11 C
București
vineri, 10 ianuarie 2025
AcasăInvestigații România LiberăIndolenta administratiei a "prajit" turistii de pe litoral

Indolenta administratiei a „prajit” turistii de pe litoral

Drumuri desfundate, guri de canal descoperite care se transforma in adevarate capcane pentru turisti, in conditiile nefunctionarii iluminatului stradal, cvasiinexistenta posibilitatilor de transport, acestea sunt cateva dintre hibele litoralului romanesc. In conditiile in care cea mai mare parte a hotelierilor si-au facut „temele”, investind in unitatile de cazare, autoritatile centrale si locale responsabile cu infrastructura dau dovada de o indolenta greu de imaginat.

Patronii de hoteluri (majoritatea lor) au realizat in ultima perioada serioase investitii in unitatile lor, conditiile si facilitatile oferite turistilor imbunatatindu-se substantial.
Cu toate acestea, nu se poate vorbi despre o schimbare de ansamblu a litoralului romanesc, atata vreme cat investitiile se opresc la poarta hotelurilor. De aici incolo, Dumnezeu cu mila.
Nu este un secret pentru nimeni ca turismul nu poate functiona fara transport. Or, tocmai acesta din urma este sub orice critica pe litoral.

Transportul, un calvar

Din motive obiective, pe magistrala feroviara Bucuresti-Constanta se circula cu restrictii de viteza si se inregistreaza mari intarzieri. Situatia este scuzabila, deoarece pe acest segment se efectueaza lucrari de modernizare menite sa sporeasca viteza de circulatie si sa ofere un confort sporit. Ceea ce se intampla de la Constanta pana la Mangalia sau statiuni nu mai are insa nici un fel de scuza.
In urma cu trei ani de zile, CFR Calatori introdusese pe ruta Constanta-Mangalia mai multe automotoare Siemens „Sageata Albastra” care sa circule in regim de personal si sa preia fluxul turistic dintre statiuni. Aceasta initiativa laudabila a fost insa abandonata, iar turistii nu mai au alta optiune decat cea rutiera, cu autobuzul sau microbuzul, deoarece numarul trenurilor spre Mangalia este extrem de mic si ele circula la ore nepotrivite.
Cu microbuzul incepe insa alta aventura. Consiliul Judetean Constanta nu a scos la licitatie, in acest sezon, nici un traseu care sa uneasca Constanta de Olimp, Neptun si celelalte statiuni din partea sudica a litoralului. In consecinta, turistul trebuie sa se duca cu microbuzul sau autobuzul pana la Mangalia, pe drumul european, iar de acolo sa se intoarca, cu alt microbuz, in statiuni. Aceste microbuze s-au transformat in adevarate cutii de sardele pentru turisti, care sunt inghesuiti cate 30-40 intr-un autovehicul de 16+1 locuri. Totul sub privirile indiferente ale politistilor rutieri, prezenti, de altfel, in numar mare la malul marii. Bilete, nici pomeneala, iar transportul Constanta-Olimp miroase de la o posta a evaziune fiscala de proportii.

Primaria Mangalia, in pozitie de offsaid

Imaginea care se infatiseaza turistilor sositi in statiunile din partea sudica a litoralului – de la Olimp si pana in Saturn – este una mai mult decat dezolanta.
Aceasta nu pentru ca hotelurile nu ar arata bine, ba chiar din contra. Toata infrastructura rutiera din aceste statiuni este in sarcina Primariei Mangalia, condusa de taranisto-pesedistul Zamfir Iorgus, care a lasat-o pur si simplu de izbeliste. Iluminatul stradal functioneaza doar pe alocuri pentru ca, deh, sa nu ne orbeasca prea multa lumina. De exemplu, in statiunea Cap Aurora el nu functioneaza deloc. In aceeasi statiune, dar si in Jupiter sau Neptun, poti gasi insa guri de canal fara capac si care, in lipsa iluminatului, se pot transforma in capcane periculoase pentru turistii iesiti la o promenada de seara.
De asemenea, trotuarele sunt pavate cu aceleasi dale de acum 20 de ani, care intre timp s-au degradat serios, pe alocuri aparand adevarate cratere, pe langa deja obisnuitele denivelari. In aceeasi situatie se afla si aleile de acces spre plaja, lasate si ele in voia sortii.
Ce sa mai vorbim de plaje, care au fost date in administrarea a diverse firme, acestea urmarind doar profitul imediat, nu si asigurarea confortului turistilor. Pe plaja, mizeria este la ea acasa, deoarece nimeni nu se oboseste sa ridice gunoaiele decat, eventual, la sfarsitul zilei. Daca ai avut norocul ca marea sa scoata pe mal alge, nimeni nu va catadicsi sa le stranga, ele devenind adevarate focare de musculite, gandacei si mirosuri nu tocmai placute.
In conditiile in care Autoritatea Nationala pentru Turism a fost condusa pana la mijlocul verii de o persoana preocupata exclusiv de propria imagine si de razboaie personale, totul pare a avea o explicatie. Problemele si-ar fi putut gasi rezolvare in mare parte daca, la inceputul sezonului, conducerea ANT ar fi organizat o intalnire nu numai cu hotelierii, ci si cu transportatorii rutieri, cu primarii si cu sefii Consiliului Judetean, in care sa se creioneze un „plan de bataie”. Anul acesta nu s-a dorit insa sa se actioneze astfel. Poate la anul.

Cele mai citite

Mihai Iosif, noul antrenor de la FC Voluntari

FC Voluntari a surprins prin numirea lui Mihai Iosif ca antrenor principal, după ce Gigi Nețoiu, conducătorul clubului, a fost nevoit să renunțe la...

Donald Trump, condamnat penal

Donald Trump a devenit primul președinte american condamnat penal, fiind găsit vinovat de 34 de infracțiuni legate de falsificarea documentelor contabile și utilizarea ilegală...

Klaus Iohannis, după admiterea României în Programul Visa Waiver: „Îi felicit pe toți!”

România a atins un obiectiv strategic major în relația cu Statele Unite, fiind inclusă în Programul Visa Waiver, ceea ce permite cetățenilor români să...
Ultima oră
Pe aceeași temă