19.7 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăInvestigații România LiberăManagerii trebuie sa-si sprijine moral si profesional angajatii

Managerii trebuie sa-si sprijine moral si profesional angajatii

In recesiune, recomanda trainerul Petre Nicolae, e bine ca directorii sa aiba aceasta atitudine, pentru ca salariatii sa nu fie demotivati de lipsa banilor.

Firmele care apeleaza la programe de pregatire profesionala pentru angajati trebuie sa se asigure, inainte sa dea banii pe traininguri, ca oamenii vor folosi cele invatate pentru cresterea companiei, dupa cum spune Petre Nicolae, directorul general al firmei de consultanta si training CBC Romania. Din punctul de vedere al specialistului, in recesiune, cand nu exista bani de salarii si prime, directorii trebuie sa comunice cu salariatii pentru a-i face sa munceasca de patru ori mai mult pentru jumatate din banii de anul trecut.

» Cat de importante sunt trainingurile pentru angajati? Ce castiga o companie care apeleaza la aceste servicii?
Trainingul este foarte important daca este facut de o companie care are expertiza si metodologia necesare si daca in compania unde urmeaza sa fie demarat un astfel de program exista o cultura a gestionarii performantelor angajatilor, angajati care sa-si doreasca si care sa constientizeze necesitatea unui program de gestionare a performantelor. Mi s-a intamplat sa vad angajati care nu constientizau cat de slabi sunt din punct de vedere profesional, si acest lucru din cauza salariilor mari pe care le primeau. Ei nu aveau capacitatea de a anticipa ce se intampla daca vor fi dati afara sau vor migra catre o companie unde totul se rezuma la performanta.

Firmele de auto sau de banking inca apeleaza la training
» Cum a modificat criza optiunea firmelor pentru instruirea angajatilor?
Intr-o perioada de criza, pentru a avea angajati motivati, managerii trebuie sa asigure suport profesional si moral, astfel incat salariatii sa simta mai putin presiunile exercitate de piata si scaderea acesteia.
Din pacate, angajatorii privesc investitia in training ca pe o forma de "pierdere a banilor", nu ca pe un castig sau o solutie de motivare si "echipare" a angajatilor cu competente si abilitati clare, necesare performarii pe post a acestora.
Poate ca o vina au si companiile de training, care au fost orientate doar pe "funny training".

» Ce poate face insa un sef care a investit bani intr-un angajat, iar acesta decide sa plece?
Nimic, daca nu a stabilit lucruri clare cu acesta inainte de a investi in el. Daca un angajat isi doreste sa-si imbunatateasca abilitatile si competentele si nu poate investi singur in cariera sa, atunci solutia este sa investeasca firma unde lucreaza. Investitia ar trebui sa se intoarca.

» Ce tipuri de firme apeleaza la traininguri?
In special, sunt interesate companiile ai caror manageri generali sunt profesionisti in domeniul managementului organizational si strategic si care constientizeaza necesitatea formarii angajatilor. Cei care investesc mai mult in formarea profesionala sunt din domeniile auto, real estate pana in 2008, banking, industria alimentara si asigurari.

Salarii la jumatate fata de 2008
» In ce fel a influentat recesiunea economica modul de remunerare a angajatilor?
Sunt probleme doar in organizatiile in care nu exista un sistem de remunerare profesional, bazat  pe obiective clare si concise si pe indicatori de performanta.
In contextul in care, in anul 2008, angajatii plecau acasa cu salarii foarte mari, datorita cresterii pietei pe care actionau atunci, in acest moment sunt total demotivati, din cauza ca sunt nevoiti sa munceasca de patru ori mai mult pentru a primi un salariu cu 50% mai mic decat in 2008.

» Si in aceasta situatie, cand o companie nu are bani, ce altceva le poate oferi salariatilor drept recompensa?
Comunicare profesionala in interiorul organizatiei, o cultura solida si bazata pe feedback real si profesional, planuri de gestionare a performantelor angajatilor si suport psihologic acordat fiecarui om in parte. Aceste lucruri nu se pot face fara un program de training profesional.

» La acest final de an, nu prea mai exista nici prime de Craciun.
Cred ca cel mai potrivit lucru pentru astfel de situatii, in care nu sunt bani pentru a acorda prime de Craciun, este o intalnire in care sa se faca un bilant al realizarilor companiei si sa se explice, in mod clar si sincer, situatia prin care trec firma si mediul de afaceri din Romania.
Oamenii sunt capabili sa inteleaga mult mai multe decat credem noi in general. Ei sunt demotivati nu atunci cand nu primesc bani sau prime de Craciun, ci atunci cand cred ca sunt bani in companie si nu li se dau.

Reducerea costurilor poate fi doar o amanare a falimentului
» Cand se ajunge la concedieri, care este cel mai indicat mod sa se faca acestea? La varf, la baza sau numai dupa evaluari individuale?
Concedierile trebuie facute cu foarte mare grija si bazandu-ne doar pe criterii foarte clare, concise si corecte. Daca disponibilizarile sunt facute dupa bunul plac, oamenii vor fi demotivati, iar acest lucru este valabil si pentru cei care raman in companie.
Trebuie opriti in companie doar angajatii care performeaza si care corespund unui profil necesar acestor perioade tulburi.

» La ce alte forme de taiere a costurilor pot apela companiile?
Nu stiu daca trebuie neaparat sa ne gandim la o reducere a costurilor. De multe ori acest lucru poate sa fie doar o amanare a falimentului unei companii. Recomandat este sa se faca o strategie de restrangere sau de consolidare prin restrangere, in care se poate lua in calcul o reducere a costurilor sau o rebugetare a acestora.

CARTE DE VIZITA:

PETRE NICOLAE, Director general al CBC Romania
» Este doctor in economie si are un Executive MBA la C.N.A.M. Paris
» Are competente in domeniul trainingului si al consultantei, in management organizational si strategic, in resurse umane, in marketing-vanzari, dar si in negociere strategica si manipulare comportamentala pozitiva.
» A lucrat ca director zonal si regional al Coca-Cola Romania in perioada 1995–1999 si ca director general al European Drinks in perioada 2001-2005.
» Din 2005 este director general al companiei de training si consultanta strategica CBC Romania, avand printre clienti pe Bancpost, Raiffeisen, BCR, BRD, Mercedes (Autoklass), Peugeot (Eurial invest, Trust Motors), E-ON Gaz Romania, Scop Computers Romania, RTC Grup etc.

"Supracalificarea", o minciuna
» Ce poate face o persoana care aplica pentru un job si primeste raspunsul ca este supracalificat, dar vrea neaparat sa ocupe acea pozitie?
Sa isi faca o evaluare la o companie specializata in astfel de directii. Firmele de recrutare, care cheama o persoana "supracalificata" la un interviu de selectie, ca apoi sa ii transmita ca "sunteti supracalificata", fac un act de iresponsabilitate maxima.
De asemenea, trebuie cunoscut faptul ca aceasta sintagma "sunteti supracalificat" este si o forma de comunicare pe care unele companii de recrutare o folosesc ca pe o forma de respingere a unui candidat slab pregatit. In ambele variante, aceste companii de recrutare sunt iresponsabile. Noi trebuie sa promovam adevarul si nu generarea de "halouri", care sa bulverseze un candidat sau un om care are nevoie acuta de un job. Avem responsabilitatea sa le spunem oamenilor care este nivelul real de pregatire profesionala, indiferent daca acest lucru ii doare sau nu.

» Cum se poate cere crestere salariala pe timp de criza?
Doar in contextul in care exista un program de alocare de obiective clare si concise, un sistem de standardizare a performantelor foarte coerent, un sistem de evaluare performant.

» Dar cat de indicat este sa-ti schimbi locul de munca in aceasta perioada?
Este indicat sa iti schimbi locul de munca atunci cand siguranta nu este data de compania X sau Y, ci doar de cat de competent si cat de profesionist esti.
Siguranta locului de munca este data de capacitatea unui angajat de a nu depinde de acel job, iar acest lucru se poate face atunci si numai atunci cand persoana respectiva este destul de profesionista incat se poate adapta in orice mediu organizational.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă