» Dupa patru termene prelungite, Eurocopter este singurul mare producator din domeniu care a depus o oferta.
» Pretul oferit de francezi se ridica la aproximativ un milion de euro, iar profitul brut in 2006 a fost de 4 milioane de euro.
» In acest moment, productia este bazata pe constructia de elicoptere, cel mai cunoscut fiind IAR 330.
Directorul general al societatii brasovene IAR Ghimbav, Neculai Banea, a anuntat ca pana pe 21 octombrie se asteapta oferta finala pentru privatizarea uzinei. Declaratia vine dupa ce Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a aprobat luna trecuta o noua prelungire cu 30 de zile a termenului de privatizare a societatii IAR Ghimbav, dupa ce ultimul, respectiv 22 septembrie 2007, a expirat, la fel ca si termenul anterior de pe 23 august. Amanarea a fost necesara, potrivit unor surse din cadrul AVAS, pentru continuarea negocierilor cu concernul Eurocopter SAS Franta in vederea preluarii de catre aceasta a producatorului roman de elicoptere si avioane. Aceasta a fost cea de-a patra amanare peste termenul legal de depunere a ofertelor de privatizare, in masura in care Eurocopter este singurul mare producator din domeniu care a depus o oferta in acest sens.
Oferta Eurocopter, o patrime din profitul IAR pe 2006
Interesant de amintit este faptul ca oferta francezilor de la Eurocopter se ridica la aproximativ un milion de euro, in timp ce profitul brut pe anul trecut al uzinei se ridica la patru milioane de euro. Totusi, din cauza balbaielilor celor de la AVAS – care detine 64,89% din actiunile uzinei ce produce elicoptere si avioane – situatia uzinei, desi a ramas rentabila, nu mai este la fel ca anul trecut. Astfel, IAR Ghimbav a raportat dupa primele sase luni o cifra de afaceri neta de 49,66 milioane de lei. Aceasta este insa de mai bine de doua ori mai redusa fata de nivelul de 102,03 milioane de lei consemnat in primul semestru al lui 2006. Veniturile rezultate din activitatea principala au totalizat 49,18 milioane de lei, fata de 99,5 milioane de lei in perioada similara a anului trecut. si profitul companiei a scazut in primul semestru al acestui an de la 12,77 la 8,08 milioane de lei. Cu toate ca oferta concernului Eurocopter este foarte mica, numai daca tinem cont ca uzina detine peste 50 de hectare in orasul Ghimbav, directorul Banea si fostul director general al companiei Ioan Georgescu sustin ca nu pretul de achizitie conteaza, ci intrarea intr-un concern care sa asigure o piata de vanzare. ,,In urma cu cativa ani sud-africanii au realizat un elicopter de lupta care, ca si calitate, era al doilea din lume. Cu toate acestea nimeni de pe piata internationala nu l-a cumparat. si stiti de ce? Pentru ca nu aveau sustinere din partea marilor concerne din domeniu. De aceea, Eurocopter este unul dintre liderii mondiali in domeniu, este investitorul de care avem nevoie."
IAR 330, "Hummer"-ul elicopterelor civile
Acum societatea IAR Ghimbav, infiintata in 1927, realizeaza lucrari de mentenanta, reparatii si modernizari de aeronave. Aceasta a produs in ultimii 40 de ani peste 370 de elicoptere Puma si Alouette, peste 800 de planoare si 140 de avioane. Cel mai renumit avion construit la uzinele brasovene este IAR-80 care, la data aparitiei sale, in 1939, era clasat, din punctul de vedere al performantelor sale, ca fiind al patrulea din lume. In 1942 uzina brasoveana producea un avion pe zi pentru aviatia militara. In acest moment, productia este bazata pe constructia de elicoptere, cel mai cunoscut fiind IAR 330, despre care fostul director al uzinei Ion Georgescu spune ca ar fi ,,un Hummer printre elicopterele civile. In momentul de fata oamenii de afaceri romani isi cumpara elicoptere doar ca un moft. Este ca si cum, pentru o intalnire de afaceri, ti-ai lua un Hummer, desi pentru a-ti impresiona partenerii de afaceri ai nevoie de utimul model de Mercedes sau un BMW". Elicopterul ,,Hummer" produs la Brasov este insa elicopter guvernamental in Pakistan, Sudan, Coasta de Fildes si recent a fost trimis si in Africa de Sud.