Guvernul a renunțat la hulitul formular 088 pentru obținerea codului de TVA, dar bucuria patronilor a devenit rapid un coșmar. Situația s-a înrăutățit, fiindcă procedura a rămas practic aceeași, dar acum firmele nu mai au reguli clare, unitare, ci unele făcute de fiecare administrație fiscală în parte.
Acest formular a fost introdus în februarie 2015, în timpul guvernării Ponta, pentru a restrânge evaziunea uriașă în domeniul TVA. Numai că în loc să fie un mecanism de control mai eficient al statului, a devenit un instrument de “tortură” și de umilire pentru cei care voiau să obțină codul de TVA și, mai ales pentru firmele nou-înființate. Condițiile introduse au fost atât de grele, până la limita absurdului, încât în 2015, aproape jumătate dintre firmele care au cerut obținerea sau menținerea codului de TVA au fost refuzate de Fisc. De pildă, administratorii trebuiau să zică inclusiv ce studii sau venituri au avut administratorii în ultimul an. Fără cod de TVA, firmele nu puteau deduce această taxă colectată de la clienți și vărsată statului, trecând-o astfel pe cheltuieli, ceea ce putea duce inclusiv la intrarea pe pierderi.
Consultant: Am căzut într-o plasă și mai mare
În 2016, Cabinetul Cioloș a simplificat procedura, reducând numărul de întrebări din formular de la 20 la 13 și setul de documente de la opt la trei. În ianuarie 2017, Guvernul Grindeanu a decis să elimine formularul 088, catalogat de ministrul pentru Afaceri de atunci ca “poate cea mai toxică formă de birocrație” din România. Însă acum lucrurile au devenit mai rele.
"Nu mai există formularul 088, dar acum e mai rău, pentru că fiecare cere ce vrea. Măcar cu 088 știam cu ce trebuie să ne ducem la Fisc, dar acum nu mai știm, pentru că fiecare Fisc are altă listă, care circulă informal. Ne-am bucurat degeaba. Eu, personal, nu m-am bucurat, pentru că am muncit foarte mult să modificăm, să facem formularul mai digerabil pentru mediul de business onest, și, în sfârșit, când reușisem să ne apropiem de un deziderat, s-a anulat. Ne-am bucurat într-un fel, dar ne-am dat seama că am căzut într-o plasă și mai mare, că acum este mult mai greu. Acum lucrez la înregistrarea a două firme mari, cu interviuri la ANAF, în fața unor ghișee improprii, cu un personal care nu știe să întrebe ", a declarat, recent, Angela Roșca, managing partner TaxHouse, citată de Agerpres. Ea nu contestă dreptul ANAF de a analiza capacitatea firmelor de a face afaceri, însă susține că instituția nu are personal pregătit în acest scop.
Funcționarii de la ghișeu, transformați în analiști
Informațiile sunt confirmate de alți specialiști din piață, consultați de RL. Potrivit acestora, acum fiecare agent economic merge la administrația fiscală de care aparține, dar dacă înainte știa ce documente să pregătească, acum totul e imprevizibil. “Acum fiecare administrație fiscală își dezvoltă propriul set de criterii prin care o firmă trebuie să își demonstreze intenția și capacitatea de a derula activități impozabile. Practic, s-a tăiat un cap, dar au crescut în loc 40 și ceva de capete de balaur, fiecare cu problemele lui”, ne-a spus un consultant fiscal de la o importantă firmă din domeniu.
El a explicat că se cer, în general, aceleași documente, mai puțin formularul 088, iar Fiscul analizează intern fiecare cerere și decide dacă mai solicită documente suplimentare sau dacă agentul economic trebuie să vină la interviu, pentru a i se cere informații. Practic, funcționarii de la ghișeu “întreabă ce îi duce pe ei mintea. Dacă lași un funcționar public să evalueze un business, te întrebi ce meserie are: ghișeist sau analist financiar?”, ne-a spus un alt expert.
A treia variantă este să refuze, pur și simplu, cererea, fără explicații. “Înainte erau reguli clare, informațiile mergeau la ANAF-ul central în sistemul informatic, unde, pe baza unui algoritm firma era încadrată la risc mic, mediu sau mare. Acum lucrurile pot să treneze, fiind gestionate de fiecare administrație fiscală separat”, a mai declarat consultantul fiscal. Iar dacă Fiscul te amână, nu suportă nicio sancțiune.
Big Brother pentru toți agenții economici
De ce nu a rezolvat birocrația excesivă eliminarea formularului 088? “Acest formular era doar vârful iceberg-ului, dar problema – evaluarea intenției și capacității de a face operațiuni impozabile, prevăzută în Codul de Procedură Fiscală – a rămas și răul de acolo vine”, mai spun specialiștii consultați de RL.
Soluția de a rezolva problema evaziunii fiscale în domeniul TVA este finalizarea proiectului demarat de ANAF cu Banca Mondială, de creare a unui sistem informatic modern, care să controleze agenții economici în timp real. Portugalia are un astfel de sistem informatic, prin care Fiscul poate accesa serverul oricărui contribuabil, să vadă facturile emise, valoarea acestora etc. Practic, un Big Brother care oferă un tablou cu toate tranzacțiile care au loc în economie.