Fostii salariati ai societatii si-au castigat in instanta salariile restante pe ultimele luni lucrate in fabrica. Societatea ar avea de platit salariatilor restante de cel putin 1,5 milioane lei si risca masuri de executare silita daca nu face rost de fonduri pentru plata datoriilor.
Fostii salariati ai Avioane Craiova SA, disponibilizati in luna octombrie, au castigat procesul pe care-l aveau cu societatea olteana, pentru recuperarea salariilor pe ultimele luni lucrate. Potrivit liderului sindical Victor Peta, din cei 300 de salariati concediati, 80 au decis sa actioneze in instanta societatea pentru recuperarea banilor. "Instanta a decis; nu stim ce se va intampla in continuare. De fapt, avocatul angajat de fabrica a recunoscut in instanta datoriile catre salariati, nu a fost nici o problema din acest punct de vedere. Vom plati acesti bani cand se va putea", spune Peta. La o medie de 5.000 lei/persoana, societatea ar avea de platit fostilor salariati circa 1,5 milioane lei. Datoriile revendicate in instanta ar ajunge si ele la aproximativ 400.000 de lei. Trebuie spus ca societatea se afla de mult timp intr-o situatie economica dificila, riscand in orice moment sa intre in faliment, la presiunea creditorilor.
"Noi speram sa mai vina contracte, ca sa putem face rost de bani", spune Victor Peta. Liderul sindical recunoaste ca, in cazul in care nu se gasesc contracte, fostii salariati pot pune in executare hotararile instantei, astfel ca fabrica s-ar putea trezi cu poprire pe conturi sau sechestru pe active, urmand sa fie vanduta la bucata.
Vanzarea utilajelor si a echipamentelor, precum si a stocurilor de materiale a fost o idee vehiculata deja printre salariatii disponibilizati. La vremea respectiva, Victor Peta acuza de tradare unele persoane care au avut functii de conducere in societate. Pe de alta parte, sunt destule dosare in justitie care contesta inclusiv decizia de concediere. Asupra criteriilor care au stat la baza concedierilor s-a speculat foarte mult. Unele voci sustin ca nu au fost transparente. Victor Peta a tinut sa precizeze ca evaluarile au fost facute de o comisie profesionista.
Nici un ofertant pentru Avioane SA
Transferul de societati de la inceputul anului 2009 intre AVAS si OPSPI a complicat si mai mult situatia privatizarii Avioane Craiova SA. Negocierile cu potentialii investitori, italienii de la Alenia Aeronautica, au lancezit. Statul a ajuns astfel la al doilea esec in privatizarea societatii, dupa cel de anul trecut inregistrat cu cehii de la Aero Vodochody. Pe langa vanzarea pachetului majoritar de 80,9% din capitalul social, Ministerul Industriilor a gasit si o alternativa de avarie cu care ii imbie pe potentialii investitori: asocierea intr-un joint venture. Problema este ca, desi anuntul de intentie a fost facut in octombrie si repetat in noiembrie, investitorii nu se inghesuie. Titlurile Avioane Craiova erau cotate ieri pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB) la 3,45 lei actiune. Valoarea de piata a societatii era astfel de circa 746.000 de euro, in timp ce pachetul detinut de stat valora circa 600.000 de euro.