Hotelierii de pe litoral acuza faptul ca in Romania nu exista o politica pentru turism. De aproape 20 de ani, nimeni nu a gandit un plan de masuri coerent si credibil, prin care sa se recastige increderea operatorilor straini, pierduta la sfarsitul anilor '90. Lipsa strategiei a facut ca incasarile din domeniu in Romania, in 2004, sa fie la un nivel de 23% fata de incasarile bulgarilor.
In anii '90, afacerile din turism au mers destul de bine. Cea mai mare masa de clienti pentru majoritatea hotelurilor din jumatatea de sud a statiunii Mamaia au fost turistii romani, care isi puteau permite o vacanta la mare cu familia. „Lucrurile au inceput sa scartaie cam din anul 2000. Puterea de cumparare a scazut treptat, intreprinderile au redus sistemul de subventionare a biletelor la mare si acestea au inceput sa fie aplicabile si pentru turismul extern. Angajatii cu functii mai importante din aceste intreprinderi si-au putut permite sa-si faca vacantele in strainatate”, spune Andrei Trandafir, vicepresedintele Asociatiei Patronale a Hotelierilor din Mamaia.
Lipsa de viziune
Hotelierii acuza si faptul ca presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism, Ovidiu Iuliu Marian, vrea ca, prin niste masuri care seamana mai mult cu o peticeala, sa relanseze un sistem care are nevoie de o reparatie capitala. Ei spun ca proiectul ordonantei de urgenta propuse de ANT, cu aplicabilitate directa pe litoralul Marii Negre, este pe alocuri hilar. „Acolo se vorbeste de obligativitatea noastra de a face dezinsectie si deratizare. Nu cred ca ANT-ul ar trebui sa aiba aceasta grija. Se vorbeste de obligativitatea ca toti cainii fara stapan sa plece de pe litoral pe parcursul sezonului. Primaria ar trebui sa se ocupe de acest lucru, nu noi. Se gaseste o solutie hilara pentru cresterea serviciilor, prin care ANT cheltuieste banii statului pentru a face cursuri de calificare timp de o luna, la inceputul sezonului. Se cheltuiesc bani degeaba, pentru ca ospatarii si bucatarii care vor invata suficient de mult vor pleca pentru niste conditii de salarizare mai bune, iar noi vom ramane tot cu cei nepregatiti”, spune Andrei Trandafir.
Vicepresedintele APH afirma ca se poate merge pe o cale batatorita, urmand exemplul altor tari. Egiptul, de exemplu, a apelat la o firma internationala specializata in domeniul dezvoltarii turismului si a avut succes cu o serie de statiuni care nu au bogatia naturala pe care o au cele romanesti. „Dorinta noastra este sa procedam intr-un mod similar, din urmatorul motiv: daca noi, in decurs de 20 de ani, nu am fost in stare sa gasim un strateg, un geniu romanesc care sa faca asa ceva, probabil ca, daca am construi o astfel de strategie, aceasta ar fi privita cu destula rezerva de tour-operatorii straini, care ar astepta sa vada daca are sau nu succes. Intre timp insa, noi ne sufocam si ne stricam afacerea”, spune Andrei Trandafir. In momentul in care folosesti o firma care a dovedit ca stie sa faca acest lucru si care a avut succes, increderea operatorilor vine insa imediat.
Solutia: motivarea personalului
O alta solutie gandita de hotelierii din Mamaia pentru iesirea din aceasta situatie este aceea de a-l face pe angajat sa ofere servicii de calitate motivandu-l, nu obligandu-l. Acum, personalul din turism are carte de munca sase luni, desi munceste efectiv trei sau patru, pentru a putea beneficia de somaj. In extrasezon, el traieste cu 2,4 milioane de lei vechi pe luna. In aceste conditii, grija zilei de maine il va impiedica pe angajat sa zambeasca. „Trebuie ca acelui om sa-i gasesti posibilitatea, printr-un contract guvernamental, sa lucreze intr-o statiune de munte europeana si sa castige acolo un salariu care sa nu-i fie dat in totalitate in mana, cu darile platite la stat, aici, si sa fie nevoit sa se intoarca inapoi, pentru a ramane in sistem”, spune Andrei Trandafir. Modelul a fost adoptat cu succes de vecinii din Bulgaria, dar autoritatile din Romania nu si-au aratat pana acum interesul.