Tractorul UTB Brasov a pierdut an de an in ultimul deceniu si jumatate sume cuprinse intre 30 si 50 milioane de euro pentru ca producatorii de piese de schimb din Romania nu au respectat drepturile de proprietate intelectuala detinute de companie. Astfel, zeci de companii au fabricat piese de schimb pentru produsele de la Tractorul fara sa plateasca nici un leu in contul licentelor.
Vicepresedintele Camerei Nationale a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania, inginerul Raul Sorin Fantana, a apreciat ca aceasta ar putea fi una dintre cele mai mari fraude din domeniul proprietatii intelectuale din istoria moderna. „Arieratele catre stat ale Tractorul UTB Brasov se regasesc in profiturile firmelor private producatoare – fara drept – de piese de schimb. Pagubele produse impotriva acestei firme se afla in jurul sumei de 30-50 milioane euro in fiecare an. Nici un organism de stat abilitat (FPS, APAPS, Curtea de Conturi, RAR), desi in cunostinta de cauza, nu a luat masuri, permitandu-le sa fabrice piese de schimb ale produselor generale ale Tractorul UTB Brasov sau ale oricarui alt producator de produs general”, a spus inginerul Fantana.
Zeci de producatori-pirat
„La aceasta data, pe intreg cuprinsul Romaniei exista aproximativ 100 de unitati producatoare de piese de schimb, repartizate uniform, de la Iasi la Turnu Severin, de la Bacau si Botosani la Timisoara, de la Baia Mare si Satu Mare la Calarasi. Toate produc in contrafacere”, a apreciat categoric vicepresedinte Camerei Nationale a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania. In opinia sa, probleme similare au avut mai toti marii producatori industriali. „Inca din anul 1990, in baza HG 1213 din 1990, centralele industriale au fost desfiintate, activele si pasivele acestora trecand, ca efect al acestui act legislativ, in gestiunea economica a unor societati pe actiuni special infiintate. Intreprinderile „satelit”, ridicate in anii '70 pentru producerea de piese de schimb pentru piata interna, ca urmare a sufocarii intreprinderilor de produs general de cererea externa, s-au transformat peste noapte in societati pe actiuni, rupandu-se efectiv de fostele intreprinderi-mama. Peste aceasta, persoane influente din fostele intreprinderi de produs general si-au creat societati comerciale, multe dintre aceste firme devenind piloni de baza ai industriei producatoare de piese de schimb, acoperind intregul sortiment cerut de piata interna si externa; si ne referim la piese de schimb pentru autoturisme, tractoare, camioane”, a explicat mecanismul general expertul in proprietate industriala.
Licentele nu au fost cedate
Din punct de vedere istoric, in anii '60 Tractorul UTB a cumparat o licenta exclusiva de la FIAT pentru una din variantele tractorului de 45 CP. „Intre timp, piesele au fost modificate, produsul fiind complet creatia UTB. Toate celelalte produse sunt rodul conceptiei proprii sau au la baza proiecte efectuate de Institutul de Cercetare si Proiectare pentru Automobile si Tractoare – ICPAT – Brasov (mai tarziu CCSITT, CCSITA/T, Tractor Proiect), in baza unor contracte de cercetare platite integral, deci cu cedare integrala a tuturor drepturilor (ne)patrimoniale de autor. Aceste produse au avut o vanzare mare, ajungandu-se, in anii '80, la peste 50.000 bucati exportate pe an. Din cauza cererilor mari de piese de schimb la intern, in anii '70 au fost create 12 intreprinderi producatore de piese de schimb (cu profil mixt autocamioane, autoturisme, tractoare). Acestora le-au fost transmise desenele pieselor si comenzi de fabricatie, dar niciodata nu a fost semnat un document de cedare de licenta neexclusiva. Productia avea loc la ordinul centralei, in baza unor comenzi ferme, clar dimensionate pe criteriul reper/numar bucati. In anul 2001, Tractorul UTB si Roman SA au dat declaratii de presa prin care conducerea societatilor facea cunoscuta tertilor politica acestora in legatura cu piesele de schimb, anuntand, in acelasi timp, o parte a legislatiei care ii protejeaza si le defineste drepturile. Abia la inceputul anului 2006 a fost semnat primul contract de cesiune (licenta). Pana la acest prim contract de licenta, intreaga productie de piese de schimb de tractoare de pe piata romaneasca a fost contrafacuta, cu exceptia pieselor produse si vandute de titularul de drepturi Tractorul UTB”, a mai spus Raul Sorin Fantana. Potrivit spuselor sale, prin recuperarea drepturilor de proprietate intelectuala, valoarea firmei Tractorul UTB se poate cel putin dubla.
Conducerea de la Tractorul UTB sustine ca a identificat pana acum peste 30 de producatori fara licenta. „Deja avem cinci procese pe rol cu cei depistati. Noi speram ca toti producatorii in culpa sa vina si sa obtina licenta. In multe cazuri, exista o serie de probleme de calitate la produsele acestora, determinate de nerespectarea tehnologiei de fabricatie. Nu stim cat vom putea recupera din paguba care ne-a fost produsa”, a spus Serban Pitu, directorul general de la Tractorul UTB.