Ministrul Transporturilor Anca Boagiu a aprobat un memorandum prin care construcţia centurii de sud a Capitalei şi întreţinerea autostrăzilor A1 şi A2 să fie concesionate unui singur investitor şi un altul pentru licitaţia de construcţie în regim de concesiune a autostrăzii Comarnic-Braşov-Făgăraş, scrie Mediafax.
Astfel, contractul pentru proiectarea, finanţarea, construirea, operarea şi întreţinerea autostrăzii de centură şi a autostrăzilor Bucureşti-Piteşti (A1) şi Bucureşti-Constanţa (A2) va fi atribuit unui singur investitor.
„Această decizie s-a fundamentat pe următorii factori: necesitatea demarării procedurii de atribuire în regim de concesiune a viitoarei Autostrăzi de Centură Sud a Municipiului Bucureşti, faptul că în acest moment costurile necesare pentru întreţinerea Autostrăzilor Bucureşti-Piteşti şi Bucureşti-Constanţa sunt suportate din bugetul CNADNR, afectând spaţiul fiscal aflat la dispoziţie”, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Un alt motiv pentru care a fost aleasă această soluţie este că în prezent cele două autostrăzi au cel mai ridicat trafic din ţară.
Totodată, MTI arată că folosirea concesiunii de lucrări publice ca modalitate de realizare a proiectelor de infrastructură rutieră va permite degrevarea bugetului statului de cheltuieli de amploare.
Serviciile de întreţinere pentru autostrada Bucureşti-Piteşti sunt realizate de consorţiul Delta ACM/Straco/Romstrade, iar pentru Bucureşti-Cernavodă de consorţiul Straco/Romstrade în cadrul unor contracte valabile până anul viitor.
În ceea ce priveşte realizarea autostrăzii Comarnic-Braşov-Făgăraş, ministrul a aprobat un memorandum privind acţiunile necesare în vederea lansării procedurilor de atribuire a contractului sau contractelor de concesiune pentru proiectarea, finanţarea, construirea, operarea şi întreţinerea acesteia.
„Propunerea MTI a avut la bază necesitatea reluării procedurii de atribuire în regim de concesiune a viitoarei autostrăzi între Comarnic şi Braşov, dar şi faptul că, urmare a renegocierii contractului pentru realizarea proiectului Autostrada Braşov-Borş, firma Bechtel a renunţat la construcţia unor tronsoane din autostradă, inclusiv la Tronsonul 1A Braşov (Codlea)-Făgăraş, acceptând solicitarea părţii române ca acesta să fie scos la licitaţie”, se precizează într-un comunicat al ministerului.
Până la atribuirea contractelor, autorităţile trebuie să pregătească proiectul, respectiv să reactualizeze studiul de fezabilitate, să elaboreze şi să aprobe studiul de fundamentare a deciziei de concesionare şi altele.
Cele două memorandumuri vor fi înainte Guvernului pentru aprobare în perioada următoare.
Consorţiul Vinci (Franţa) – Aktor (Grecia) trebuia să construiască autostrada Comarnic-Braşov, însă a anunţat în luna aprilie 2010 că a renunţat, prin denunţarea unilaterală, la contractul de construcţie în concesiune, în valoare de 1,5 miliarde euro.
Potrivit grupului Ellaktor, din care face parte compania de construcţii Aktor, contractul a fost anulat deoarece statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a condus la imposibilitatea de a obţine finanţare.
Tronsonul de autostradă avea ca termen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul român ar fi plătit în 26 de ani, în total 4,8 miliarde de euro.