9.5 C
București
sâmbătă, 26 octombrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăLitoralul, in extrasezon prelungit

Litoralul, in extrasezon prelungit

Turisti care nu au cum sa ajunga in statiuni, hoteluri, restaurante si magazine cu lacate pe usi, plaje neamenajate, aceasta este situatia pe litoralul romanesc la mai bine de o luna de zile dupa ce autoritatile au anuntat cu surle si trambite deschiderea sezonului estival. Presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism, Ovidiu Marian, se multumeste sa ignore aceste probleme, dand din umeri si spunand ca nu le poate face pe toate. Intelegem acest lucru, insa ministrul Turismului pare a nu putea rezolva nici un fel de problema care se iveste in domeniul sau de activitate.
Sezonul estival s-a deschis oficial, anul acesta, la data de 1 mai. La inceputul lunii iunie, dupa mai bine de o luna de zile, litoralul romanesc are o imagine dezolanta.
Calatoria cu trenul de la Bucuresti la Constanta este un adevarat calvar, avand in vedere ca Intercity parcurge cei 225 km in nu mai putin de patru ore. E drept, pe aceasta magistrala de cale ferata se efectueaza lucrari de modernizare. Odata incheiate aceste lucrari, distanta Bucuresti-Constanta va putea fi strabatuta pe calea ferata in numai o ora si 45 de minute.
Problemele reale apar insa in Gara Constanta. Odata coborat din tren, turistul vrea sa ajunga cat mai repede la Olimp, la Neptun sau la Jupiter, ca doar s-a deschis sezonul. Entuziasmul i se domoleste insa brusc, transformandu-se in pesimism. De dimineata si pana seara, de la Constanta la Mangalia nu circula decat doua trenuri personale, la ore potrivite pentru navetisi, insa total inadecvate pentru turisti.
In fata garii te asteapta microbuzele si autobuzele particulare. Nici unul dintre acestea nu circula insa prin statiuni, ci doar, direct, pana la Mangalia, pe drumul national. Ni se spune ca de la Mangalia putem sa luam un alt microbuz cu care sa ne intoarcem in statiuni. „Distractia” ne costa insa si timp, si bani. De la Constanta platim 50.000 de lei pana la Mangalia, de unde mai „investim” inca 20.000-30.000 pentru a ajunge in statiuni. Ca sa nu mai vorbim de timpul pierdut.

Presedintele ANT se eschiveaza

O alta solutie este aceea de a cobori din autobuz sau microbuz la bifurcatia drumului national catre Neptun, de unde sa o luam prin padure spre statiune, in speranta ca vom gasi vreun sofer care sa se sensibilizeze la faptul ca facem autostopul. Sansele de reusita nu sunt tocmai cele mai ridicate.
Chestionat in legatura cu aceste probleme ale turismului, Ovidiu Marian s-a multumit sa ne raspunda ca firmele care opereaza microbuzele sunt private. Chiar si in aceste conditii, ministrului nici nu i-a trecut prin cap sa organizeze o intalnire cu reprezentantii acestora, pentru a stabili o strategie comuna de promovare a turismului pe litoral.
Ba mai mult, agasat de intrebarile noastre, ministrul ne-a replicat: „Eu nu sunt la Transporturi, ci la Turism”. Aceasta cu toate ca autoritatea pe care o conduce se afla in subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Singurele statiuni in care turistul care a coborat in Gara Constanta poate ajunge rapid sunt cele situate de-a lungul drumului national, Eforie Nord si Sud, la care se adauga Costinestiul.
Cand, dupa ore de chinuri, reusesti sa ajungi la destinatie, nimic nu te face sa devii mai optimist. Chiar daca sunt deschise cateva hoteluri, cele mai multe restaurante si magazine au obloanele trase si lacate pe usa. Ca sa nu mai vorbim de situatia dezolanta de pe plaja, unde nu exista nimic amenajat.

Autorizatii birocratice pentru toalete

Unii dintre castigatorii licitatiilor pentru inchirierea plajelor s-au apucat de treaba, insa problemele persista. Detinatorii plajelor trebuie sa puna la dispozitia turistilor anumite dotari, printre care cabinele pentru schimbarea vestimentatiei, dusuri si toalete. In conditiile in care pentru astfel de constructii sunt necesare autorizatii eliberate de administratiile locale, patronii din turism trebuie sa bata drumurile la primarie pentru eliberarea avizelor necesare construirii… WC-urilor.
De fapt, pentru orice fel de dotare amplasata pe plaja, primariile localitatilor trebuie sa isi dea acordul, chiar daca este vorba despre un domeniu de interes national din patrimoniul statului.
Conducerea Directiei Apelor Dobrogea-Litoral a solicitat Guvernului sa gaseasca o solutie prin care agentii economici sa poata amplasa constructiile usoare fara sa mai ceara aprobarea administratiilor locale, in asa fel incat plajele sa corespunda standardelor in cel mai scurt timp posibil.

Amenajarile pe plaja, blocate

Ministrul Mediului si Gospodaririi Apelor, Sulfina Barbu, a declarat ca plajele au fost inchiriate prin licitatie publica, iar igienizarea acestora reprezinta o clauza de reziliere a contractelor de inchiriere. In privinta igienizarii plajelor, ministrul a mentionat situatia de la Mamaia, unde existau 178 de beach-baruri, „ceea ce este inadmisibil din punctul de vedere al protectiei mediului, numarul acestora trebuind sa se reduca la 30”. Amenajarile pe plaja sunt blocate de autoritatile locale, care refuza montarea dusurilor si toaletelor aduse de reprezentantii Directiei Apelor Dobrogea-Litoral.

Cele mai citite

Radu Drăgușin, prestație ezitantă în Europa League! Ce notă a primit românul

Drăgușin a fost titular și integralist în partida din Europa League dintre Tottenham și AZ Alkmaar, însă prestația sa a primit o apreciere rezervată...

Băiat de 17 ani în stare critică după ce s-a electrocutat pe un vagon

Un băiat de 17 ani, din Iași, se află în stare critică la spital, după ce s-a electrocutat joi seară urcând pe un vagon...

Guvernele Cîţu, Ciucă și Ciolacu lasă în urmă o economie în creștere, dar o datorie publică majorată considerabil

Pe parcursul ultimelor trei guvernări, PIB-ul României a crescut cu 70%, însă datoria publică a avansat cu 80%, ajungând la 876 miliarde lei, reprezentând...
Ultima oră
Pe aceeași temă