16.3 C
București
sâmbătă, 13 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăJumatate din romani isi dramuiesc bugetul de sarbatori

Jumatate din romani isi dramuiesc bugetul de sarbatori

Din cauza crizei economice, romanii se gandesc de doua ori daca mai cumpara alcool, cozonaci sau brazi de Craciun.

Pentru aproape jumatate din romani sarbatorile de iarna sunt mai sarace in acest an, bugetul alocat pentru aceasta perioada, de 1.523 lei, fiind mai mic comparativ cu anul anterior, arata un studiu al companiei de cercetare Mednet Marketing Research.
"Reducerea cheltuielilor pentru sarbatorile de iarna merge in doua directii, fie vor renunta in totalitate la anumite produse pe care le-au cumparat si anul trecut, fie vor cumpara cantitati mai mici", au declarat analistii Mednet Marketing Research.
Astfel, bradul de Craciun nu se va mai afla in casele a circa 56,5% din romani, in timp ce 40% declara ca vor renunta la bauturi, iar 32,7% intentioneaza sa renunte la cozonaci si prajituri.

De asemenea, diminuarea salariilor si somajul in crestere, survenite pe fondul crizei economice, au determinat mai mult de o treime din romani (35,6%) sa reduca cantitatea de carne cumparata in acest an pentru perioada sarbatorilor de iarna. "Cred ca jumatate din romani isi reduc bugetul in acest an, avand in vedere ca veniturile lunare sunt atat de limitate incat abia ajung pentru cheltuielile curente. Criza politica are o mare influenta asupra saraciei romanilor, alaturi de criza economica. Politicul este direct raspunzator de situatia actuala din industria alimentara si agricultura. De cateva luni nu mai functioneaza nimic in Romania, totul a fost blocat", ne-a declarat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara (FSIA).

Studiul Mednet a evidentiat ca, pentru produsele alimentare ocazionate de sarbatorile de iarna, bugetul va fi mai mic pentru aproape jumatate din romani (47,6%). Reprezentantii industriei alimentare sustin ca in lunile premergatoare sarbatorilor de iarna, respectiv septembrie-noiembrie, vanzarile de alimente au scazut in acest an, in medie, cu 20%. "Este greu de facut o analiza, insa scaderile sunt considerabile in acest an comparativ cu anul anterior. Pentru carne si produse din carne, vanzarile au scazut in medie cu 25-30% in perioada septembrie-noiembrie, comparativ cu perioada similara a anului trecut, vanzarile de cozonaci – cu 25-30%, in timp ce pentru lactate si carne de pasare scaderile sunt mai mici", sustine Dragos Frumosu.

Pe de alta parte, scaderea nivelului de trai a impins multi romani catre autoconsum, mai spune presedintele FSIA. "De fapt, romanul a devenit mai calculat. Daca anul trecut romanii cumparau cantitati in plus, in acest an isi cumpara doar strictul necesar. Pe acest fond, se observa o scadere a vanzarilor, iar, pe de alta parte, criza economica a determinat consumatorii sa se reorienteze catre produsele mai ieftine, ceea ce a dus la diminuarea valorii vanzarilor", a explicat Dragos Frumosu. Produsele nealimentare specifice sarbatorilor de iarna (brad, ornamente, imbracaminte, incaltaminte) au o pondere mai mica in bugetul de cheltuieli, romanii alocand, in medie, 321,09 lei acestei categorii de produse. Ca si in cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 45,3% din respondenti, au aratat datele Mednet. Anul acesta si calatoriile vor fi mai putine, iar bugetul pentru cadouri va fi mic, mai arata studiul. Bugetul pentru cadouri a fost si el afectat de efectele crizei, avand o valoare medie de 526,82 lei, fiind pentru aproape 50% din participantii la studiu mai mic ca anul trecut.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă