Diminuarea acestui fenomen, spun expertii in resurse umane, se poate face doar prin comunicare deschisa.
Este prezenta oriunde: la o tigara, in pauza de cafea, intr-o conversatie telefonica, intr-un SMS sau pe Messenger. Uneori se afla chiar si in biroul in care va desfasurati activitatea. Nu este vorba despre vreun personaj, ci de barfa, un fenomen imposibil de oprit la serviciu, indiferent ca este vorba despre o companie de stat, de una privata, ori de o multinationala sau de o firma mica.
Psihologul Oana Catargiu, director general al companiei de resurse umane Evolve Group, spune ca fiecare individ barfeste la serviciu la fel de mult si de intens ca in viata personala. "Unii barfesc mai mult, altii mai putin, dar pastreaza aceleasi proportii si cand vine vorba de prieteni, si cand vine vorba de colegi sau sefi", explica Oana Catargiu.
Cu ce se trateaza
Specialistii in resurse umane spun insa ca exista strategii de diminuare a barfei. "Atunci cand este deschidere in ceea ce priveste comunicarea in cadrul companiei, in masura in care onestitatea si transparenta sunt valori impartasite de angajati, cu siguranta vor fi mai putine «sesiuni de barfa»", spune Alexandra Urseanu, account manager al Hart Human Resource Consulting, din Capitala.
De altfel, daca subiectele vor fi cunoscute de toata lumea, nu vor mai fi teme interesante. "Barfa dispare daca subiectul devine public. Oricat de jenant ar fi, este mai productiv sa abordezi deschis un subiect decat sa-l lasi sa mocneasca pe canalele insalubre de barfa. Iar sugestia este aceeasi si pentru cei aflati in posturi de conducere, si pentru simplii angajati", mai spune psihologul Oana Catargiu.
Alte solutii, sugereaza Mihaela Lefter, specialist in resurse umane al firmei Skill Team, ar mai fi organizarea unor team-building-uri cu obiective clare sau a unor programe de tipul "Team Power Effect", prin care, daca ai ceva de spus, esti incurajat si chiar apreciat pentru asta.
Uneste echipa?
Pe de alta parte, a sta la o barfa cu un coleg inseamna, implicit, a sta de vorba cu acesta si a-l cunoaste mai bine. Se incheaga relatii mai stranse intre colegi, chiar daca pe fondul unor mici rautati. In fond, ca sa spui ceva de rau despre altcineva, trebuie sa ai incredere in partenerul de discutie. Specialistii atrag insa atentia ca barfa nu uneste echipa, ci "bisericutele". Dar daca participantii la barfa sunt membrii aceluiasi departament, acest lucru poate fi un element care sa-i uneasca. "Insa managerul lor trebuie sa fie suficient de intelept pentru a transforma aceasta actiune intr-una constructiva", considera Mihaela Lefter.
Nu va enervati!
Daca aflati ca sunteti barfit, expertii va recomanda sa nu va enervati. In fond, asta inseamna ca sunteti o persoana cunoscuta! Insa reactia depinde, in cele din urma, de caracterul fiecaruia. "Sunt persoane care protesteaza mai violent, altele care prefera sa ignore barfele si altele care se plang de faptul ca au fost barfite, dar fara a provoca un scandal public in companie", spune Sotiris Karagiozidis, managing partner al companiei Human Capital Solutions. El atrage atentia ca, in general, celor care barfesc nu le place sa fie, la randul lor, subiect de discutie. "Dar, daca esti in echipa barfitorilor, trebuie sa fii pregatit sa fii si tu victima barfelor, la un moment dat", subliniaza expertul in resurse umane.
Metoda: abordarea directa, cea mai sigura
In cazul in care cele auzite va deranjeaza foarte tare, este bine sa apelati la confruntarea directa. "Aceasta este cea care solutioneaza cel mai rapid divergentele. Evident, nerenuntand la diplomatie", considera Alexandra Urseanu. Aceasta atitudine, spune Sotiris Karagiozidis, este indicata indiferent de pozitia ierarhica pe care se afla persoana care v-a barfit.
"O discutie cu liderul informal al grupului in cadrul caruia circula barfele si clarificarea informatiilor ce au stat la baza barfelor ajuta intotdeauna la calmarea unei astfel de situatii", spune Ana Giurca, director de dezvoltare la firma de recrutare Catalyst Solutions.