ANAF va declanşa o serie de controale la comercianţii de benzină care, consideră Fiscul, au majorat nejustificat preţurile. Consiliul Concurenţei anunţă că va sprijini ANAF în demersurile sale.
Benzinarii români nu pot invoca nici un argument substanţial pentru a justifica creşterile de preţuri din 2010. Companiile locale au practicat o politică de preţ care nu are aproape nici o legătură cu cotaţiile internaţionale ale petrolului sau benzinei, cu evoluţia cursului de schimb valutar sau cu majorările de taxe şi impozite. „Creşterea preţului la carburanţi nu se poate justifica prin povara fiscală impusă de stat prin taxele percepute companiilor petroliere”, a declarat ieri premierul Emil Boc, care a cerut ANAF să declanşeze controale la companiile care comercializează combustibili. Oficialul guvernamental se bazează pe datele incluse într-un raport al Agenţiei Naţionale pentru Administrare Fiscală privind creşterile preţurilor la combustibili.
Documentul constată, printre altele, că există un decalaj substanţial între preţul practicat de companiile petroliere şi rezultatele financiare raportate de acestea. „În mod normal, din punct de vedere fiscal, această situaţie (n.r. – în care costurile cu producţia au rămas constante) ar fi trebuit să genereze profituri mult mai mari şi, prin urmare, impozit pe profit mai mare, precum şi TVA de plată majorată”, arată raportul. Principalii distribuitori şi producători de carburanţi care activează în România sunt grupurile OMV (deţine Petrom), Rompetrol, MOL, Lukoil şi Agip.
Sprijin de la concurenţă
Reprezentanţii Consiliului Concurenţei spun că au colaborat cu ANAF în mai multe ocazii pe speţe privind piaţa combustibililor şi că se vor întâlni pentru a confrunta rezultatele cercetărilor effectuate de cele două instituţii. Consiliul Concurenţei desfăşoară încă din 2005 o investigaţie asupra pieţei combustibililor. Rezultatele cercetării ar putea fi date publicităţii în vara acestui an, după cum anunţă preşedintele Bogdan Chiriţoiu. Acesta a mai spus că a cerut ANAF să verifice şi „anumite lucruri” care privesc direct investigaţia CC.
Creşteri concomitente
Potrivit analizei ANAF, pe parcursul anului 2010 au existat mai multe momente în care preţul carburanţilor a urcat semnificativ la toţi comercianţii. „Verificările efectuate au indicat că, în cursul anului 2010, când preţul la pompă a urcat cu aproximativ 20%, au existat mai multe situaţii în care s-a declanşat o creştere semnificativă a acestuia, iar analiza efectuată a indicat că, în majoritatea cazurilor, scumpirile au fost efectuate concomitent, ca urmare a deciziilor consiliilor de administraţie, la nivelul tuturor companiilor verificate, preţurile de desfacere la pompă fiind aproape identice”, arată raportul.
Cursul şi accizele au crescut marginal
Benzinarii nu pot invoca nici evoluţia cursului de schimb sau creşterea fiscalităţii pentru a motiva scumpirile. Nivelul accizelor în structura preţului nu a cunoscut variaţii în cursul anului 2010, fiind stabilite la începutul anului în sumă fixă în lei la cursul de schimb euro/leu de la 1 octombrie 2010, respectiv 1,79 lei/litru la benzină cu plumb, 1,48 lei/litru la benzină fără plumb şi 1,25 lei/litru la motorină. În ceea ce priveşte evoluţia raportului de schimb dolar/leu, se arată că la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultând „o creştere nesemnificativă, de natură să nu justifice majorarea de circa 20% a preţului la pompă”, după cum arată raportul.
Rupţi de pieţele externe
Evoluţia preţului practicat de distribuitorii de carburanţi din România nu a fost conectată aproape deloc la realităţile internaţionale. Astfel, în 2009, când preţul benzinei la nivel internaţional a urcat de la 470 dolari/tonă la 850 dolari pe tonă, benzina s-a scumpit în România cu doar 50 de bani. Pe de altă parte, în 2010, când preţul a urcat cu doar 130 de dolari/ tonă adică de la 850 de dolari la 980 dolari, benzinarii locali au scumpit combustibilul cu 1 leu/litru. Aceste evoluţii arată că piaţa românească este aproape integral deconectată de la realităţile internaţionale. Nici relativ la evoluţia preţului petrolului nu există corelări. Dacă în intervalul ianuarie 2010-decembrie 2010 preţul barilului a urcat de la 80 de dolari la 90 dolari, deci cu 9%, benzina s-a scumpit în România cu 20%