14.3 C
București
luni, 16 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăNe plângem de poluare, dar suntem campionii importurilor de rable din Europa

Ne plângem de poluare, dar suntem campionii importurilor de rable din Europa

Tot mai mulți români se plâng de poluare și că nu sunt respectați de autoritățile care nu le creează condiții decente pentru a trăi într-un mediu fără noxe. Avem o gardă de mediu care luptă împotriva deșeurilor, atât cât poate, dar cu obiceiurile românilor de a se plimba cu rablele pe străzi e greu să te lupți, mai ales că de taxa de poluare nu îi mai întreabă nimeni pe șoferi, de cel puțin 4 ani.

România se clasează în topul celor mai poluate ţări din Europa, iar Capitala ocupă locul 51 la nivel mondial, potrivit unui studiu privind calitatea aerului IQAir. În ceea ce privește mortalitatea din cauza poluării aerului, țara noastră numără anual peste 25.000 de decese, dintr-un total de 7 milioane la nivel global, potrivit OMS.

La nivelul Uniunii Europene, problema schimbării climatice este tot mai des discutată. Președintele Klaus Iohannis a spus de la Bruxelles că reducerea poluării este un subiect important la nivel internațional: ,,Pentru 2030 vrem să avem o reducere semnificativă a poluării față de anul 1990. Este, între timp, clar că vorbim de o reducere de 55% până în 2030. O țintă foarte ambițioasă, dar care credem că este realizabilă.”, spunea Iohannis. Doar că din vorbe și din pix, lucrurile nu se mișcă singure. Tot despre buna imagine, putem vorbi și de vinerea verde, unde vedem miniștri care din când în când merg pe jos până la serviciu sau cu mijloacele de transport în comun. Premierul Cîțu este un fan al mersului pe jos, dar a recunoscut că este norocos că stă aproape de locul de muncă, ceea ce face ca să nu piardă mult timp pe traseu.

Dar ce facem cu restul românilor care fac rost de câteva mii de euro și fug în Occident de unde se întorc cu o mașină cu sigla mare, dar care în realitate poluează mult peste limita admisă? O statistică oferită de ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România) arată că românii nu renunţă la preferinţa pentru maşinile vechi aduse de peste hotare. În 2020, în ţara noastră, au fost înmatriculate 161.500 maşini noi şi nu mai puţin de 405.000 maşini second-hand. Tendinţa s-a păstrat şi în 2021. În primele patru luni din acest an au fost înmatriculate peste 135.000 de maşini second-hand, de cinci ori mai mult comparativ cu înmatriculările de autoturisme noi.
De 4 ani de zile nu mai avem nicio taxă auto

Taxa de timbru, ori taxa de înregistrare sau de primă înmatriculare, taxa auto pentru autovehicule a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană, dar a fost considerată ilegală de autorităţile europene în toate formele ei. Ultima taxă de acest fel a fost eliminată în 2017, iar sumele au fost restituite persoanelor plătitoare. 

Și nici acum, ministrul mediului nu știe ce să facă. Tánczos Barna a afirmat că posibilitatea introducerii unei taxe pentru maşinile mai vechi de 15 ani este o „temă foarte nouă”, ridicată de către oficialii de la Bruxelles în discuţiile pe tema Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. În acest timp, conform unei strategii de reînnoire a parcului auto pe principii ecologice, persoanele care cumpără maşini noi Euro 6 sau unele electrice „verzi” primesc stimulente prin programele Rabla (care a şi fost majorat la 6.500 de lei) şi Rabla Plus. Cum în România mai bine de jumătate dintre maşinile înmatriculate au mai mult de 15 ani, aproape patru milioane de proprietari sunt vizaţi de această nouă taxă. Până la noi reguli, suntem în continuare cimitirul auto al Europei.

Nu doar de poluare se plâng locuitorii marilor orașe din țară, ci și de trafic. Fie că merg cu mașina zilnic la serviciu sau în weekend la munte sau la mare, românii dau, de fiecare dată, testul răbdării în trafic. Capitala, de exemplu, se află pe primul loc din U.E la ambuteiajele în trafic, potrivit clasamentului TomTom.

Faptul că suntem fruntași în privința traficului și a poluării înseamnă că fiecare dintre noi ar trebui să acționeze și să decidă dacă are sau nu într-adevăr atâta nevoie de o rablă adusă la mâna a doua din țări ca Germania sau Austria. Și atunci ne întrebăm ce ar trebui să primeze: comoditatea sau un aer cât mai puțin poluat?

 

,,Statistic vorbind, avem unul din cele mai vechi parcuri auto din Europa, cu o medie de peste 16,5 ani. Iar dacă luăm în considerare faptul că peste 70% dintre vehiculele second-hand importate au o vechime mai mare de 12 ani nu face decât să contribuie la această îmbătrânire a parcului auto“, potrivit ACAROM.

 

STATISTICĂ

  • 0 taxe de mediu privind poluarea
  • 1 din 5 mașini înmatriculate este nouă
  • 16,5 ani este media mașinilor din România
  •  25.000 de români mor anual din cauza poluării
Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Piața RCA a crescut cu 3% în primele șase luni din 2024, însă liderii înregistrează încetiniri

Piața RCA a continuat să crească ușor în prima jumătate a anului 2024, înregistrând un avans de 3% în volumul de prime brute subscrise,...

Un ieșean a sunat nejustificat la numărul unic de urgență 112 de 15.000 de ori

Un ieșean deține recordul de apeluri nejustificate la 112. Acesta a sunat de nu mai puţin de 15.000 de ori la numărul unic de...

Comisarul Thierry Breton își anunță demisia cu doar o zi înainte de prezentarea noii Comisii Europene

Thierry Breton, comisarul european pentru Piața Internă și Servicii, a demisionat neașteptat cu doar 24 de ore înainte ca președinta Comisiei Europene, Ursula von...
Ultima oră
Pe aceeași temă