Oana Mosoiu, formator pentru tineri, spune ca, atunci cand sunt nevoiti, romanii incep sa vada solutii, sa se autodescopere.
A muncit mult si a reusit in cariera. Acesta este secretul reusitei Oanei Mosoiu, senior consultant la compania de resurse umane Ascent Group. Implicata in zona formarii tinerilor si asistent universitar la Facultatea de Psihologie si stiintele Educatiei, Oana Mosoiu spune ca succesul vine daca inveti continuu si daca aplici cele studiate. si daca iti cultivi o anume rigoare, o disciplina a muncii, daca stii care sunt valorile pe care se cladeste o viata profesionala solida.
» Cum mai muncesc romanii astazi? S-a mai schimbat atitudinea lor fata de munca, sunt mai responsabili, mai atenti?
Daca pana acum ne confruntam cu o atitudine complet iresponsabila fata de ceea ce inseamna un loc de munca, astazi, la nici un an distanta, au o atitudine diferita, motivata si de criza financiara. Pentru mine asta inseamna ca se pot controla aspectele legate de personalul la locul de munca, insa trebuie gasit resortul corespunzator. Astazi, lumea cauta orice "de munca" si este dispusa sa faca tot orice pentru a-si pastra locul de munca. Evident, este un comportament deviant din partea angajatilor.
Pe de alta parte, angajatorii au posibilitatea de a face o selectie corespunzatoare a candidatilor. Acum exista un bazin mai mare de recrutare, poti cere competente foarte ridicate, ceea ce poate mari calitatea prestatiei la locul de munca si, evident, cresterea performantei companiei.
» Romanii nu prea au o cultura a muncii, o disciplina…
Acest aspect vine si dintr-un anumit tip de educatie. si inainte se muncea, dar munca asta era a nimanui, nu era valorizata. Rezultatul muncii nu era al cuiva, ci al unui colectiv foarte abstract. Atunci aparea nedumerirea "de ce sa muncim daca nu castigam nimic?".
Dureaza si va mai dura pana ce fiecare va constientiza ca astazi muncim pentru noi, pentru o viata mai buna in mod personal, pentru un nivel social ridicat. O munca valoroasa pentru sine si pentru comunitate.
"Inainte se schimba serviciul si pentru 50 de lei"
» Au astazi angajatii alte valori?
Inainte erau persoane care isi schimbau jobul pentru 50 de lei in plus la salariu, ceea ce nu era o alegere valoroasa. Motivele pentru care pleaca cineva de la un job, in principal, tin de absenta posibilitatii angajatului de a urca in ierarhie, de a se manifesta individual, nu banii. Criza i-a determinat pe oameni sa se autoanalizeze si sa-si dea seama ca ar putea sa faca ceva care le place. Sunt oameni care au lucrat in banci si care vin la interviuri si spun "imi place sa fac turism si sunt dispus sa iau salariu mai mic".
O schimbare am sesizat si la tineri. Daca in 2006 voiau sa aiba 1.000 de euro lunar, laptop si masina, astazi vor sa aiba propria lor afacere.
» A fi dat afara e o tragedie?
Problema nu este ceea ce vedem noi, ci unde se joaca tragedia. Evenimentul concedierii poate fi trait ca o tragedie, dar si ca o oportunitate. Cineva care a schimbat zece joburi poate sa zica "OK, sunt in drum spre al 11-lea job", pe cand cineva care a stat intr-un job foarte multi ani va trai acest eveniment ca pe ceva extrem de neplacut.
Insa concedierea poate fi privita ca o situatie care da oportunitatea creativitatii. Oamenii invata cand sunt scosi din zona de confort. Atunci incep sa vada solutii, sa descopere lucruri despre ei.
Criza este un moment bun de a pune baza unor noi principii de viata, de munca.
» Mai functioneaza pilele?
Cred ca s-a depasit, mai ales in mediul privat, faza angajarii pe pile. Mediul privat este inalt competitiv, nu-ti permiti sa aduci sau sa tii oameni in companie care nu performeaza si nu produc. Oamenii sunt mai reticenti in legatura cu pilele, cu cei adusi de colegi, mai ales daca nu au garantia ca persoana recomandata este in regula.
» Romanii care au lucrat in strainatate munceau mai cu spor "afara". De ce?
Pentru ca munca lor buna aducea bani multi. Iar banii castigati, multi, dar pe munca serioasa, ajutau familia sa supravietuiasca.
» Si strainii care vin la lucru in Romania copiaza cate ceva din "atitudinea mioritica".
Din cauza birocratiei pe care, daca o iei in serios, poate sa te "ucida", in Romania, in administratia publica, sunt doua case cu 100 de oameni la coada, iar trei case sunt inchise.
Strainii care vin la noi si vor sa faca afaceri nu au incotro si se adapteaza mediului.
Cotcodaceala salariatului roman
»Puteti creiona portretul angajatului roman?
Fara a generaliza, putem spune ca este muncitor atat timp cat i se ofera motivatii, iar mediul este reglementat, cu proceduri. Este creativ si se poate adapta unei discipline impuse. Nu cred ca are cultura leadershipului, nu prea este priceput in a insufleti oamenii. Este conformist si ii cam lipseste cultura muncii.
Vad mereu pe strada, in mijloacele de transport in comun (fac acest exercitiu in mod premeditat, deseori, pentru a lua pulsul strazii), oameni care se plang intruna, cotcodacesc, dar niciodata nu sunt mandri de munca lor. Nu-i aud vorbind la telefon ca sunt multumiti sau ca au contribuit cu ceva, ca au gasit solutii, ca au ajutat, ci despre cum nu merg lucrurile. Ei nu se gandesc la faptul ca o confruntare adevarata este atunci cand faci lucrurile sa mearga. Cel mai usor este sa nu faci.
» Multi pleaca de la un job pentru ca nu sunt multumiti de firma.
Vad oameni care cauta companii perfecte. "Vai, aici e asa dezorganizare, ma duc in partea cealalta", si cand ajung acolo spun "vai, aici e si mai mare dezorganizarea, ma intorc la prima companie". Nu exista companii perfecte, exista doar companii mai bine reglementate si companii mai putin reglementate. A alege intre aceste optiuni inseamna a-ti asuma deopotriva riscuri, dar si reusite.
» Ascent Group organizeaza cursul "Locul de munca, a doua casa". De ce?
Se petrece foarte mult timp la locul de munca, unde este o a doua casa. Prin acest curs, diferentiem casa privata si casa profesionala. Participantii sunt invatati sa evite falsele conflicte si sa descopere relatiile autentice, care solicita participare de ambele parti.
De exemplu, te certi cu un coleg pentru ca s-a uitat urat la tine si nu mai vorbesti cu el. Dar totusi trebuie sa lucrezi cu el! Noi invatam participantii cum sa solutioneze astfel de tensiuni, inainte de a se transforma in conflicte.
Este vorba despre "curatenie". Daca acasa imi place sa fie "curat", nu mi-ar placea sa fie si la job "curat"?
Asta inseamna sa te saluti cu receptionera, sa dai feedback pozitiv chiar si cuiva cu care nu te intelegi, dar gasesti totusi un motiv de "bine" intre voi. Astfel de lucruri se invata prin exercitiu.
» Ce il da afara pe roman?
Esti angajat pentru ce stii, esti dat afara pentru ce esti. Un angajator va renunta la un om care strica atmosfera si scade randamentul muncii, chiar daca acesta este competent.
Sinceritatea de la interviu
» Cat de sincer poti sa fii la un interviu de angajare?
In functie de cat vezi ca poate accepta interlocutorul tau, trebuie sa fii atent la reactii, la privire, mimica, gesturi, pozitia corpului. Un interviu poate incepe foarte bine, dar se poate termina prost. Diferenta sta in doua-trei secunde in care ai de ales raspunsul cel mai potrivit.
» De exemplu, cand esti intrebat "de ce ai plecat de la ultimul loc de munca", poti sa spui ca te "storceau"?
Daca esti pregatit sa intri intr-o relatie in care esti gata sa refuzi o eventuala "storceala", atunci spui: "Eram exploatat, am facut fata un timp, dar dupa aceea nu am mai putut si a trebuit sa plec". Ceea ce conteaza cu adevarat este cum ai plecat, daca ai pastrat relatii bune la fostul loc de munca. Conteaza foarte mult la CV o recomandare de la ultimul loc de munca, iar pentru asta trebuie pastrata o relatie buna cu seful fostului job.
CARTE DE VIZITA: Oana Mosoiu, senior consultant, Ascent Group
» Zece ani de experienta in educatia nonformala si pentru tineret.
» Activeaza ca senior trainer, expert in educatie, formare si evaluare, consultant in resurse umane, management de proiecte si asigurarea calitatii in educatie si formare.
» Sustine traininguri si sesiuni de coaching pentru mediul de afaceri si nonguvernamental.
» Este membru al retelei nationale de formatori pentru Programul Tineret in Actiune al Comisiei Europene.
» Este asistent universitar si doctorand in domeniul stiintelor Educatiei, in domeniul evaluarii educationale.
Sase metode pentru a cauta un job
» Zona calda a relatiilor.
» Companiile de recrutare.
» Anunturile de mica publicitate.
» Sa stii dinainte unde vrei sa ajungi.
» Sa-ti formezi propriul job.
» Internetul.