Salariile mai mici şi precauţia băncilor în a acorda credite ipotecare i-a determinat pe mai mulţi români să închirieze locuinţe, în loc să le cumpere, în ciuda preţurilor mai mici de pe piaţa imobiliară.
Potrivit imobiliare.ro, numărul persoanelor orientate spre închiriere a crescut în 2011 la 39,57%, faţă de 32,84% anul trecut. Pe de altă parte, dacă 67,16% dintre vizitatorii portalului analizau ofertele de vânzare anul trecut, pe parcursul anului 2011 ponderea acestora a scăzut la 60,43%. Ofertele au rămas însă la fel ca anul trecut: 67,5% dintre locuinţe au fost scoase la vânzare, ia 32,5 % sunt oferite spre închiriere.
O altă schimbare survenită pe piaţa locuinţelor a fost creşterea interesului pentru case şi vile, în detrimentul apartamentelor, mai arată imoiliare.ro. Anul acesta 23% dintre vizitatorii portalului au analizat oferte pe acest segment, faţă de 17% în 2010. În schimb, apartamentele au scăzut de la o pondere de 76% la una de 68%. Restul căutărilor au fost generate de ofertele de terenuri, birouri, spaţii comerciale sau spaţii industriale.
Şi imopedia.ro remarcă o schimare de tendinţe pe piaţa imobiliară. Anul 2011 a fost unul atipic pentru că s-au încheiat tranzacţii în perioade considerate până acum „moarte”. Dacă anii trecuţi, cele mai bune luni pentru vânzare erau martie şi noiembrie, acum, ultimul trimestru a însemnat scăderea vânzărilor, arată un studiu Premier Service.
Nici bugetul cumpărătorilor nu mai este acelaşi ca în anii trecuţi. Pentru apartamentele de două camere, cumpărătorii oferă acum, în medie, 40.000 – 45.000 euro. De exemplu, oferta de achiziţie pentru zona de Sud a Capitalei este între 35.000 şi 55.000 euro. La formarea acestei medii au contribuit garsonierele de 25.000 – 30.000 euro pe de o parte şi apartamentele cu trei camere, suprafeţe mari şi preţuri cuprinse între 65.000 – 70.000 euro, precizează autorii studiului.
Pe de altă parte, imobiliare.ro arată că o comparaţie a cererii cu oferta existentă la finele lunii noiembrie a acestui an indică o uşoară discrepanţă între aşteptările şi nevoile potenţialilor clienţi şi ceea ce le oferă, de fapt, piaţa. Astfel, deşi 23% dintre utilizatorii de internet care au căutat activ o proprietate erau interesaţi de case sau vile, dar acest tip de imobile reprezintă doar 15% din totalul ofertelor. Pe de altă parte, cele mai multe anunţuri (73%) aveau ca obiect apartamente. Dacă majoritatea cumpărătorilor cere apartamente mici, mai ieftine, vânzătorii au scos mai mult la vânzare locuinţe spaţioase.