7.8 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăDispar facturile de hârtie?

Dispar facturile de hârtie?

La nivel european, înlocuirea facturilor clasice cu cele în format electronic e doar o chestiune de timp. România va fi până la urmă obligată să ia aceleaşi măsuri, chiar dacă în ţara noastră e-factura este mai degrabă o ciudăţenie.

 

Utilizată încă de la începutul anilor 2000 în ţările dezvoltate ale Europei (la scară largă din 2007-2008), factura electronică este, deocamdată, în România o mare necunoscută, deşi, teoretic, ar fi putut fi utilizată încă din 2007, o dată cu apariţia legii aferente. O singură bancă a emis însă până acum astfel de facturi şi a făcut-o abia anul trecut, mai ales pentru companii mari, cu origini în alte ţări. Cu toate acestea, firmele româneşti vor fi până la urmă nevoite să folosească acest tip de serviciu în contextul în care, într-un interval mediu de timp, organismele UE ar putea impune e-factura ca unică formă de facturare. Chiar dacă nu se va întâmpla astfel, companiile locale ar avea un dezavantaj major faţă de firmele din alte ţări în condiţiile în care e-facturile vor fi utilizate pe scară largă în Europa. Pe lângă avantajele directe şi imediate legate de economia de timp şi bani, privite într-un sistem integrat, facturile electronice aduc un avantaj concurenţial prin fluidizarea plăţilor între companiile din spaţiul UE, indiferent de ţara de origine.

Cum trimiţi Fiscul la plimbare

BCR, de anul trecut, şi Bancpost, de săptămâna aceasta, sunt cele două bănci locale care, în colaborare cu Transfond, oferă clienţilor posibilitatea de a emite sau încasa facturi în format exclusiv electronic. Băncile emit, arhivează şi transmit destinatarului documentele, eliminând integral formatul clasic, pe hârtie. Potrivit reprezentanţilor BCR şi Bancpost, e-facturile au valoare de document justificativ. Unul dintre avantajele facturilor electronice îl evidenţiază Luminiţa Ristea, managing partner al Nexia.

„În condiţiile în care contractul dintre bancă şi client prevede explicit că banca se obligă să arhiveze şi să transmită datele din factură (n.r. – cum este cazul nostru), atunci, în cazul unei inspecţii fiscale, autorităţile vor cere datele direct de la bancă, nemaifiind nevoie de alte acte justificative”, spune consultantul fiscal. Acest fapt uşurează şi munca contabililor, care nu mai trebuie să treacă în registre facturile, ele fiind deja arhivate de către bancă. Presupunând prin absurd că o companie din România ar emite şi încasa doar facturi electronice, în cazul unei inspecţii, ANAF va verifica întreaga situaţie contabilă cu banca şi nu la sediul clientului. Încheierea unui contract cu banca pentru emiterea de facturi electronice presupune achizi¬ţionarea unei semnături electronice de la firma specializată, operaţiune al cărei cost merge până la 240 de lei pentru achiziţie, plus aproximativ 150 de lei, în fiecare an, pentru înnoire.

Proiect european

Serviciile oferite de Bancpost şi BCR sunt doar o mică parte dintr-un program mai amplu, care se doreşte implementat la nivelul întregii Uniuni Europene şi care are ca scopuri simplificarea şi creşterea accesibilităţii tranzacţiilor electronice, de orice tip, în spaţiul UE, dar şi reducerea evaziunii fiscale şi a „optimizărilor fiscale” prin intermediul firmelor de tip offshore. Într-un final, implementarea acestui program va conduce, cel mai probabil, la eliminarea totală a facturilor pe formatul clasic, de hârtie.

Programul, care poartă numele SEPA este administrat în România de către Transfond. „e-Factur@ pune bazele pentru dezvoltarea facilităţii de reconciliere a facturilor emise cu plăţile încasate, care constituie, în cadrul SEPA, al doilea serviciu cu valoare adăugată legat de plăţi, considerat de importanţă majoră pentru societăţile comerciale din Uniunea Europeană. Dezvoltarea serviciului a urmărit tendinţele europene generale, coroborate cu cerinţele pieţei locale, respectând în totalitate prevederile legislative în domeniu”, arată Răzvan Faer, şeful direcţiei Strategie şi Marketing din Transfond.

Principalele avantaje ale e-facturii

Economii de timp, costuri de procesare şi spaţiu de stocare. Banca preia de la client sarcina de emitere, arhivare şi transmitere a facturilor.

Monitorizare mai eficientă a fluxurilor de numerar din firmă.

Economie de timp în cazul controalelor fiscale. Angajaţii ANAF se duc direct la bancă pentru verificări.

Cele mai citite

Regula U21, mai eficientă ca niciodată. Premieră absolută în Superliga după 8 ani de la implementare

Pentru prima dată de la introducerea regulii U21 în 2016, fiecare etapă din Superliga României a sezonului 2024/2025 a înregistrat cel puțin un marcator...

Mesaje de Crăciun. E momentul să-ți faci timp pentru familie și prieteni

Mesaje de Crăciun. Este timpul să ne amintim cât de prețioși sunt cei dragi și să le oferim un gând bun, o urare sinceră...

Marcel Ciolacu: Dobânzile externe la care se împrumută România au început deja să scadă

Premierul a lansat un mesaj de încredere către mediul privat românesc și investitorii străini În cadrul primei ședințe a Cabinetului, premierul a subliniat importanța stabilității...
Ultima oră
Pe aceeași temă