Inca se fac angajari in retail In zona de retail se vor face angajari de ordinul sutelor sau poate chiar al miilor, in acest an. Cele mai multe locuri de munca sunt cele de casier si de lucrator comercial.
Retailul este unul dintre domeniile care vor fi mai putin afectate de criza in acest an. Angajarile din acest sector se anunta a fi numeroase, o data cu lansarea de noi centre comerciale atat in Capitala, cat si in tara. De pilda, Dedeman estimeaza ca in 2010 isi va mari echipa actuala cu inca 800 de angajati, precum si Cora, care a deschis recent un nou magazin in Capitala. "Intentionam sa marim reteaua la un numar de 20 de centre comerciale, oferind, cu fiecare deschidere de magazin, noi oportunitati pe piata muncii", a declarat Alexandru Raschip, director resurse umane Dedeman.
Reprezentantii bauMax, companie care si-a deschis saptamana trecuta un magazin in cadrul Sun Plaza, preconizeaza pentru anul in curs intrarea pe piata locala din Pitesti, Timisoara si Constanta. "In principiu, fiecare noua locatie deschisa creeaza aproximativ 100 de noi locuri de munca", precizeaza Lucia Ungureanu, marketing manager bauMax.
Forta de munca nespecializata
Aproximativ 90% din locurile de munca dintr-un hipermarket sunt de factura "on the floor", precum cele de lucratori comerciali si casiera. Pentru zonele specializate, angajatorii au nevoie de personal calificat. Recrutorii pentru retail apreciaza ca pe piata din Romania exista un numar redus de specialisti, mai ales in domeniile brutariei, cofetariei, patiseriei sau carmangeriei.
"Piata fortei de munca nu ofera astfel de oameni specializati, deoarece sistemul educational romanesc nu incurajeaza calificarea in meserii, iar jucatorii din piata trebuie sa faca acest lucru la locul de munca", mentioneaza Ramona Toma, division manager recruiment Real-Hipermarket, care a fost nevoita sa suplineasca lipsa pregatirii fortei de munca prin apelarea la recrutarea externa, din strainatate.
Candidatul ideal: serios, activ, dinamic
Profilul unei persoane angajate in sectorul retail este conturat prin cateva caracteristici, care din punct de vedere al comportamentului si al atitudinii trebuie sa se identifice cu valorile companiei. Raschip spune ca seriozitatea, ambitia, perseverenta, implicarea, onestitatea si harnicia sunt cerintele universale pe care le urmaresc angajatorii Dedeman.
Ramona Toma considera ca angajatii trebuie sa fie activi, dinamici, astfel incat sa faca fata situatiei de criza mai bine decat in anii trecuti. Dat fiind mediul in care isi desfasoara activitatile zilnice, unul care se schimba frecvent, persoanele din retail trebuie sa fie flexibile. "In companie exista in fiecare an reguli si cerinte noi, multe de ordin legislativ, care modifica procesele interne", explica Toma, care crede ca nu oricine este facut sa lucreze in acest sector, deoarece informatia noua trebuie inteleasa si asimilata repede.
Experienta in domeniu este printre cele mai importante lucruri urmarite de catre recrutori pentru un post. "CV-ul va trebui sa contina obligatoriu date cu privire la experienta anterioara in acest domeniu", spune Ungureanu, care sfatuieste aplicantii sa ofere si informatii concludente despre calitatile de bun comerciant, excelente abilitati de comunicare in relatia cu clientii, precum si despre simtul raspunderii in indeplinirea sarcinilor cotidiene.
Pe langa activitatile practice din sectorul retailului, Ramona Toma spune ca importanta este si dorinta candidatului de a reusi, de a invata si de a se perfectiona in construirea unei cariere.
"Joburile din retail nu sunt in numar foarte mare, insa nu vor lipsi in 2010. Numarul de centre comerciale ce se vor deschide va fi mai mic in raport cu anul trecut, iar gradul lor de ocupare estimam ca va varia in continuare. Printre pozitiile deschise se cauta lucratori comerciali, casieri, ajutoare de bucatari, brutari sau patiseri si chiar transatori de peste." Vivien Untaru, General manager Von Consulting