Anda Racsa considera ca un sef competent incearca sa identifice impreuna cu angajatii solutii pentru depasirea crizei.
Lipsa unor strategii adaptate noilor realitati si comunicarea ineficienta dintre angajati si angajatori sunt principalele problemele ale companiilor, este de parere Anda Racsa, manager general al firmei ABC Training Consulting. Ea considera ca o imbunatatire a dialogului dintre manageri si echipele din subordine, coroborata cu o investitie continua in pregatirea angajatilor, contribuie semnificativ la imbunatatirea rezultatelor companiilor.
Totodata, specialista accentueaza importanta urmarii trainingurilor de specialitate si de catre manageri, nu numai de catre angajati. De asemenea, ea subliniaza ca incetarea investirii in pregatirea profesionala a angajatilor, pe motiv de economii financiare, este o mare greseala.
Sa gandim in termeni calitativi, nu cantitativi
» Cum ati descrie, in termeni generali, problemele principale ale relatiei angajat-angajator?
Una dintre problemele cu care ne confruntam inca este aceea ca multe companii pun accentul pe timpul petrecut la lucru, si nu neaparat pe eficienta. Ar trebui sa incepem sa invatam sa gandim in termeni calitativi, nu cantitativi. De asemenea, o alta problema este comunicarea ineficienta intre departamentul de resurse umane al companiei si angajati, lucru care poate fi remediat printr-o legatura mai stransa intre omul de resurse umane si salariati. Printr-o astfel de conexiune, se pot afla problemele salariatilor, dorintele si asteptarile acestora. O legatura de acest fel nu trebuie sa se rezume doar la comunicarea hotararilor actionariatului.
Un bun manager constientizeaza problemele
» Care este profilul managerului eficient in vreme de criza?
si aici vorbim tot de comunicare. Un bun manager este acela care reuseste sa constientizeze problemele, dar care are si capacitatea de a le face usor de inteles pentru angajatii din subordine. Managementul trebuie sa fie unul consultativ, iar dialogul intre sef si angajati trebuie sa fie direct, nu doar prin comunicate pe suport electronic. Totodata, un bun manager este acela care incearca sa identifice solutii pentru depasirea crizei impreuna cu angajatii sai. In acelasi timp, un bun manager ajuta angajatul sa se dezvolte in plan profesional.
» Cum ati caracteriza o echipa ideala, cu rezultate bune in activitate?
Daca fiecare si-ar intelege rolul si contributia in firma, atunci cred ca relatiile dintre membrii unei echipe si, ca o consecinta, rezultatele companiei, ar fi mult mai bune. Pe de alta parte, una dintre marile probleme ale companiilor este aceea ca angajatii lor lucreaza dupa niste proceduri si standarde create in vremea in care contextul economic era unul favorabil. Aceste proceduri si standarde formeaza reflexe, care nu se potrivesc noii realitati economice si crizei. Astfel, companiile trebuie sa le regan-deasca pentru a face fata provocarilor prezente.
S-a trecut prea repede la diminuarea salariilor
» In prezent, fiecare companie adopta diverse solutii pentru a-si reduce cheltuielile. Care este impactul scaderii salariilor asupra moralului angajatilor?
Evident, in prezent, companiile isi regandesc bugetele si incearca sa diminueze cheltuielile de functionare pentru a se putea mentine pe piata. Totusi, am senzatia ca, cel putin in Romania, s-a trecut prea repede la diminuarea salariilor. Un management bun ar trebui, in momentul in care ajunge sa procedeze la scaderea salariilor angajatilor, sa se gandeasca daca a epuizat toate celelalte solutii de diminuare a costurilor si daca a facut tot posibilul sa nu se ajunga la asta.
» Mai investeste cineva, in aceasta perioada, in pregatirea angajatilor?
Din pacate, multe companii au considerat necesar sa reduca fondurile alocate in acest sens. Dupa parerea mea, este gresit sa incetam sa mai investim in aceasta zona. Invocarea crizei este la indemana pentru a nu mai investi aici, insa efectele pot fi negative. Pe de alta parte, firmele de training trebuie sa arate companiilor care platesc pachetele de training beneficiile acestora. Astfel, cursurile de training trebuie gandite pe termen lung si cu rezultate.
Aceeasi directie pentru manager si angajati
» Cum ati descrie piata trainingului din Romania?
Sunt si aici cateva probleme care ar trebui remediate. Concret, una dintre ele este reprezentata de faptul ca exista destui traineri care nu au pregatire practica in domeniul pe care il predau participantilor la sesiunile de training.
Pe de alta parte, avem o problema legata de perceptie, de felul in care programele de training sunt vazute de angajati. Spre exemplu, exista companii care isi trimit angajatii la programe de pregatire, insa pe manageri nu, lucru care poate crea disfunctionalitati ulterioare in bunul mers al departamentului ai carui angajati afla informatii noi, dar al carui manager nu este la curent cu acestea. Managerii trebuie sa mearga in aceeasi directie cu cei din echipele proprii.
Profesionistii obtin usor loc de munca
Anda Racsa, general manager la ABC Training Consulting, este de parere ca cine stie ce vrea – in ce domeniu i-ar placea sa lucreze si la ce tip de firma – si mai este si foarte bine pregatit in zona respectiva va gasi locul de munca pe care-l cauta. Specialista Anda Racsa le recomanda celor care merg la interviurile de recrutare sa adreseze intrebari in legatura cu postul si compania. In felul acesta, spune specialista, va asigurati ca este ceea ce va doriti si vi se potriveste. "Mai mult, ar fi bine sa va documentati serios in prealabil despre compania care v-a chemat la interviu", adauga Anda Racsa. Ea este convinsa ca profesionistii isi gasesc de lucru chiar si in aceasta perioada de criza: "Persoanele cu bune aptitudini tehnice, dar care dispun si de calitati de lider sunt chiar «vanate» de angajatori".
CARTE DE VIZITA
Anda Racsa
Manager general ABC Training Consulting
» Are 15 ani de experienta
in zona managementului financiar.
» De sapte ani este trainer autorizat.
» Incepand cu 2004 este manager general al firmei ABC Training Consulting.
» Este coautor al lucrarii "Abordari practice in finantele firmei".
» Este auditor financiar.
» A publicat numeroase articole in zona de antreprenoriat si management, in reviste si site-uri de specialitate.