TAROM a înregistrat anul trecut pierderi de peste 67 milioane de euro, iar guvernanții caută salvarea companiei de stat. Transportatorul aerian privat Blue Air nu-și plătește datoriile către călători, continuă să anuleze sau să amâne curse, dar plătește reclame de aproape 9.000 de euro pentru zboruri pe care ar putea să nu le opereze.
Scandalul legat de cursele anulate sau amânate ale transportatorului aerian low cost Blue Air este departe de a fi încheiat, ba chiar se amplifică, potrivit directorului general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
Noi curse anulate
Directorul general ANPC spune că au fost primite noi sesizări de la clienți ai transportatorului aerian privat.
“Până astăzi (not. red. – 06.09.2022) nu ne-a informat că ar fi plătit (Blue Air să returneze banii clienților, pentru zborurile neefectuate). Mai mult, înțeleg că au mai venit sesizări și plângeri, cum că nu ar fi plătit despăgubirile. De la data încheierii procesului-verbal, au mai fost primite sesizări și reclamații cu privire la faptul că operatorul nu și-a îndeplinit obligațiile conform Directivei 261 privind despăgubirile. Mai mult, au mai existat curse anulate sau amânate. Nu pot să vă spun acum exact despre câte curse este vorba”, a declarat Paul Anghel, pentru “România liberă”.
Potrivit informațiilor obținute de publicația noastră de la surse din cadrul companiei aeriene low cost, angajații Blue Air nu și-au primit drepturile salariale de 3 sau chiar 5 luni (în funcție de fiecare departament).
În ciuda acestor probleme, compania Blue Air plătește mii de euro pentru promovarea curselor aeriene pe care nu este măcar sigură că le va putea opera.
Pentru perioada concediilor, Blue Air și-a promovat zborurile pe tramvaie ale Societății de Transport București.
Aproape 9 mii euro, pentru reclame pe două tramvaie
Potrivit unui răspuns oficial al Primăriei Municipiului București (PMB), adresat cotidianului național “România liberă”, aproape 9.000 de euro a plătit Blue Air către STB pentru reclamă, timp de aproximativ o lună, pe două tramvaie ale liniei 41.
“Valoarea contractului pentru punerea la dispoziție a spațiului publicitar de pe mijloacele de transport ale STB S.A., respectiv 2 tramvaie model V3ACHPPC din linia 41, încheiat între Societatea Blue Air Aviation și STB S.A., pentru perioada 15.07-14.09.2022, este de 8.568 € TVA inclus”, ne-au precizat reprezentanții PMB.
Probleme foarte mari sunt și la compania de transport aerian a statului.
Recent, cu o întârziere semnificativă, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a publicat raportul de activitate al Companiei Naționale de Transport Aerian TAROM S.A..
Din datele incluse în documentul menționat, reiese că TAROM a înregistrat pierderi de peste 67 milioane de euro.
Totuși, surse din cadrul transportatorului aerian de stat au precizat, pentru “România liberă”, că pierderile ar fi, în realitate, semnificativ mai mari, decât cele prezentate în raport.
Din informațiile noastre, guvernanții lucrează la elaborarea unui nou plan de restructurare a TAROM, după ce ultimul a eșuat.
Unul dintre scenariile vehiculate în Guvern, încă din timpul stării de alertă cauzate de pandemie, era ca statul să preia și Blue Air.
În urmă cu o săptămână, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, declara că situaţia economică a TAROM „nu este una fericită”, iar, dacă nu este pus în aplicare planul de redresare pe care ministerul de resort şi Comisia Europeană l-au agreat, există riscul falimentării companiei de transport aerian.
„Situaţia economică a TAROM nu e una fericită. Dar, statul român, în speţă Ministerul Transporturilor, a agreat împreună cu Comisia Europeană un plan, ca să avem o şansă să salvăm compania noastră naţională de transport aerian, TAROM. Trebuie să punem în aplicare acest plan pe care, conducerea Tarom, indiferent care e ea, trebuie să-l urmărească pas cu pas”, spunea Grindeanu.
Citește și:
Guvernul analizează situația cauzată de suspendarea zborurilor Blue Air
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!