17.4 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăDe ce nu este marfă în magazinele lui Patriciu

De ce nu este marfă în magazinele lui Patriciu

De două luni de zile rafturile magazinelor Mic.ro sunt aproape goale. Unele produse lipsesc cu desăvârşire, iar alte sortimente se găsesc cu intermitenţă. De o săptămână alimentele perisabile, cu termene de garanţie restrâns precum lactate şi pâine nici nu se mai aduc. Întrebaţi, vânzătorii dau din umeri supăraţi şi spun că nu ştiu ce se întâmplă că doar „e treaba patronilor” să aducă marfă în magazin.

Situaţia este identică în majoritatea băcăniilor din lanţul Mic.ro. Nu se mai găsesc ţigări, apă minerală, unele sortimente de băuturi carbogzoase, şi nici măcar hârtie igienică.

Puţini amatori pentru asociere

După un an şi jumătate de la lansarea afacerii cu magazine de proximitate, omul de afaceri Dinu Patriciu, proprietarul companiei Mercadia Holland care deţine băcăniile Mic.ro explică disfuncţionalităţile apărute prin „necesitatea restructurării din mers”.

În plus, nici planurile iniţiale care presupuneau cooptarea de asociaţi în magazinele Mic.ro nu au condus la rezultatele scontate. Doar 10% dintre unităţi funcţionează într-un astfel de sistem.

„Doar atât am considerat suficient de pregătiţi să devină asociaţi. În aceste condiţii, la un moment dat a trebuit să încercăm să ne restructurăm din mers, de aceea magazinele s-au golit în ultimele săptămâni. Am vrut să venim din urmă cu training, logistică şi sisteme IT”, a spus Patriciu.

Arhitectul afacerii cu magazinele de proximitate, previziona, în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei, la începutul anului trecut, că până la sfârşitul lui 2012, să fie deschise nu mai puţin de o mie de magazine fixe Mic.ro şi o mie de unităţi mobile. Valoarea totală a investiţiei era estimată la 250 de milioane de euro.

Astfel, 3.000 de români ar putea deveni asociaţi. Însă, şefii de magazine, pentru a fi asociaţi trebuie să dispună de o garanţie de 7.000 de euro, de preferat intelectuali şi să aibă vârsta cuprinsă între 25-30 de ani. În plus, aceştia trebuia să urmeze şi un curs de perfecţionare care costă 400 de euro. Este clar că la asemenea condiţii muşterii au fost puţini. Astfel, în prezent, doar 83 de români au ales să aibă propria băcănie sub sigla Mic.ro.

Referitor la investiţii, Patriciu a adăugat că deşi „iniţial planul era să investim 250 de milioane de euro în reţelele de magazine, din care Mercadia (firma Mercadia Holland, controlată de omul de afaceri, n.r.) să suporte 100 de milioane de euro din surse proprii, 100 de milioane de euro să fie credite bancare şi 50 de milioane de euro credit furnizor”, firma a fost nevoită să îşi schimbe planurile şi să dubleze valoarea investiţiei proprii, pentru că băncile nu i-au acordat finanţare.Dinu Patriciu a negat zvonurile privind reducerile de personal şi a precizat că vânzările din magazinele în care există asociaţi, sunt cu 25% mai mari decât în celelalte, deoarece aceştia sunt direct interesaţi de creşterea eficienţei.

Fără concedieri

„N-am dat oameni afară, ci am redus numărul de angajaţi pe magazin de la cinci la patru, şi i-am redistribuit la unităţile nou înfiinţate. Acum avem 5.000 de angajaţi, dar dacă mă întrebaţi peste o lună vom avea 5.500. În magazine se mai şi fură, dar punem la punct sistemele de securitate necesare. De aici şi fluctuaţiile de personal, pentru că nu ne permitem să păstrăm nici hoţi, nici incompetenţi”, a declarat omul de afaceri.

Proprietarul companiei Mercadia Holland, estimează pentru reţelele Mic.ro, Macro şi miniMax o cifră de afaceri de 225 de milioane de euro în acest an, iar anul viitor vânzările ar putea ajunge la 880 milioane de euro. Însă dacă raportăm cifra de afaceri la numărul de magazine rezultă că băcăniile nu stau foarte bine nici la vănzări. În medie, o băcănie ar realiza zilnic vânzări de puţin peste 700 de euro, bani care trebuie să acopere salariile, stocul de marfă şi alte cheltuieli cu utilităţile.

Patriciu a anunţat miercuri cooptarea a doi noi manageri pentru divizia FMCG Retail a Mercadia Holland, Anca Vlad, fost manager bauMax România, şi Vlad Şeitan, care ocupa o funcţie de conducere la OMV Refining&Marketing.

Pentru 2013, Dinu Patriciu îşi propune să obţină afaceri de 1,5 miliarde de euro cu cele trei lanţuri de magazine.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă