Tarom a avut în primele nouă luni ale anului unele din cele mai goale aeronave de linie din UE.
Linia aeriană naţională Tarom a luat în primele nouă luni ale anului curent „bronzul” într-un top european al celor mai goale aeronave, arată datele Asociaţiei Liniilor Aeriene Europene (AEA) care are ca membri 32 de companii. Tarom a avut un grad mediu de ocupare de 60,3% şi a fost depăşită doar de British Midland International, o mică linie aeriană britanică de mărime comparabilă cu Tarom, şi de Luxair, ambele înregistrând un grad de ocupare mediu de 57,8%. Media europeană la nivelul AEA a fost de 77,6%.
Astfel de performanţe nedorite explică de ce compania aeriană naţională Tarom este încă o gaură pentru bugetul de stat.
Datorii, jumătate din cifra de afaceri
Anul trecut compania a înregistrat pierderi de 332 milioane lei, adică 77 milioane euro, reprezentând peste o treime din cifra de afaceri a acesteia de 918 milioane lei. Datoriile ating nivelul de 423 milioane lei, ceea ce înseamnă că, pentru a le plăti, Tarom ar trebui să aloce toate încasările sale pe şase luni, fără a-îşi plăti furnizorii. În mod periodic statul mai decide câte o majorare de capital a companiei, urmată de vărsare de numerar şi de majorarea participaţiei sale la linia aeriană. Banii primiţi astfel sunt folosiţi de Tarom la plata datoriilor.
Cum este 2011 faţă de 2010?
Compania nu a dat publicităţii rezultatele sale pe primul semestru al anului, însă cifrele de trafic publicate de Asociaţia Liniilor Aeriene din Europa (AEA) nu arată deloc bine. Tarom a avut în perioada ianuarie-septembrie o scădere a numărului de pasageri de 3,2%, a traficului exprimat în pasageri şi kilometru de 8,4% şi a capacităţii de transport de 6,5%. Raportarea s-a făcut faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Gradul de ocupare a scăzut şi el cu 1,2 puncte, până la 60,3%. „Rentabilitatea unei linii aeriene regulate se atinge doar dacă gradul de ocupare depăşeşte 65%”, spune un specialist în transporturile aeriene.
Argumentul că sunt vremuri tulburi pentru toate liniile aeriene nu stă în picioare. AEA arată că, în medie, gradul de ocupare a aeronavelor a scăzut cu 0,7%, iar restul indicatorilor, anume capacitatea de transport şi traficul în kilometri, au crescut pentru cele câteva zeci de linii aeriene luate în calcul cu 9.4% şi, respectiv 8,5%. De abia septembrie a fost o lună mai bună. Gradul de încărcare a crescut la 69%, în creştere cu două puncte faţă de septembrie 2009, iar reducerea capacităţii de transport (10%) a fost mai pronunţată decât scăderea traficului (6,3%), ceea ce arată eforturile companiei de restructurare a zborurilor.
Care sunt problemele liniei aeriene
Întrebaţi care ar fi principala cauză a rezultatelor proaste financiare, specialişti în industria transporturilor aeriene afirmă că Tarom întâmpină dificultăţi cauzate de multitudinea tipurilor de aeronave folosite. „Nu este posibil ca o companie care are 24 de aeronave să aibă cinci tipuri. Liniile low-cost, spre exemplu, au câte un tip.
În cazul Tarom trebuie de echipaje pentru fiecare tip, piese de schimb la fel, şcolarizare pentru fiecare marcă, etc.”, spune specialistul menţionat. El lasă să se înţeleagă că decizia achiziţiei aeronavelor nu a apărţinut neaparat Tarom, cât politicienilor. O altă problemă este una de management. Spre exemplu, spune analistul, la începutul sezonului de iarnă din 2010 Tarom a introdus o cursă spre Riga – Letonia – pe care a anulat-o în vară. Renunţarea la aceasta a fost o greşeală deoarece orice nouă destinaţie se consolidează aducând profit după cel puţin şase luni, în timp în cazul de faţă ea a adus doar pierderi.