Ministerul Transporturilor a retrimis Comisiei Europene proiectul Master Planului General Transporturi (MPGT) urmând ca în două săptămâni să fie purtate ultimele discuţii pe tema acestuia.
Proiectul de autostradă cu cel mai bun punctaj, cap de listă în vederea realizării sale, este Piteşti Sibiu. Proiectul a fost vitregit până mai de curând căci Ministerul Transporturilor a susţinut în cursul anului trecut ideea realizării unui drum expres în locul unei autostrăzi.
Ameninţări formulate voalat, venite din partea unor oficiali ai producătorului auto Dacia Renault, potrivit cărora francezii vor părăsi România dacă autostrada nu va fi construită, şi proteste ale angajaţilor au determinat Guvernul să îşi reconsidere poziţia. Autostrada Pitesti Sibiu va avea un cost de 1,67 miliarde euro, 116 kilometri şi va fi construită în perioada 2017-2020. Proiectul Bacău- Paşcani este al doilea ca prioritate. Valoarea acestuia este de 485 milioane euro, lungimea autostrăzii va fi de 81,2 kilometri, iar construirea va avea loc între 2018 şi 2020. Celelalte 10 proiecte prioritare sunt: Comarnic – Braşov (997 milioane euro, 58 kilometri, construire între 2017 şi 2020), Sibiu-Braşov (816 milioane euro, 120 kilometri, perioada 2018-2020), Suplacu de Barcău – Borş cu legătura la Oradea (304 milioane euro, 74,5 kilometri), Tg. Neamţ – Iaşi- Ungheni (1,12 miliarde euro, 135 kilometri, perioadă realizare 2017-2019), Nădăşelu – Suplacu de Barcău (un miliard de euro, 93 kilometri, 2017-2020), Craiova – Piteşti (899 milioane euro, 124 kilometri, 2016-2018), Tg. Mureş – Tg. Neamţ (2,94 miliarde euro, 183 kilometri), Inel Bucureşti (1,33 miliarde euro, 102 kilometri) Braşov Bacău (1,84 miliarde euro, 160 kilometri) şi Ploieşti Comarnic (306 milioane euro, 51 kilometri).
Valoarea însumată a proiectelor este de 13,73 miliarde euro, iar lungimea totală a acestora este de 1.300 kilometri.
Pentru proiectele Comarnic – Braşov şi Piteşti – Craiova se prevede în continuare realizarea acestora în concesiune în pofida eşecului înregistrat recent, al treilea în ultimii zece ani, privind semnarea unui parteneriat public privat pentru prima din aceste două lucrări.
Banii însă nu vor ajunge pentru toate proiectele de infrastructură cuprinse în MPGT 2014-2020. Potrivit MPGT, totalul necesar de finanţare pentru perioada 2014-2020 este de 12,5 miliarde euro, din care sursele de finanţare asigurate reprezintă 4,59 miliarde euro, deficitul fiind de 7,98 miliarde euro.
Cât vor costa autostrăzile
MPGT 2014-2020 încearcă şi o aproximare a costurilor de re-a-lizare a noilor autostrăzi, ignorând standardele de cost aprobate la nivelul Ministerului Transporturilor în perioada 2010-2011. Pentru a calcula costul de realizare a unui kilometru de autostradă autorii MPGT au aproximat o anumită configuraţie a reliefului pe zona respectivă (şes, şes-deal, deluros, deluros-montan şi montan) după care au prevăzut realizarea unor lucrări de artă pe fiecare configuraţie.
Astfel, în cazul autostrăzilor costul de realizare variază între 4,9 milioane euro şi 21,7 milioane euro în funcţie de relief. Vechile standarde de cost prevedeau valori între 3,8 milioane euro pe kilometru şi 5,9 milioane euro pe kilometru, nefiind cuprinse şi lucrările de artă necesare(poduri, tuneluri, etc). Costul de realizare a drumurilor expres variază între 3,9 şi 17,4 milioane euro pe kilometru iar în cazul drumurilor Transregio-Eurostrans cu o bandă pe sens, între 0,5 şi un milion euro pe kilometru.
7,98 miliarde euro este totalul deficitului de finanţare pentru proiectele cuprinse in MPGT 2014-2020.