4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCum îşi cârpeşte bugetul una dintre cele mai păguboase companii de stat

Cum îşi cârpeşte bugetul una dintre cele mai păguboase companii de stat

Societatea Lignitului din Gorj a fost nominalizată anul trecut pe lista companiilor de stat care vor avea management privat potrivit înţelegerilor stabilite cu Fondul Monetar Internaţional.

Deşi, potrivit datelor preliminare la nouă luni, SNLO a înregistrat un nivel mai scăzut al arieratelor şi o diminuare a cheltuielilor cu personalul, pierderile acumulate sunt importante. SNLO a trecut pentru prima oară pe profit în 2011, după patru ani. SNLO realizase profit ultima dată în 2007, când a înregistrat la nivelul întregului an un profit net de 16 milioane lei.

Dobânzile şi penalităţile, jumătate din datorie

Deşi la sfârşitul primului semestru al anului trecut a fost raportat profit, potrivit datelor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), datoriile SNLO către bugetul de stat însumau 190 milioane lei, fiind poziţionată pe locul cinci în topul restanţierilor (după CFR Marfă care avea datorii de 250 milioane lei).

Datoria SNLO la 30 septembrie 2011 era cu aproape 50 de milioane de lei mai puţin decât în iunie, dar şi cu 30 de milioane de lei mai mult decât la începutul acestui an. Din totalul de aproape 190 de milioane de lei, 13,2 milioane de lei este impozitul pe profit, TVA-ul este 80 de milioane lei, accizele au o valoare de 4,4 milioane lei, iar dobânzile şi penalităţile au ajuns la suma de 93 milioane lei. Practic, dobânzile şi penalităţile ajunseseră să reprezinte aproape jumătate din datorii.

În 2009, SNLO a avut pierderi de 70 milioane lei, din care dobânzile şi penalităţile însumau 35 milioane lei, iar la sârşitul lui 2010, compania avea de achitat pentru datoriile acumulate la stat nu mai puţin de 81 de milioane de lei.

Datorii eşalonate pe patru ani

La sfârşitul trimestrului trei din 2011, după o nouă raportare a situaţiei restanţelor către bugetul consolidat compania minieră din Gorj trece de pe locul cinci pe şapte în clasament cu o datorie de 141 milioane lei. Nu a fost vorba însă de o revenire spectaculoasă sau de performanţă deosebită ci doar de intervenţia statului cu ajutoare pentru achitarea unor părţi din datorii. Pentru SNLO, s-au acordat înlesniri la plată, societatea obţinând eşalonarea pe patru ani a datoriilor.

Potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor, la nivelul anului 2009, SNLO totaliza datorii de 340 milioane lei, iar în 2010, nivelul acestora a ajuns la nu mai puţin de 458 milioane lei.
În prezent, datoriile istorice ale companiei sunt de aproximativ 262 milioane lei, iar pentru acestea nu se mai plătesc penalităţi.

Tranzacţii pe OPCOM

Comercializarea energiei electrice este una din activităţile secundare derulate de SNLO. Activităţile secundare ale companiei s-au dovedit însă extrem de profitabile, chiar mai rentabile decât activitatea principală de extragere a cărbunelui. Astfel, de peste un an, producătorul de lignit a devenit trader pe piaţa de energie din România.

Din doar două tranzacţii derulate la sfârşitul anului trecut, SNLO a încasat 2,4 milioane de euro. printre clienţii SNLO s-au numărat Electromagnetica şi Romelectro. Oferta de energie a companiei, s-a ridicat în 2011 la 56.000 MWh.

În luna octombrie 2010, Societatea Lignitului Oltenia a primit de la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) o licenţă de furnizare pentru electricitate, valabilă doi ani. O astfel de licenţă, dă dreptul SNLO să exporte energie, să vândă către consumatori eligibili şi alţi titulari de licenţe şi să deruleze tranzacţii pe platformele operatorului pieţei de electricitate OPCOM.

Recent, Hidroelectrica a reziliat contractul de vânzare directă a energiei pe care îl avea cu SNLO, invocând, ca de altfel şi pentru alte companii contractante precum Salrom, Luxten şi altele, „motive de imagine”.

Fraude şi arestări

Ca şi în cazul majorităţii companiilor de stat, nici la SNLO nu au lipsit scandalurile legate de fraude sau de modul în care sunt cheltuiţi bani. În 2009, deşi se afla în executare silită pentru datorii la buget, SNLO a plătit nu mai puţin de 240.000 de lei pentru închirierea timp de două luni a unor autoturisme pentru „transportul salariaţilor cu funcţii de conducere”. Contractele au fost încheiate cu două firme de transport fără a se organiza licitaţie electronică şi fără a fi publicate anunţuri de licitaţie.

Mai recent, în aprilie 2011, directorul Bazei de de Aprovizionare Rovinari din cadrul Societăţii Naţionale a Lignitului Oltenia a ajuns în arestul poliţiei. La fel s-a întâmplat şi cu alţi trei administratori din carul societăţii. Judecătorii au decis ca directorul să fie cercetat în stare de arest preventiv, pentru abuz în serviciu, înşelăciune, fals şi uz de fals. Directorul a fost acuzat că a facilitat o tranzacţie ilegală în urma căreia SNLO a fost prejudiciată cu peste un milion de lei.

Societatea Lignitului Oltenia are ca obiect principal de activitate extracţia, transportul şi comercializarea cărbunelui inferior. Din cele 77 de perimetre miniere pe care le avea în exploatare, 55 s-au închis, iar în prezent sunt în funcţiune doar 19 (trei mine de subteran şi 16 cariere). SNLO are 8.000 de angajaţi şi urmează să fie inclusă în viitorul Complex Energetic Oltenia care va reuni şi complexele din Rovinari, Turceni şi Craiova.

 

Cele mai citite

Cod roșu de viscol și vânt puternic: traficul rutier afectat grav în mai multe județe din țară

Circulația rutieră este puternic afectată, vineri, în mai multe zone ale țării din cauza viscolului și vântului extrem. Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a...

Fost comandant-șef al Forțelor Armate ale Ucrainei: „Al Treilea Război Mondial a început deja”

Valerii Zalujnîi, fost comandant-șef al Forțelor Armate ale Ucrainei, a declarat că implicațiile directe ale aliaților Rusiei în războiul din Ucraina indică începutul celui...

Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, a avut o întrevedere cu reprezentanți ai Airbus

Ministrul Apărării Naţionale, Angel Tîlvăr, s-a întâlnit joi, la sediul Ministerului Economiei, cu o delegaţie a companiei Airbus, subiectul principal al discuţiilor fiind axat...
Ultima oră
Pe aceeași temă