunea industriei auto este un fenomen determinat initial de prezenta producatorului francez Renault, care va fi amplificat dupa instalarea americanilor de la Ford la Craiova, spune analistul Aurelian Dochia. "In momentul cand un mare producator auto se implanteaza intr-o tara el isi forteaza furnizorii sa-l urmeze. Loganul a avut ambitia de a fi cea mai ieftina masina a lumii, la timpul aparitiei, ceea ce nu se putea face daca furnizorii de componente produceau in Franta, de pilda. A fost o chestiune de costuri mici impuse de constructorul de masini. Practic standardele impuse au fost decisive, deoarece nu puteau fi mentinute decat daca s-ar fi redus unele cheltuieli, cum ar fi costul fortei de munca", a adaugat Dochia.
"Suntem un pol de competitivitate pentru sectorul auto, caci nu mai putem fi doar o tara de lohn", ne-a declarat vicepresedintele ARIS, Monica Barbuletiu. "Avem o industrie foarte puternica in acest domeniu", a mai spus reprezentantul ARIS.
In ultimele cateva luni, au aparut pe piata zvonuri privind o posibila investitie a concernului italian Fiat, insa Barbuletiu spune ca nu exista un proiect concret. "Totusi, exista un interes mare pentru Romania din partea tuturor firmelor din industria auto. Multi tatoneaza, dar o decizie nu se ia de azi pe maine", a explicat vice-presedintele ARIS.
Renault, marele investitor in sectorul auto romanesc
De departe, cele mai mari investitii straine de tip greenfield au fost facute de francezii de la Renault. Conform datelor ARIS, Renault Technologie va investi la Titu pana in 2010 aproximativ 450 milioane euro si va crea 3.000 de noi locuri de munca. Investitia de la Pitesti a mai costat grupul francez 226 milioane euro, iar perioada implementarii investitiei este intre 2005 si 2008. In plus, Renault a spus ca va mai investi sute de milioane de euro si in acest an, si la anul.
Desi nu este o investitie greenfield, Ford a preluat pentru 57 milioane euro pachetul majoritar al Automobile Craiova si va investi, de asemenea, sume substantiale.